Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsschadelijkheid van bong (t.o.v. joint) en verminderen

schadelijkheid van bong (t.o.v. joint) en verminderen

1 antwoorden
1 weergaven
18-5-2026
p
paweloniusLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal :wave:

Nou heb ik weleens gehoord dat waterpijp roken schadelijker is dan sigaretten roken. meder omdat ook de nicotine oplost in het water, en je daardoor langer moet roken tot het goede effect is bereikt.
nou gaan mensen graag generaliseren en doen alsof dat bij een bong hetzelfde is. nou heb ik zitten denken:

(indien geen tabak)
Als je wiet rookt in een bong zou dat minder problemen moeten geven dan bij een klassieke waterpijp. even de zware metalen verwaarlozend, is het zo dat thc, en ik neem aan ook andere cannabinoiden, slecht oplossen in water. dat in tegenstelling tot nicotine. dus tenzij je opeens verschijnselen krijgt als dat het zich hecht aan teer ofzoiets, zou het dus minder schadelijk moeten zijn dan een joint.

schadelijkheid verminderen:
na wat onderzoek naar eigenschappen van stoffen ben ik erachter gekomen dat koolstofmono-oxide niet goed oplosbaar is in water. maar wél in onder andere ethanol. volgens mij is dat niet zo met cannabinoiden (verbeter me als ik fout zit). dit zou dus betekenen dat het minder schadelijk is om door een likeur te roken als je een bong gebruikt dan als je water gebruikt, omdat ook deze schadelijke stof wordt gefilterd.

klopt dit redelijk volgens jullie, of maak ik ergens een denkfout? zoals bijvoorbeeld oplosbaarheid van cannabinoiden in ethanol.

ben weer benieuwd :)
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#2
THC lost op in ethanol volgens mij ja.. Altans het word veel gebruikt om hasjolie te maken volgens mij. ( dan waarsch. met drinkbare alcohol).

Verder is puur roken ( maakt niet uit met welk soort pijp oid.) zowiso minder slecht aangezien je veel minder rook binnen krijgt van de tabak. Steek je na het bongen bijv. nog een sigarettje op heeft dat natuurlijk weinig zin..

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."