Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsOverprikkeld en niet kunnen praten bij speed

Overprikkeld en niet kunnen praten bij speed

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
P
PowerFlowerLid
01-01-2024, 00:00
#1
De afgelopen twee keren dat ik naar een festival ben geweest, hebben mijn vrienden en ik speed gebruikt. In het begin ben ik er heerlijk op aan het genieten, maar al snel (na 3 kleine puntjes) word ik heel erg overprikkeld. Als ik dan sta te dansen, ga ik helemaal lekker op de muziek, maar zodra we de tent uit zijn, wordt het chaos in mijn hoofd. De mensenmassa komt op me af (waarbij ik ook steeds meer het idee krijg dat iedereen me aan zit te kijken), moeite met ergens naar toe lopen en wat ik vooral erg vervelend vind, is dat ik vragen van anderen gewoon niet kan verwerken. Ik kan gewoon niet terug praten. En soms wil ik heel graag uit mezelf iets vertellen, maar het komt er dan of helemaal niet uit of met zo weinig woorden dat ze me niet begrijpen.

En dat terwijl mijn vrienden zich heel zelfverzekerd voelen en zin hebben om te praten (dat is ook wat ik terug lees over de effecten). Hoe kan dit bij mij zo anders uitpakken? Heeft iemand anders dit ook ervaren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoelang duurt het wel lekker voelen/kunnen praten?

Ik heb hetzelfde. Eerst ronduit kunnen praten, euforie, zelfverzekerd zijn.

En daarna het compleet tegenovergestelde: Niet meer kunnen praten, dysforie, me paranoïde (door iedereen aangekeken) voelen, me super onzeker over mezelf voelen, me overprikkeld voelen door alles.

Misschien is het gewoon niet jouw middel(?)
P
PowerFlowerLid
01-01-2024, 00:00
#3
Nou toch wel fijn om te horen dat iemand anders dit ook ervaart. Kan er moeilijk iets over terugvinden.

Het lekkere gevoel duurt misschien 2 uurtjes, daarna kom ik langzaam in die negatieve vibe.

Inderdaad niet mijn drug blijkbaar, maar ik ben zo benieuwd waar dat tegengestelde effect vandaan komt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
PowerFlower zei:
Nou toch wel fijn om te horen dat iemand anders dit ook ervaart. Kan er moeilijk iets over terugvinden.

Het lekkere gevoel duurt misschien 2 uurtjes, daarna kom ik langzaam in die negatieve vibe.

Inderdaad niet mijn drug blijkbaar, maar ik ben zo benieuwd waar dat tegengestelde effect vandaan komt.
Klik om te vergroten...
2 uurtjes is vrij kort en het lijkt me dan de ellende daarna niet waard. Bij mij duurt het een stuk langer dan 2 uren, maar voor mijn gevoel gaat de tijd dan wel redelijk snel voorbij en zit ik daarna alsnog met de negatieve effecten.

Tja, speed werkt op onder andere je dopamine. En je verbruikt energie die je eigenlijk niet hebt. What comes up must go down. Alleen zijn sommigen daar (veel) gevoeliger voor dan anderen. Hoe het precies werkt weet ik ook niet...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
PowerFlower zei:
Nou toch wel fijn om te horen dat iemand anders dit ook ervaart. Kan er moeilijk iets over terugvinden.

Het lekkere gevoel duurt misschien 2 uurtjes, daarna kom ik langzaam in die negatieve vibe.

Inderdaad niet mijn drug blijkbaar, maar ik ben zo benieuwd waar dat tegengestelde effect vandaan komt.
Klik om te vergroten...
Angst en paranoia kunnen kenmerken zijn van een soort ontwenningsverschijnselen van speed. Dat komt omdat je eerst een overload aan dopamine in het brein krijgt. Je lichaam wapent zich daartegen door receptoren voor dopamine ongevoeliger te maken. Maar als de speed uitwerkt dan is je lichaam daardoor ongevoeliger voor de natuurlijke dopamine-prikkels. Daardoor kan een tijdelijk dopaminetekort ontstaan. Angst en paranoia zijn daarvan het gevolg.

Een verstoorde spraak is daarbij een wat ernstigere uitingsvorm. Het doet mij een beetje denken aan een schizoaffectieve stoornis, oftewijl problemen die samenhangen met het ontstaan van een psychose. Je hebt daarbij verschillende fasen, waarvan ik wel een aantal elementen terug herken in wat je beschrijft. Een onsamenhangende spraak kan een uitingsvorm zijn van cognitieve problemen die samenhangen met het ontstaan van een psychose. Vanuit die gedachte is het ook logisch dat anderen je niet meer goed kunnen volgen; je spraakt vertoont mogelijk geen samenhang meer.

www.psychosenet.nl

De 5 fasen van psychose en herstel * Betrouwbare informatie van PsychoseNet

Op PsychoseNet vind je goede, betrouwbare informatie over mentale problemen en je herstel. Van trauma, depressie tot psychose. Je bent welkom.
www.psychosenet.nl www.psychosenet.nl

www.psychosenet.nl

Symptoom: Cognitieve problemen

Cognitieve functies zoals concentratie en aandacht kunnen verminderd zijn bij psychose. Vaak wordt het beter naarmate je herstel vordert.
www.psychosenet.nl www.psychosenet.nl

GGZ Standaarden

www.ggzstandaarden.nl www.ggzstandaarden.nl

Gelukkig gaan de klachten bij jou weer snel voorbij. Maar dit soort voortekenen zijn wel belangrijk om in het achterhoofd te houden. Kennelijk ben je hier gevoelig voor. Misschien is het beter als je geen speed meer gebruikt. Pas ook op met gebruik van cannabis, want dat kan soortgelijke klachten triggeren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Neo-Shulginist zei:
Angst en paranoia kunnen kenmerken zijn van een soort ontwenningsverschijnselen van speed. Dat komt omdat je eerst een overload aan dopamine in het brein krijgt. Je lichaam wapent zich daartegen door receptoren voor dopamine ongevoeliger te maken. Maar als de speed uitwerkt dan is je lichaam daardoor ongevoeliger voor de natuurlijke dopamine-prikkels. Daardoor kan een tijdelijk dopaminetekort ontstaan. Angst en paranoia zijn daarvan het gevolg.

Een verstoorde spraak is daarbij een wat ernstigere uitingsvorm. Het doet mij een beetje denken aan een schizoaffectieve stoornis, oftewijl problemen die samenhangen met het ontstaan van een psychose. Je hebt daarbij verschillende fasen, waarvan ik wel een aantal elementen terug herken in wat je beschrijft. Een onsamenhangende spraak kan een uitingsvorm zijn van cognitieve problemen die samenhangen met het ontstaan van een psychose. Vanuit die gedachte is het ook logisch dat anderen je niet meer goed kunnen volgen; je spraakt vertoont mogelijk geen samenhang meer.

www.psychosenet.nl

De 5 fasen van psychose en herstel * Betrouwbare informatie van PsychoseNet

Op PsychoseNet vind je goede, betrouwbare informatie over mentale problemen en je herstel. Van trauma, depressie tot psychose. Je bent welkom.
www.psychosenet.nl www.psychosenet.nl

www.psychosenet.nl

Symptoom: Cognitieve problemen

Cognitieve functies zoals concentratie en aandacht kunnen verminderd zijn bij psychose. Vaak wordt het beter naarmate je herstel vordert.
www.psychosenet.nl www.psychosenet.nl

Gelukkig gaan de klachten bij jou weer snel voorbij. Maar dit soort voortekenen zijn wel belangrijk om in het achterhoofd te houden. Kennelijk ben je hier gevoelig voor. Misschien is het beter als je geen speed meer gebruikt. Pas ook op met gebruik van cannabis, want dat kan soortgelijke klachten triggeren.
Klik om te vergroten...
Hmm... Dat moeilijk kunnen praten heb ik ook op wiet ervaren. Het voelt alsof ik wel weet wat ik wil zeggen, maar dat het er gewoon niet goed uit komt, of heel moeilijk. Ik kan me dan niet uitdrukken.

Ik vraag me af of dat dan ook al psychose-gerelateerd zou kunnen zijn. Ik heb het idee dat ik bij sommige speedkaters (na binges van 3, 4 dagen en weinig slaap) wel psychotische momenten ervoer...

Gelukkig gebruik ik beide niet meer.
P
PowerFlowerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Hmm... Dat moeilijk kunnen praten heb ik ook op wiet ervaren. Het voelt alsof ik wel weet wat ik wil zeggen, maar dat het er gewoon niet goed uit komt, of heel moeilijk. Ik kan me dan niet uitdrukken.

Ik vraag me af of dat dan ook al psychose-gerelateerd zou kunnen zijn. Ik heb het idee dat ik bij sommige speedkaters (na binges van 3, 4 dagen en weinig slaap) wel psychotische momenten ervoer...

Gelukkig gebruik ik beide niet meer.
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor de informatie Neo! Wat betreft dat moeilijk kunnen praten, ervaar ik dat inderdaad hetzelfde als Mindless.

Deze laatste keer vroeg iemand mij iets over een totaal ander onderwerp en toen kreeg ik echt een error; we waren even gaan zitten, lekker in het zonnetje, hadden het over naar welke muziektent we zouden gaan/of iemand nog een drankje wilde/naar de wc moest. En vervolgens vroeg iemand aan mij hoe ik de eerste keer drugs gebruiken had ervaren met mijn vriend twee weken terug. Voor mij kwam dat totaal onverwachts ofzo en ik wist gewoon niet wat me overkwam. Ik moest natuurlijk aan dat moment denken en werd daardoor overspoeld met informatie in mijn hoofd waar ik gewoon geen helder verhaal van kon maken. Ik wilde zo graag zo veel zeggen (want het was een hele leuke ervaring), maar ik wist niet eens waar ik moest beginnen ofzo. Dus ik bleef even stil en zei “sorry maar het lukt me even niet om te praten”. Wat helemaal goed was en zij volledig accepteerden, maar dat voelde voor mij zo bizar en raar. Dat heb ik nog nooit mee gemaakt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
@PowerFlower

Dat is naar ja... Wel heel mooi dat je vrienden er zo goed mee omgingen!

Even los van dat. Het is handig om iemand te taggen als je het over hem/haar hebt, dan krijgt diegene een melding hiervan te zien en weet hij/zij dat je hem/haar hebt genoemd en kan diegene eventueel reageren. Dit doe je door een @ te zetten voor een naam. Zoals dit:

@Neo-Shulginist

Als je iemand citeert, zoals je bij mij deed, dan krijgt diegene trouwens ook een melding.
P
PowerFlowerLid
01-01-2024, 00:00
#9
@Mindless Thanks! 😊
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#10
PowerFlower zei:
Deze laatste keer vroeg iemand mij iets over een totaal ander onderwerp en toen kreeg ik echt een error; we waren even gaan zitten, lekker in het zonnetje, hadden het over naar welke muziektent we zouden gaan/of iemand nog een drankje wilde/naar de wc moest. En vervolgens vroeg iemand aan mij hoe ik de eerste keer drugs gebruiken had ervaren met mijn vriend twee weken terug. Voor mij kwam dat totaal onverwachts ofzo en ik wist gewoon niet wat me overkwam.
Klik om te vergroten...
Ja dat is dus ook een van de kenmerken: niet meer snel kunnen schakelen tussen onderwerpen.

"Snel schakelen

Snel kunnen schakelen tussen het ene onderwerp en het andere is een belangrijke vaardigheid. In het dagelijks leven komt er van alles op je af, wisselen de onderwerpen zich soms in hoog tempo af en doe je soms meerdere dingen tegelijkertijd. Snel schakelen tussen de ene situatie en de andere blijkt lastig voor iemand met een psychose."

www.psychosenet.nl

Symptoom: Cognitieve problemen

Cognitieve functies zoals concentratie en aandacht kunnen verminderd zijn bij psychose. Vaak wordt het beter naarmate je herstel vordert.
www.psychosenet.nl www.psychosenet.nl

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."