Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn amfetamine en methylfenidaat aan elkaar verwant of niet?

Zijn amfetamine en methylfenidaat aan elkaar verwant of niet?

13 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
N
NarkozeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Wie van ons heeft gelijk?
Mijn vriend beweerd dat methylfenidaat en amfetamine aan elkaar verwant zijn, en dat ze ook positief op elkaar kunnen uitslaan in een urine test.
Maar volgends mij zijn ze juist niet aan elkaar verwant, juist daarom krijg ik onmogelijk dex-amfetamine voor geschreven ivb m'n verslavings verleden en wel methylfenidaat omdat dat niet kan uitslaan op amf en dus niet stiekem pep kan snuiven

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#2
Beide niet. Methylfenidaat komt van - Methyl, phenyl, piperidine en acetaat. Amfetamine is alpha-methyl phenethylamine. Je zou kunnen zeggen dat in methylphenidate de structuur van amfetamine zou kunnen, maar ze worden niet met dezelfde classificering aangeduid.

Qua effect zijn er wel overeenkomsten maar ook verschillen. Methylphenidate blokkeert vooral de heropname van Dopamine, amphetamine zorgt ook voor de aanmaak van dopamine en stimuleert serotonine (miniem).

kemist
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dirkjan zei:
stimuleert serotonine (miniem).
Klik om te vergroten...
Kun je dit wat meer duiden? En dan bedoel ik in welke mate, als je een vergelijking zou maken tussen andere stoffen die dit ook doen? Een soort classificering? Puur uit interesse
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Zanza zei:
Kun je dit wat meer duiden? En dan bedoel ik in welke mate, als je een vergelijking zou maken tussen andere stoffen die dit ook doen? Een soort classificering? Puur uit interesse
Klik om te vergroten...
Ik heb geen idee maat, ik ben slechts mbo student.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Ik heb geen idee maat, ik ben slechts mbo student.
Klik om te vergroten...
Moeten we de geest weer oproepen? Wie wrijft over de olielamp?
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zanza zei:
Kun je dit wat meer duiden? En dan bedoel ik in welke mate, als je een vergelijking zou maken tussen andere stoffen die dit ook doen? Een soort classificering? Puur uit interesse
Klik om te vergroten...

Kunnen proberen.. (ik zit bij @Dirkjan in de klas)

Zowel amfetamine als methylfenidaat zijn voornamelijk dopaminerge geneesmiddelen, maar hun werkingsmechanismen zijn verschillend. Methylfenidaat werkt als een noradrenaline-dopamine-heropnameremmer, terwijl amfetamine zowel een afgevende stof als een heropnameremmer van dopamine en norepinefrine is. Het werkingsmechanisme van methylfenidaat bij de afgifte van dopamine en noradrenaline verschilt fundamenteel van de meeste andere fenethylaminederivaten, aangezien wordt aangenomen dat methylfenidaat de neuronale ontstekingssnelheid verhoogt.. terwijl amfetamine de ontstekingssnelheid verlaagt, maar veroorzaakt monoamine-afgifte door de stroom van de monoaminen door monoaminetransporters om te keren via een diverse reeks mechanismen, waaronder TAAR1-activering en modulatie van de VMAT2-functie, naast andere mechanismen. Het verschil in werkingsmechanisme tussen methylfenidaat en amfetamine leidt ertoe dat methylfenidaat de effecten van amfetamine op monoaminetransporters remt wanneer ze gelijktijdig worden toegediend.

Zo, hoop dat het nu een stukje duidelijke is 🧐 🙃
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#7
DIT, en sterkte in de klas btw.
n8wachT zei:
Zowel amfetamine als methylfenidaat zijn voornamelijk dopaminerge geneesmiddelen, maar hun werkingsmechanismen zijn verschillend. Methylfenidaat werkt als een noradrenaline-dopamine-heropnameremmer, terwijl amfetamine zowel een afgevende stof als een heropnameremmer van dopamine en norepinefrine is. Het werkingsmechanisme van methylfenidaat bij de afgifte van dopamine en noradrenaline verschilt fundamenteel van de meeste andere fenethylaminederivaten, aangezien wordt aangenomen dat methylfenidaat de neuronale ontstekingssnelheid verhoogt.. terwijl amfetamine de ontstekingssnelheid verlaagt, maar veroorzaakt monoamine-afgifte door de stroom van de monoaminen door monoaminetransporters om te keren via een diverse reeks mechanismen, waaronder TAAR1-activering en modulatie van de VMAT2-functie, naast andere mechanismen. Het verschil in werkingsmechanisme tussen methylfenidaat en amfetamine leidt ertoe dat methylfenidaat de effecten van amfetamine op monoaminetransporters remt wanneer ze gelijktijdig worden toegediend.

Zo, hoop dat het nu een stukje duidelijke is 🧐 🙃
Klik om te vergroten...
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Ik heb geen idee maat, ik ben slechts mbo student.
Klik om te vergroten...
Als je op het mbo zit word je nu scholier of leerling genoemd in plaats van student. ... Mbo'ers: volgens de wet doen ze geen studie, maar een 'opleiding' en zijn geen studenten, maar 'deelnemers'.

- De Apotheker ''ex-mbo deelnemer/deelneemster''
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Apotheker zei:
Als je op het mbo zit word je nu scholier of leerling genoemd in plaats van student. ... Mbo'ers: volgens de wet doen ze geen studie, maar een 'opleiding' en zijn geen studenten, maar 'deelnemers'.

- De Apotheker ''ex-mbo deelnemer/deelneemster''
Klik om te vergroten...

Ja of aspirant wellicht. Pupil..

Gegadigde belangstellende betrokken kandidaat.

Alles behalve scholiertje asteblief..
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#10
De Apotheker zei:
Als je op het mbo zit word je nu scholier of leerling genoemd in plaats van student. ... Mbo'ers: volgens de wet doen ze geen studie, maar een 'opleiding' en zijn geen studenten, maar 'deelnemers'.

- De Apotheker ''ex-mbo deelnemer/deelneemster''
Klik om te vergroten...
“En mama, wat word ik dan als ik mijn leven totaal verneuk en zeik op anderen?”
- “dan word je een apotheker, lieverd”.
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
“En mama, wat word ik dan als ik mijn leven totaal verneuk en zeik op anderen?”
- “dan word je een apotheker, lieverd”.
Klik om te vergroten...

Of een frikandelbroodje.
D
De ApothekerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
“En mama, wat word ik dan als ik mijn leven totaal verneuk en zeik op anderen?”
- “dan word je een apotheker, lieverd”.
Klik om te vergroten...
gelukkig ben ik geen apotheker zou mijn leven niet willen verneuken !
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#13
Trouwels wel zin in een frikandelbroodje
n
n8wachTLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Apotheker zei:
gelukkig ben ik geen apotheker zou mijn leven niet willen verneuken !
Klik om te vergroten...

Gij zijt een magistrale bereider <3
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."