Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPhenylketonurie.. en mij vraag ;)

Phenylketonurie.. en mij vraag ;)

5 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ken deze ziekte niet. Als ik jou was zou ik het aan je huisarts vragen. Weet niet hoe oud je bent maar volgensmij hebben hun een geheimhoudingsplicht waardoor niemand erachter zal komen. En wat kan jou het schelen als je huisarts het weet :P Als je dit toch niet ziet zitten zou ik even heel goed op internet zoeken. Misschien is er wel een appart forum over PKU? Je zal vast de enigste niet zijn en ook niet de enigste die met een vraag als deze zit.
H
HempyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is eigenlijk voor iemand die ik ken..

Hij heeft deze ziekte en zou graag eens willen roken.. (heeft dit nog nooit gedaan)

ikzelf rook al erg lang, maar heb geen enkel idee of het schadelijk zou zijn voor hem..
T
TrippyShitLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dan geld precies hetzelfde uit mijn post, maar dan voor je vriend.
Het allerbeste voor hem is om langs de huisarts te gaan en het te vragen. Die mag het tegen niemand vertellen, ook niet tegen ouders of iets dergelijks. Vind hij dit toch niet prettig, goed op internet zoeken naar een eventueel forum over PKU of goede info op sites. Misschien zelfs wikipedia wel?
R
RielLid
01-01-2024, 00:00
#4
ik zeg geen enkel probleem, maar dat weet ik niet zeker.
H
HempyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Phenylketonurie, kortweg PKU, is een ongeneeslijke, erfelijke stofwisselingsziekte. Het wordt veroorzaakt doordat de lever één bestanddeel van eiwitten, het aminozuur Phenylalanine (afgekort Phe, spreek uit als fee) niet of niet voldoende verwerkt. Het aminozuur hoopt zich op in het bloed en belemmert daardoor de groei en ontwikkeling van de hersens (het zenuwstelsel). Onbehandeld leidt PKU dan ook tot zwakzinnigheid.

Gelukkig kan PKU, als het tijdig ontdekt wordt, goed behandeld worden. Daarom worden vrijwel alle baby's in Nederland binnen 8 dagen na de geboorte met de hielprik gecontroleerd op PKU/HPA (Hyperphenylalanine of HPA is een lichtere vorm van PKU). Als bij de baby PKU wordt geconstateerd, dan wordt meteen met de behandeling gestart.


Dus mijn vraag nu.. als iemand deze ziekte heeft.. kan het problemen opleveren als men een joint rookt ?
J
JonkosmurfLid
01-01-2024, 00:00
#6
uh, ik denk dat het wel kan alleen het zou imo niet zo slim zijn..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."