Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsInvoering softdrugsaccijns ?

Invoering softdrugsaccijns ?

4 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
G
GJH1Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Een onorthodoxe methode om softdrug gebruik en de toestroom van softdrug toeristen te ontmoedigen zou hardop filosoferend kunnen zijn de invoering en inning van softdrugs-accijns, met de opbrengst daarvan kan drugpreventie (vergroting van de weerbaarheid tegen de verleidingen van alcohol tabak en drugs), voorlichting, onderzoek (waarom gebruikt de een wel drugs en de ander niet ? ), handhaving van de AHOJ-G criteria en (psycholigisch) afkicken worden gefinancieerd. Wellicht blijft er dan zelfs nog geld over om de tarieven van de breedtesport voor jongeren te verlagen.

De eventuele invoering en inning van softdrugsaccijns heeft als bijkomend voordeel dat er iets meer inzicht komt in de op dit moment illegale aanvoer van koffieshops, tevens roomt een softdrugsaccijns de hoge winsten van de softdrugs aanvoerlijnen af, hetgeen de softdrug handel tevens minder lucratief maakt voor criminele organisaties.

De Europese Grondwet maakt dat het Nederlandse strafrecht en de Nederlandse belastingwetgeving enigsinds gevrijwaard is van Europese inmenging dus dat biedt mogelijkheden.

Wellicht kunnen we ook nog flink lering trekken uit de geschiedenis van de drooglegging in Amerika, o.a. het feit dat Al Capone niet via de strafwetgeving maar via de belastingwetgeving is aangepakt. Er zijn zelfs enkele mensen die vermoeden dat de Amerikaanse maffia door de alcohol drooglegging groot is geworden en zich heeft kunnen verankeren.

:P
N
NemanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Accijns heffen en (nog) niet legaliseren vind ik hypocriet, dus ik heb "legaliseren en accijns op softdrugs heffen" gestemd. Het is wel wat krom om de opbrengsten te investeren in preventie, volgens mij werkt dat op dit moment bij cigaretten/tabak ook al niet. Ik vermoed dat legalisering verder niet zoveel invloed heeft op het gebruik.
G
GJH1Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Legaliseren of niet ?

Neman zei:
Accijns heffen en (nog) niet legaliseren vind ik hypocriet, dus ik heb "legaliseren en accijns op softdrugs heffen" gestemd. Het is wel wat krom om de opbrengsten te investeren in preventie, volgens mij werkt dat op dit moment bij cigaretten/tabak ook al niet. Ik vermoed dat legalisering verder niet zoveel invloed heeft op het gebruik.
Klik om te vergroten...

Beste Neman.

Ik snap wat je bedoeld. Door allerlei oorzaken (o.a. verdragen) is het heel moeilijk om op korte of middel lange termijn voor elkaar te krijgen dat softdrugs gelegaliseerd gaan worden. Je krijgt een beetje een cirkel redenatie. Om uit die cirkel redenatie te breken, stel ik voor om accijns op softdrugs te gaan heffen en (nog) niet te gaan legaliseren. Hoe de discussie af gaat lopen weet ik niet, wat ik wel weet is dat hiermee de discussie opengebroken kan worden en er wellicht een voor zowel voor als tegenstanders een enigsinds aanvaardbaar compromis uit de bus kan komen. Wellicht dat softdrugs over 40 jaar gelegaliseerd worden, wat er in die tussenliggende 40 gaat gebeuren daar wil ik het over hebben. :grin:
G
GJH1Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Hierbij het antwoord van de VVD n.a.v. een vraag van mij over softdrugsaccijns. :wave:

------------------------------------------------------------------------------------

Geachte heer Hartholt,

Dank voor uw mail.

“Drugs zijn een onderdeel van de samenleving en daar moeten wij onze ogen niet langer voor sluiten”, aldus woordvoerder Laetitia Griffith. Reeds jaren wordt de verkoop en het gebruik van softdrugs onder stringente voorwaarden gedoogd. De VVD-fractie is mede om die reden voorstander van de legalisering van het bezit van soft-drugs, zij het alleen als het in Europees verband wordt geregeld.

Uitgangspunt voor de VVD blijft de strikte scheiding tussen soft- en harddrugs. Het officiële gedoogbeleid zoals neergelegd in de aanwijzingen van het openbaar ministerie leidt er enerzijds toe dat het bezit van softdrugs de laagste prioriteit hebben. Anderzijds leidt ons drugsbeleid tot inconsistentie ten aanzien van de productie en de handel van softdrugs. Maar omdat wij gehouden zijn aan internationale verdragen, blijft de inconsistentie in ons drugsbeleid bestaan. De VVD vindt het daarom zaaks eerst in Europees verband draagvlak te creëren voor ons drugsbeleid, alvorens wij tot verdergaande stappen in ons gedoogbeleid kunnen overgaan.

De VVD fractie vindt dat de regering het Nederlands drugsbeleid in internationaal verband met verve over het voetlicht moet brengen en ons drugsbeleid niet langer moet ontkennen of relativeren. Het is tijd voor een assertiever regeringsopstelling. Nochtans is het ook van belang het evenwicht tussen gedogen en handhaven te herstellen. De productie en handel van softdrugs moeten fors worden aangepakt. Het ontmoedigingsbeleid inzake het gebruik van softdrugs moet onverkort worden voortgezet en ten aanzien van coffeeshops zullen de criteria strikter worden gehandhaafd en aangescherpt. Dat betekent onder meer dat coffeeshops in de buurt van scholen en van de grens zullen worden teruggedrongen. Nederland is al een doorvoer- en transitoland voor XTC en cocaïne.

Als het gaat om cannabis spelen wij hierin ook een voorname rol. De teelt van nederwiet in Nederland komt niet meer op bescheiden schaal voor. Er is sprake van grootschalige teelt, al dan niet in georganiseerd verband. De opsporing en vervolging hiervan dienen prioriteit te krijgen. De VVD wil dat er een kabinetsnota “Samenspannen tegen wiet” komt en dat er “wiet-teams” worden ingezet om de grootschalige teelt aan te pakken.

Wij hebben uw opmerkingen over accijns op softdrugs onder de aandacht gebracht van de woordvoerder binnen de VVD-fractie.

Met vriendelijke groet,

VVD Publieksvoorlichting
W
WammusLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ik vind niet legaliseren en toch accijns heffen idd ook behoorlijk hypocriet. Daarom heb ik ook Legaliseren en accijns op softdrugs heffen gestemd. Alleen vind ik niet dat ze die accijns nu ook moeten gaan gebruiken om er iets extra's aan te verdienen en te roepen dat het als preventie is want net als met sigaretten werkt dat gewoon niet. Ik zou liever zien dat er meer geld word gestopt in de voorlichting over (soft) drugs. En dat de overheid zich ermee gaat bemoeien om het allemaal veiliger enzo te krijgen. Hiermee bedoel ik niet dat ze nu maar meteen zelf wiet moeten gaan verbouwen en de thc daarin controleren en beperken en meer van dat soort ongein. Maar meer dat ze het uit de criminaliteit halen zegmaar. Er word nu nog veels te moeilijk gedaan als je zegt dat je blowt of wat voor drugs dan ook gebruikt. In mijn ogen puur omdat degene die het niet gebruiken er veel te weinig van af weten en denken dat het allemaal crimineel uitschot is wat het gebruikt en dat iedereen die dat doet ook meteen maar de "verkeerde" kant op gaat (of al gegaan is). Ik zou graag zien dat de overheid daar eens iets aan ging doen. Dat zou een hoop ergernis en elende schelen waarschijnlijk. En bovendien is er dan idd toch enigzins controle op zegmaar zodat er ook eerder word gezien als het wel fout gaat en er op tijd wat aan gedaan kan worden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."