Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTintelingen van Speed

Tintelingen van Speed

28 antwoorden
28 weergaven
18-5-2026
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mijn tante zegt dat er al een hels probleem is als je 1 keer een xtc pilletje slikt. Ik vind 3,5 gram speed ook heel erg problematisch als ik het zelf naar binnen gewerkt zou hebben. Alles is relatief.

Bij verslavingszorg vinden ze alle drugs in welke hoeveelheid dan ook al problematisch terwijl iemand die 5 gram pep wegwerkt misschien moet lachen om 3,5 gram.

Persoonlijk moet ik niet denken aan 3,5 gram op een avond. Ik zit gemiddeld op 2 a 3 keer per week 100 Mg tot 150 Mg pep per sessie. Heel soms gebruik ik ook iets meer dan goed voor me is zoals een poosje geleden 800 Mg waar ik uiteindelijk een paar daagjes behoorlijk brak van was dus dat doe ik voorlopig niet meer.

Zolang je leven er niet onder lijdt is er geen probleem. Het is de baten tegen de lasten afwegen. Als de lasten te zwaar worden gewoon even terug schakelen. Als ik niet meer zou kunnen opstaan zonder neer te vallen zijn de lasten overduidelijk te zwaar voor mij geworden.

Of @Sbinn dit ook zo ervaart weet ik niet. Ik geloof zowieso dat speed gebruiken een rationele keuze is en geen nood als “drugs nodig hebben”. Heroïne en GHB zijn wel zwaar lichamelijk verslavend en daarvan kan ik zeggen dat je ze ook echt nodig hebt als je verslaafd bent.

Als je zegt dat 3,5 gram pep op een avond problematisch is kan je net zo goed zeggen dat pep zowieso problematisch is. Hoeveelheden zijn erg persoonlijk.

Misschien vind je dit een vreemde redenering maar zo kijk ik er tegen aan. Dat komt omdat ik een beetje autistisch ben.

Ik vind mijn eigen gebruik al riskant maar ik geloof dat iedereen die drugs gebruikt en zijn verstand gebruikt drugs riskant vind. Daarom vind ik het niet fair om iemand die meer gebruikt dan jezelf als probleemgebruiker neer te zetten. Alles hangt af van hoe de persoon functioneert.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
@Amfitamientje Power
Ben je van je (winnaars)geloof gevallen of zo?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Amfitamientje Power zei:
Mijn tante zegt dat er al een hels probleem is als je 1 keer een xtc pilletje slikt. Ik vind 3,5 gram speed ook heel erg problematisch als ik het zelf naar binnen gewerkt zou hebben. Alles is relatief.

Bij verslavingszorg vinden ze alle drugs in welke hoeveelheid dan ook al problematisch terwijl iemand die 5 gram pep wegwerkt misschien moet lachen om 3,5 gram.

Persoonlijk moet ik niet denken aan 3,5 gram op een avond. Ik zit gemiddeld op 2 a 3 keer per week 100 Mg tot 150 Mg pep per sessie. Heel soms gebruik ik ook iets meer dan goed voor me is zoals een poosje geleden 800 Mg waar ik uiteindelijk een paar daagjes behoorlijk brak van was dus dat doe ik voorlopig niet meer.

Zolang je leven er niet onder lijdt is er geen probleem. Het is de baten tegen de lasten afwegen. Als de lasten te zwaar worden gewoon even terug schakelen. Als ik niet meer zou kunnen opstaan zonder neer te vallen zijn de lasten overduidelijk te zwaar voor mij geworden.

Of @Sbinn dit ook zo ervaart weet ik niet. Ik geloof zowieso dat speed gebruiken een rationele keuze is en geen nood als “drugs nodig hebben”. Heroïne en GHB zijn wel zwaar lichamelijk verslavend en daarvan kan ik zeggen dat je ze ook echt nodig hebt als je verslaafd bent.

Als je zegt dat 3,5 gram pep op een avond problematisch is kan je net zo goed zeggen dat pep zowieso problematisch is. Hoeveelheden zijn erg persoonlijk.

Misschien vind je dit een vreemde redenering maar zo kijk ik er tegen aan. Dat komt omdat ik een beetje autistisch ben.

Ik vind mijn eigen gebruik al riskant maar ik geloof dat iedereen die drugs gebruikt en zijn verstand gebruikt drugs riskant vind. Daarom vind ik het niet fair om iemand die meer gebruikt dan jezelf als probleemgebruiker neer te zetten. Alles hangt af van hoe de persoon functioneert.
Klik om te vergroten...

Ik zet iemand die meer gebruikt dan ikzelf niet als probleemgebruiker neer. Dat maak jij ervan.

Ja, hoeveelheden zijn persoonlijk. Maar come on. Iemand die op een avond 3.5 gram pep binnen werkt, vreet/plugt/spuit óf bakpoeder, óf heeft al een groot verslavings/tolerantolerantieprobleem ontwikkeld als het om zuivere pep gaat. Waarmee ik dus bedoel dat deze persoon echt niet meer wekelijks pep zal gebruiken. Dit soort absurde hoeveelheden kun je alleen aan als je je lichaam al helemaal vernaggeld hebt en het zich wanhopig probeert aan te passen aan een situatie die slopend is voor o.a. hart- en bloedvaten. Zoek een keer op in de wetenschappelijke literatuur welke schade zwaar tot zeer zwaar misbruik van drugs als amfetamine en cocaïne op lange termijn aan het lichaam kunnen toebrengen. Je schrikt ervan.

Hou je jezelf nou echt zo voor de gek door te tegen jezelf te vertellen dat pepgebruik puur en volledig een rationele keuze is? Kom op zeg. Word wakker. Dat was het ooit, toen je ermee begon. En er zijn zeker mensen die erin slagen om het zo te houden. Maar er zijn ook mensen die kei- en keihard de afgrond indonderen. Als je hoeveelheden van 3.5 gram op een avond normaal bent gaan vinden, sta je allang niet meer op de rand van die afgrond maar ben je minimaal toch al goed op weg naar beneden. De klap kan hard aankomen zonder parachute.

Veel moeilijker dan een lichamelijke verslaving is een mentale verslaving. En laat die nu net heel groot zijn bij pep. Het ‘leren leven zonder’ is voor de meeste ex-verslaafden de grootste crime.

Je maakt mij ook echt niet wijs dat je met dat soort hoeveelheden vrolijk je normale leven kunt voorzetten. Ik weet niet wat jij voor dagelijks leven hebt. Maar de meeste mensen hebben verantwoordelijkheden, een gezin, een sociaal leven, werk. Sorry hoor, maar dat gaat hem niet worden wanneer 3.5 gram pep peanuts voor je geworden is. De mensen die je lief hebben en je baas zullen blij met je zijn.

Maar als jij jezelf wil blijven vertellen dat je pepgebruik een volledige heppiedepeppie weloverwogen keuze is die je functioneren en gedrag op geen enkele negatieve manier beïnvloedt. Veel succes ermee. Diep vanbinnen weet je wel beter, denk ik, hoop ik. Want die gedachtengang, dát is pas riskant.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
@Amfitamientje Power
Ben je van je (winnaars)geloof gevallen of zo?
Klik om te vergroten...

Nee hoor. Ik gebruik al zo een 20 jaar pep. Zo nu en dan neem ik wat gas terug als ik teveel denk te gebruiken. Dat gaat goed.

Waar ik me aan stoor is dat de ervaringsdeskundigen hier zeggen dat 3,5 gram te veel is terwijl ze zelf ook gebruiken. Is 0,5 gram dan niet te veel? Of kan je beter 0,1 gram gebruiken.

Persoonlijk vind ik 3,5 gram ook veel te veel. Dat is mijn mening en geen complete waarheid. Als je puur naar de feiten kijkt is 0,1 gram speed al te veel omdat het gewoon slecht is voor de gezondheid.

Het is gewoon grappig om te zien hoe iedereen hier zijn eigen gebruik goed praat inclusief mezelf. Drugs gebruik is altijd teveel ook al gebruik je maar af en toe een beetje want het voegt niets toe aan je gezondheid.

Een winnaar ben je als je leven niet leidt onder je gebruik ongeacht hoeveel je gebruikt.

Ik gebruik al 20 jaar speed en vlieg soms ook wel uit de bocht maar kan me daarna herpakken door een poosje niet of minder te gebruiken. Dat betekent dat ik dus rationeel kies om even niet te gebruiken (met succes).

Als drugsgebruiker piet tegen de andere drugsgebruiker jan zegt dat jan onveilige hoeveelheden drugs gebruikt dan klopt er iets niet. Drugsgebruik gaat namelijk altijd gepaard met risico’s. Geen gebruik is veilig gebruik.

Een compleet veilig leven is ook maar saai dus vind ik het aanvaardbaar om risico’s te nemen in ruil voor wat plezier, spanning of juist ontspanning.

Zolang je goed functioneert ben je een winnaar.
A
Amfitamientje PowerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Prijsvraag.... Hoeveel speed heeft de man in dit artikel gebruikt?

https://www.ad.nl/den-haag/acht-maanden-cel-geeist-tegen-naakte-blokfluitspeler~a5f45545/
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Amfitamientje Power
Leuk artikel maar die Pool is gewoon een winnaar die zich in de portiek vergist had.

Kan de beste winnaar overkomen toch? :smiley:
S
Spacey OstrichLid
01-01-2024, 00:00
#7
Amfitamientje Power zei:
Waar ik me aan stoor is dat de ervaringsdeskundigen hier zeggen dat 3,5 gram te veel is terwijl ze zelf ook gebruiken. Is 0,5 gram dan niet te veel? Of kan je beter 0,1 gram gebruiken.

Persoonlijk vind ik 3,5 gram ook veel te veel. Dat is mijn mening en geen complete waarheid. Als je puur naar de feiten kijkt is 0,1 gram speed al te veel omdat het gewoon slecht is voor de gezondheid.

Het is gewoon grappig om te zien hoe iedereen hier zijn eigen gebruik goed praat inclusief mezelf. Drugs gebruik is altijd teveel ook al gebruik je maar af en toe een beetje want het voegt niets toe aan je gezondheid.
Klik om te vergroten...

In deze post is het net alsof drugsgebruik zwart-wit is. Drugs zijn inderdaad niet gezond voor je, maar het is zeker minder gezond om regelmatig grote hoeveelheden drugs naar binnen te werken. Ook hier zijn weer nuances, hoeveel, hoe vaak en welke drugs gebruik je. Daarnaast is je levensstijl, gezondheid, eetpatroon, etc. allemaal van invloed voor de manier waarop gebruik je lichaam beïnvloedt (de kwestie van of je nog 'normaal kunt leven' laat ik hier even buiten beschouwing).
Er is, zoals @Roze olifant al aangaf meer dan voldoende wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat zwaar amfetamine-gebruik wel degelijk serieuze consequenties heeft voor je lichaam.

Amfitamientje Power zei:
Als drugsgebruiker piet tegen de andere drugsgebruiker jan zegt dat jan onveilige hoeveelheden drugs gebruikt dan klopt er iets niet. Drugsgebruik gaat namelijk altijd gepaard met risico’s. Geen gebruik is veilig gebruik.
Klik om te vergroten...

Het is gewoon empirisch aantoonbaar dat hierin nuance zit. Het is voor veel stoffen vastgesteld wat een relatief veilige dosis zou moeten zijn (over het algemeen, uitzonderingen zijn er altijd). Het is bijvoorbeeld relatief (nadruk op relatief) veilig om 1 tot 1.5 keer je lichaamsgewicht in MDMA te nemen, mits je dit niet te vaak doet (minstens 3 maanden ertussen). Het slaat nergens op dat je doet alsof dit geen verschil zou maken met iemand die elke zaterdag 5 sterke pillen in zijn mik gooit.
Veilig drugsgebruik bestaat inderdaad niet, maar hier zijn wel gradaties in.
D
De Rijdende RachidLid
01-01-2024, 00:00
#8
Amfitamientje Power zei:
Mijn tante zegt dat er al een hels probleem is als je 1 keer een xtc pilletje slikt. Ik vind 3,5 gram speed ook heel erg problematisch als ik het zelf naar binnen gewerkt zou hebben. Alles is relatief.

Bij verslavingszorg vinden ze alle drugs in welke hoeveelheid dan ook al problematisch terwijl iemand die 5 gram pep wegwerkt misschien moet lachen om 3,5 gram.

Persoonlijk moet ik niet denken aan 3,5 gram op een avond. Ik zit gemiddeld op 2 a 3 keer per week 100 Mg tot 150 Mg pep per sessie. Heel soms gebruik ik ook iets meer dan goed voor me is zoals een poosje geleden 800 Mg waar ik uiteindelijk een paar daagjes behoorlijk brak van was dus dat doe ik voorlopig niet meer.

Zolang je leven er niet onder lijdt is er geen probleem. Het is de baten tegen de lasten afwegen. Als de lasten te zwaar worden gewoon even terug schakelen. Als ik niet meer zou kunnen opstaan zonder neer te vallen zijn de lasten overduidelijk te zwaar voor mij geworden.

Of @Sbinn dit ook zo ervaart weet ik niet. Ik geloof zowieso dat speed gebruiken een rationele keuze is en geen nood als “drugs nodig hebben”. Heroïne en GHB zijn wel zwaar lichamelijk verslavend en daarvan kan ik zeggen dat je ze ook echt nodig hebt als je verslaafd bent.

Als je zegt dat 3,5 gram pep op een avond problematisch is kan je net zo goed zeggen dat pep zowieso problematisch is. Hoeveelheden zijn erg persoonlijk.

Misschien vind je dit een vreemde redenering maar zo kijk ik er tegen aan. Dat komt omdat ik een beetje autistisch ben.

Ik vind mijn eigen gebruik al riskant maar ik geloof dat iedereen die drugs gebruikt en zijn verstand gebruikt drugs riskant vind. Daarom vind ik het niet fair om iemand die meer gebruikt dan jezelf als probleemgebruiker neer te zetten. Alles hangt af van hoe de persoon functioneert.
Klik om te vergroten...
Ik vind deze post goed. Goed verwoord.:)
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Amfitamientje Power zei:
Nee hoor. Ik gebruik al zo een 20 jaar pep. Zo nu en dan neem ik wat gas terug als ik teveel denk te gebruiken. Dat gaat goed.

Waar ik me aan stoor is dat de ervaringsdeskundigen hier zeggen dat 3,5 gram te veel is terwijl ze zelf ook gebruiken. Is 0,5 gram dan niet te veel? Of kan je beter 0,1 gram gebruiken.

Persoonlijk vind ik 3,5 gram ook veel te veel. Dat is mijn mening en geen complete waarheid. Als je puur naar de feiten kijkt is 0,1 gram speed al te veel omdat het gewoon slecht is voor de gezondheid.

Het is gewoon grappig om te zien hoe iedereen hier zijn eigen gebruik goed praat inclusief mezelf. Drugs gebruik is altijd teveel ook al gebruik je maar af en toe een beetje want het voegt niets toe aan je gezondheid.

Een winnaar ben je als je leven niet leidt onder je gebruik ongeacht hoeveel je gebruikt.

Ik gebruik al 20 jaar speed en vlieg soms ook wel uit de bocht maar kan me daarna herpakken door een poosje niet of minder te gebruiken. Dat betekent dat ik dus rationeel kies om even niet te gebruiken (met succes).

Als drugsgebruiker piet tegen de andere drugsgebruiker jan zegt dat jan onveilige hoeveelheden drugs gebruikt dan klopt er iets niet. Drugsgebruik gaat namelijk altijd gepaard met risico’s. Geen gebruik is veilig gebruik.

Een compleet veilig leven is ook maar saai dus vind ik het aanvaardbaar om risico’s te nemen in ruil voor wat plezier, spanning of juist ontspanning.

Zolang je goed functioneert ben je een winnaar.
Klik om te vergroten...

Antwoord op je vraag: ja, 0.5 gram vind ik ook al onnodig veel.

Je vergelijking vind ik nogal irrelevant. Volgens jouw logica kun je dan dus ook net zo goed maar meteen vier liter whisky achterover slaan in plaats van een pilsje drinken, want het is toch wel onveilig en slecht voor de gezondheid. We zullen het er hopelijk over eens zijn dat als Piet, die op vrijdagavond een paar biertjes aan de bar drinkt, tegen Jan die zijn derde fles tequila dreigt te bestellen zegt dat hij dat beter niet kan doen... toch wel een punt heeft.

Harm reduction.

Hypothetisch: jij vindt misschien dat je prima functioneert terwijl je dronken over straat zwabbert, maar de voorbijgangers die zich in het bereik van jouw alcoholkegel moeten begeven of de mensen die jouw kots van straat moeten ruimen denken daar mogelijk toch anders over. Trouwens, ik ben ooit in de ambulance met iemand meegeweest met alcoholvergiftiging. Die persoon vond ook dat ze heel prima functioneerde. Dat zei ze zelfs meerdere keren wanneer we vroegen of het ging. Jezus, waar bemoeiden wij ons mee? Tot ze gewoon midden op de dansvloer boem, omviel, zo uit het niets, en met geen mogelijkheid meer wakker te krijgen was. Geen prettig zicht, iemand die er voor dood bij ligt (stabiele zijligging uiteraard, want zichzelf intussen helemaal ondergekotst). Had ze haar eigen functioneren na >2 flessen wijn tóch wat aan de hoge kant ingeschat. Ze kwam pas weer bij kennis een aantal uur later, in een ziekenhuisbed, en toen was de winnaarsmentaliteit er wel een beetje vanaf.

Antway, ik wijk nogal af.

OT: Vanaf zo ongeveer 200 mg zuivere pep verspreid over 24 uur krijg ik echt behoorlijk bijwerkingen en zie ik eruit als een junkversie van mezelf. Wit ingevallen gezicht, soms zelfs geel, blauwige tenen, gekke huid, spiertrillingen, wat onregelmatige hartslag. 200 mg is dus eigenlijk al teveel voor mij, fysiek. Ik weeg dan ook vrij weinig en zou beter lager doseren, alleen vind ik de mentale effecten van pep onder die hoeveelheid meestal net niet boeiend genoeg.

Maar goed, ik vind 200 mg pep dus al zeer duidelijk merkbaar slopende effecten hebben, en dan heb ik al enige tolerantie omdat ik regelmatig een keer methylfenidaat of dexamfetamine gebruik voor werk. Ik kan me dus vrijwel niets voorstellen bij 500 mg en al helemáál niet bij 3.5 gram. Ik weet niet precies hoeveel pep je moet gebruiken voor het in de levensgevaarlijke zone komt, maar het zou me niet verbazen als het voor een beginner zonder tolerantie niet heel veel meer dan dat hoeft te zijn (uiteraard afhankelijk van het tijdsbestek).

Mijn eigen gebruik praat ik niet perse goed, trouwens, zeker het met periodes regelmatig gebruiken van stimulanten voor werkdeadlines vind ik eigenlijk verre van oké van mezelf. Ik vind het dus ‘grappig’ dat jij het grappig zegt te vinden dat iedereen hier zijn eigen gebruik goed praat. Ik vind dat de meeste mensen dat hier eigenlijk helemaal niet zo expliciet doen. Jij doet het vooral zelf nogal opvallend. :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."