Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAmfetamines: informatie om risico's te beperken

Amfetamines: informatie om risico's te beperken

32 antwoorden
35 weergaven
18-5-2026
Z
ZweibeinerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Er staat dat speed en xtc geen vriendjes zijn.
Moet ik hieruit begrijpen dat je ze niet samen moet gebruiken. Of dat als je beide wel eens doet je dan nog steeds een maand(en) minstens rust moet houden tussen 1vd 2? Net als met GHB en xtc, omdat het dezelfde soort werking in je hersenen heeft?

Of is dit meer een ding dat je die 2 niet moet combineren met elkaar.

Misschien lees ik erover heen maar ik zie nergens echt een dosering staan. Hoeveel neemt men gemiddeld voor een leuk effect? In mg. Waarom zou je het oraal nemen ipv snuiven? Puur en alleen voor het vervelende gevoel in je neus?

(ik denk dat speed een goede kans maakt om voor mij als volgende uit te gaan testen, dus sorry voor al de vragen die voor de meeste waarschijnlijk erg obvious zijn)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zweibeiner zei:
Er staat dat speed en xtc geen vriendjes zijn.
Moet ik hieruit begrijpen dat je ze niet samen moet gebruiken. Of dat als je beide wel eens doet je dan nog steeds een maand(en) minstens rust moet houden tussen 1vd 2? Net als met GHB en xtc, omdat het dezelfde soort werking in je hersenen heeft?

Of is dit meer een ding dat je die 2 niet moet combineren met elkaar.
Klik om te vergroten...
Speed en xtc combineren is om een aantal redenen niet zo handig. Beide verhogen je hartslag en bloeddruk, waardoor het een extra grote aanslag op je hart en bloedvaten is. De kans op oververhitting wordt nog groter. En waarschijnlijk zorgt het voor een verhoogde neurotoxiteit. Bovendien ondrukt speed het lekkere warme spacy gevoel van xtc.

Het is niet zo dat je perse een bepaalde tijd tussen beide moeten houden. Uiteraard is enkele dagen ertussen niet echt heel goed, maar dat zit hem dan meer in het uitputten van je lichaam. GHB en xtc hebben trouwens niet een vergelijkbare werking op de hersenen, dus daar geld ook niet voor dat je bepaalde tijd tussen beide moet houden.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Psychedelibee zei:
En waarschijnlijk zorgt het voor een verhoogde neurotoxiteit.
Klik om te vergroten...

Ik heb dit laatst nagevraagd. Dit is iets wat al vrij lang geroepen wordt, maar er is nooit bewezen dat het een verhoogde neurotoxiciteit geeft (echter ook niet ontkracht). De schade lijkt vooralsnog 1 + 1 = 2 te zijn en niet 1 + 1 = 3.

Vermoedelijk maakt het dus niet uit of je bijvoorbeeld op 1 maart XTC en 15 maart speed gebruikt, of dat je beiden alleen op 1 maart gebruikt en de rest van de maand niets.

Sterker nog, je slaapt slechts 1 nacht slecht als je ze allebei gebruikt, in plaats van 2 nachten als je ze apart gebruikt. Er natuurlijk wel even vanuit gaande dat je zo met je planning omgaat :wink:

De belasting voor je hart en bloedvaten is inderdaad wel verhoogd en daarmee dus ook de risico's
@
@@@!Lid
01-01-2024, 00:00
#4
SkittlesAndMe zei:
Ik heb dit laatst nagevraagd. Dit is iets wat al vrij lang geroepen wordt, maar er is nooit bewezen dat het een verhoogde neurotoxiciteit geeft (echter ook niet ontkracht). De schade lijkt vooralsnog 1 + 1 = 2 te zijn en niet 1 + 1 = 3.

Vermoedelijk maakt het dus niet uit of je bijvoorbeeld op 1 maart XTC en 15 maart speed gebruikt, of dat je beiden alleen op 1 maart gebruikt en de rest van de maand niets.

Sterker nog, je slaapt slechts 1 nacht slecht als je ze allebei gebruikt, in plaats van 2 nachten als je ze apart gebruikt. Er natuurlijk wel even vanuit gaande dat je zo met je planning omgaat :wink:

De belasting voor je hart en bloedvaten is inderdaad wel verhoogd en daarmee dus ook de risico's
Klik om te vergroten...
@
@@@!Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Mijn ervaring is dat je bij oraal gebruik veel harder gaat dan wanneer je snuift, en dat de werking veel langer aanhoudt. Kan dan alleen niet eten en maagklachten liggen op de loer, speed is een agressief spulletje!
K
Kleine JLid
01-01-2024, 00:00
#6
Geloof me, als je snuift werkt het beter vind ik zelf, oraal gebruik werkt alleen langzamer, en meestal is de dosis bij oraal gebruik ook hoger, dus alleen door de lange duur lijkt het alsof het dan beter werkt, maar probeer anders eens de ene keer 100 mg oraal en de keer erna 100 mg snuif, je zult het verschil zeker merken. Oraal gebruik geeft wel een paar kenmerken van XTC zoals het spacy gevoel alleen dan lichter.

Ps: hallo iedereen, ben even een tijdje ertussen uit geweest, ben een paar maanden gestopt omdat ik bij novadic zat, maar helaas ben ik zo eigenwijs om toch weer te gaan gebruiken :grin: ben inmiddels trouwens wel al een ervaren gebruiker, en bij novadic konden ze dat wel merken, doordat ik geen last had van afkicken, mocht ik na 2 weken alweer weg:tearsofjoy: en binnenkort lekker op DJ cursus, en dan kan ik mooi m'n eigen hardcore etc. gaan maken:thumbsup:

Met luidruchtige groeten,

Kleine J
K
Kleine JLid
01-01-2024, 00:00
#7
En laat speed maar eens een weekje op een stuk metaal liggen, naderhand zit er een mooie doffe vlek op, omdat het zich er helemaal in gebeten heeft. Dus inderdaad een aardig agressief goedje. Vind ik niet gek dat sommige mensen geen neus meer overhouden na jarenlang uitbundig gebruik
J
JoomanLid
01-01-2024, 00:00
#8
Miss een domme vraag maar even voor de zekerheid. wil mijn speed voor het eerst wassen. Om zeker te zijn dat er geen cafeïne in zit. (Geen tijd meer om het te laten testen voor het weekend) nu is het gekocht bij een bekend persoon. Het ziet er wit uit en heb altijd wel goed spul van die gene.

Voor de zekerheid vroeg ik me af. Of je de speed gedroogd moet wassen of nat. Dit nergens kunnen vinden:confused:

En houd ik nog wel wat over van 2 gram.

Voor degenen die dit weet bedankt:)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Jooman zei:
Of je de speed gedroogd moet wassen of nat. Dit nergens kunnen vinden:confused:

En houd ik nog wel wat over van 2 gram.
Klik om te vergroten...
Ik droog het eigenlijk altijd eerst en was het daarna, maar hoeft volgens mij niet perse.

Hoeveel je over houd hangt van zowel de natheid en de kwaliteit van je speed af. Ikzelf houd uiteindelijk vaak ongeveer de helft over. Maar verlies al een derde met drogen. En mijn speed is trouwens nooit versneden met cafeïne, het is altijd al aardig puur maar bevat vaak nog wat restanten uit de productie. Voor het wassen kwam het op 65% puur uit en daarna 73%.

73% is het maximale en ik wil zelf gewoon graag het meest pure hebben. Voor de goede orde, je verliest ook altijd wat pure speed met het wassen, maar ik vind dat het persoonlijk altijd waard zeker aangezien speed toch bijna gratis is.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#10
komop zeg bob, als admin moet je wel de nieuwe van de oude topics herkennen. dit soort enorme topickicks krijg je als nieuwe members een sub-forum urenlang door gaan pluizen. dat is wel zo ongeveer een standaard probleem.
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Bericht origineel door Miss Kittin
Wat is speed?

Speed is de naam voor sterk opwekkende middelen (amfetamine, dextroamfetamine, methamfetamine). Het opwekkende effect van amfetamine ontstaat door de extra aanmaak in de hersenen van de overdrachtstoffen dopamine en norepinefrine (NE). De afbraak van dopamine en NE wordt door speed ook geremd. Het resultaat (van de extra aanmaak en geremde afbraak) is een tijdelijke, sterke toename in de hersenen van deze stoffen. Dit geeft de gebruiker een gevoel van extra energie.
Na afloop van het gebruik heeft het lichaam tijd nodig om de verbruikte voorraad dopamine en NE aan te vullen. Het tijdelijke tekort aan dopamine en NE is de oorzaak van de dip die veel gebruikers 24 - 48 uur na gebruik voelen.`

Het opwekkende en slaapverdrijvende effect van amfetamine is een reden, dat het als partydrug wordt gebruikt.


Doseren:

Speed wordt verkocht als poeder of als pil. Er zijn veel verschillende soorten speed. Je weet bij de aankoop de sterkte en dosering van de speed meestal niet. Laat je speed dus testen als je zeker wilt zijn!! Speed begint bij slikken na ongeveer 15-30 minuten te werken. Bij snuiven al na enkele minuten. Veel van de verkochte speed werkt 4 - 6 uur of 6 - 8 uur. Door de sterkte of een hoge dosering kan de werking echter (veel) langer aanhouden. Sommigen mensen reageren sterk op speed. Vrouwen reageren bij een zelfde dosering meestal sterker op speed dan mannen.

Gebruikers noemen de volgende prettige werking:

* Actief, vrolijk, helder, alert
* Gevoel van energie, toename initiatief
* Zelfverzekerd
* Meer concentratie
* Gemakkelijke babbel
* Geen slaap, geen honger
* Betere sportprestaties
* Simpele klussen kosten minder moeite (wel wat meer fouten)

Speed heeft deze gewenste werking vooral bij lagere doseringen en bij matig gebruik (1 of hooguit 2 maal per maand).

Gebruikers noemen de volgende onaangename werking:

* Buik- en hoofdpijn
* Te strak staan, kramp in spieren.
* Opgefokt, agressief, hartkloppingen
* Duizelig­heid, zweten
* Bij regelmatig gebruik: slechte huid (puistjes)
* Na afloop: oververmoeid en depressief, hongerig, zere kaken, knieën en botten, spieren
* Schade aan tanden, kiezen, tandvlees (door verminderde speekselproduktie en knarsen)
* Extra gevoelig voor allerlei ontstekingen;bij vrouwen veelal blaasontstekingen. Mannen vooral klachten van luchtwegen en longen
* Soms: impotentie bij mannen. Droge vagina bij vrouwen. Moeilijk klaarkomen
* Verminderde ongesteldheid (door vernauwde bloedvaten in het baarmoederslijmvlies)

De kans op deze klachten neemt toe bij hogere doseringen en bij regelmatig (wekelijks of meer) gebruik.

Tips bij gebruik:

Beperk de risico's met deze tips:

* De combinatie van XTC en speed is aantoonbaar schadelijk voor de hersenen. Speed verhoogt de giftigheid van XTC voor de hersenen.
* Laat je speed testen! Dat gebeurt anoniem. Informatie over tespunten vind je achter de link testpunten in de balk van deze site.
* Zorg tijdig voor afkoeling. Rust af en toe uit.
* Vul vocht- en zoutverlies aan. Als je danst, heb je ieder half uur een glas water of zoete frisdrank nodig. Nog beter is isotone drank ("sportdrank"). Eet eventueel een zout koekje of enkele zoute chips.
* De sterkte van speed varieert. Neem eerst een kwart of een halve dosis. Wacht het effect af.
* Als je te hard gaat, kun je vitamine C nemen om de speed wat sneller af te breken. Je gaat dan wel sneller down.
* Voorzichtig met de combinatie van speed + alcohol! Speed onderdrukt het gevoel van dronkenschap. Speed + fors drinken leidt vaak tot agressie, nare "blackouts" (hoe ben ik hier terecht gekomen?) en oververhitting.
* Ga langs de EHBO als je je niet lekker voelt. Let ook op elkaar!
* Als je de anti-conceptie pil slikt, slik die dan minstens enkele uren voor je speed neemt.

Wat te doen als iemand hulp nodig heeft?

Als mensen ziek worden, helpen rust, koelte, zoet drinken en wat zouts eten meestal wel. Waarschuw de EHBO of een arts als je het niet vertrouwt. In ieder geval direct medische hulp inschakelen bij bewusteloosheid, pijn op de borst, hartklachten. Je kunt zonder justitiële gevolgen voor de gebruiker medische hulp vragen.

Let op:

* Speed is harder dan XTC. Neem niet meer dan 1 portie en gebruik niet iedere week.
* Speed verdrijft de trek om te eten, ook na afloop van het gebruik. Eet en drink voldoende. Neem eventueel multivitaminen en mineralen.
* Als je na speedgebruik blowt om in slaap te komen, versterkt blowen eventuele gevoelens van angst en onrust.
* Voorkom geestelijke verslaving en overdosering. Minder je gebruik als je steeds meer nodig hebt voor het gewenste effect.
* Niet rijden! Speed kan je erg gejaagd maken.
* Neem geen speed als je een ziekte hebt en / of medicijnen gebruikt, zwanger bent.
* Let op de signalen van je lichaam. Gebruik niet als je je lichamelijk of geestelijk niet goed voelt, of als je merkt dat je er eigenlijk niet goed tegen kunt.

Gevaarlijke risico's:

Bij hoge doseringen of te vaak gebruiken kunnen levensbedreigende situaties ontstaan:
- volledige uitputting en vermagering,
- infecties,
- hartfalen en toevallen (stuiptrekkingen),
- hersen- en/of maagbloeding,
- oververhitting,
- coma

Psychiatrische gevolgen van misbruik van speed zijn wanen (ziekelijk achterdochtig), hallucinaties (beestjes), depressie, hevige angst, paniek, bizarre agressie. Verlies van zin en seks, impotentie bij de man.
Bij langdurig en heftig gebruik ontstaat vaak ernstige schade aan de neus en voorhoofdsholten. Dit kan leiden tot chronische ontstekingen, die pijnlijk en slopend zijn.

Zwangerschap:

Als de moeder tijdens de zwangerschap speed gebruikt, kan dat leiden tot een te vroege geboorte, miskraam, hersenbloedingen bij het kind, ontwikkelingsachterstand, hersenaandoeningen bij het kind.
De oorzaak is een door speed veroorzaakte hoge bloeddruk en verminderde zuurstoftoevoer. Verder is er een verhoogde kans op wiegendood.

Hersenschade:

Methamfetamine is aantoonbaar schadelijk voor de hersenen. In tegenstelling tot wat veel gebruikers denken, zeggen onderzoekers dat gewone speed / amfetamine wellicht ook schade aan de hersenen toebrengt.

Gebruikers van XTC die ook amfetamine / speed nemen, hebben meer kans op hersenschade. Volgens diverse onderzoekers wordt de aan XTC toegeschreven hersenschade voor een deel bepaald door combinatie met amfetaminegebruik. Hoe dan ook, het nemen van amfetamine op zich vergroot de kans op hersenschade. Er verschijnt steeds meer onderzoek dat dit aannemelijk maakt. De oververhitting door speed / amfetamine draagt aan de schade bij.

Verslaving:

Speed geeft vaak een sterke geestelijke afhankelijkheid. Indien je vaker dan enkele malen per maand gebruikt, kan 'tolerantie' optreden voor het psychische effect van speed. Je neemt dan meer speed dan eerder voor deze gewenste werking. Als je je dosis blijft verhogen, overbelast je je hart en bloedvaten. Dat kan tot levensgevaarlijke toestanden leiden. Als je stopt voel je je moe, gesloopt, onrustig en depressief. Een portie speed verlicht dan tijdelijk de klachten. Zo raak je geestelijk afhankelijk of verslaafd. Tolerantie treedt niet op voor de slaap- en bloeddrukverhogende effecten van speed.

(bron: drugsinfoteam.nl)
Klik om te vergroten...

ALLE credits naar Miss Kittin!
z
zachosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik gebruik elke dag . Als ik niet gebruik. Moet ik moeite doen om niet bewustenloos te geraken. Verder hb ik last vn ademhalings ritme en hartkloppingen. Spierontspanners en slaappillen helpen me als ik slaap nodig heb. Soms ben ik 8-10 dagen wakker als ik dan ga slapen word ik 6 uur later wakker volledig uitgerust . Ben al vaak ineens proberen te stoppen ben dan dood ziek geworden hevige koorts, braken en kortsluitingen van hersens uiteindelijk werd ik nog depressief en begon ik weer. Daarom bn ik nu begonnen met minderen en veel vitaminen binnenkrijgen. Ook dopaminen aanvullen dmv chocolade en zon. Het is belangrijk om dag planning te maken en doelen te hebben. Ben zelf nog niet helemaal kunnen stoppen zoals ik al zei doe het nog elke dag maar de hoeveelheid verminderd elke dag als je dagen tussen laat heb je last van de afkick en zoek je redenen om het te blijven doen. :smoke:
a
aluminioLid
01-01-2024, 00:00
#13
'tmoeilijkste vind ik de lusteloosheid, als ik wekenlang doorgebruikt heb eb zit dan paar dagen zonder lig ik dagen in de zetel. de eerste dag valt het ng mee, dan kan je slapen, maar erna blijf je moe en kan je niet meer slapen. En in 0,0 geen zin, zelfs geen tv. hatelijk

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."