Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan nemen

Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan nemen

8 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#1
Op de vraag of je een overdosis van wiet kan nemen zeg ik het volgende: Ik heb de informatie van Zamnesia.

Zamnesia meld 0 doden als direct gevolg van een overdosis wiet. Wetenschappers hebben al regelmatig de LD 50 proberen vast te stellen bij dieren. Hoeveel wiet ze de dieren ook consumeerde , ze gingen er niet dood aan.

Vermoed wordt dat de LD 50 van cannabis tussen de 1:20.000 en 1:40.000 ligt. Dit zou dus betekenen dat je 680 kilo wiet in 15 minuten zou moeten oproken voor een dodelijke overdosis. Uit een recent onderzoek blijkt ook dat wanneer de hersenen bloot worden gesteld aan thc, het hormoon pregnenolon toeneemt. Dit hormoon beschermt tegen een overdosis cannabis.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
m
mario1223Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

ik denk dat als je zon hoeveelheid wiet rookt dat je eerder sterft aan een overdosis vloei :grin:
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

mario1223 zei:
ik denk dat als je zon hoeveelheid wiet rookt dat je eerder sterft aan een overdosis vloei :grin:
Klik om te vergroten...

lol! :mrgreen:
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

Theoretisch gezien kun je overal aan dood gaan, maar bij cannabis is dat praktisch gezien onmogelijk inderdaad. Wellicht als je pure thc zou hebben, maar zelfs dan moet je serieus je best doen.

Wat dat betreft is cannabis misschien wel de meest veilige drug die er is, heeft het veel medische toepassingen en een niet heel hoog verslavings potentieel. En toch wordt het helaas vaak nog als veel slechter dan bijvoorbeeld alcohol gezien.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

Psychedelibee zei:
Theoretisch gezien kun je overal aan dood gaan, maar bij cannabis is dat praktisch gezien onmogelijk inderdaad. Wellicht als je pure thc zou hebben, maar zelfs dan moet je serieus je best doen.

Wat dat betreft is cannabis misschien wel de meest veilige drug die er is, heeft het veel medische toepassingen en een niet heel hoog verslavings potentieel. En toch wordt het helaas vaak nog als veel slechter dan bijvoorbeeld alcohol gezien.
Klik om te vergroten...

Ik had 17 volle jaren geleden voor mijn gevoel het beste medicijn al gevonden. Het groeide uit tot een passie voor cannabis. Ik ging mijn eigen plantjes verzorgen, en verdiepte steeds meer in de ontwikkeling van de plant. In die periode ben ik ook andere termen gaan leren, dan alleen thc. Helaas werkte het ook niet zo goed als painkiller voor mijn rugklachten, en mijn vorige huisarts verweet zelfs de pijn in mijn rug aan cannabisgebruik. Als ze het legaal willen krijgen in Nederland dan gaat het door fokken naar planten met 28% thc en een laag cbd gehalte er niet aan meewerken om het legaal te krijgen hier ben ik bang.

PS. Tijdens de filmpjes van Arjan (strainhunters) werden me ook een paar dingen duidelijk. Op de Caribbische eilanden worden velen malen strenger opgetreden tegen cannabis, dan tegen cocaine.

Volgens een plottheorie binnen de Illuminatie zouden ze in alle landen cannabis verboden hebben vanwege de kanker genezende eigenschappen. Maar verdiepen hierin gaat erg ver. :P
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

Jixx zei:
Helaas werkte het ook niet zo goed als painkiller voor mijn rugklachten, en mijn vorige huisarts verweet zelfs de pijn in mijn rug aan cannabisgebruik.
Klik om te vergroten...
Voor mij werkt cannabis toch vaak best als een redelijke pijnstiller. Maar het hangt denk ik erg van het soort pijn af. Dat je huisarts je rugklachten aan cannabisgebruik wijt is helaas een gebrek aan kennis denk ik, heb namelijk nog nooit gehoord dat cannabis gebruik tot pijn klachten leidt.

Als ze het legaal willen krijgen in Nederland dan gaat het door fokken naar planten met 28% thc en een laag cbd gehalte er niet aan meewerken om het legaal te krijgen hier ben ik bang.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik ook bang voor, terwijl het door fokken op thc gehalte juist een gevolg is van de illegale status. Maarja, zo zijn helaas veel slechte dingen aan drugs een gevolg van de illegale status. En anti-drugs mensen gebruiken dat soort dingen juist altijd als een argument tegen legalisatie. Terwijl logischer wijs juist legalisatie de enige manier is om de slechte eigenschappen van drugs de kop in te drukken doormiddel van regulering.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#7
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

Psychedelibee zei:
Jixx zei:
Helaas werkte het ook niet zo goed als painkiller voor mijn rugklachten, en mijn vorige huisarts verweet zelfs de pijn in mijn rug aan cannabisgebruik.
Klik om te vergroten...
Voor mij werkt cannabis toch vaak best als een redelijke pijnstiller. Maar het hangt denk ik erg van het soort pijn af. Dat je huisarts je rugklachten aan cannabisgebruik wijt is helaas een gebrek aan kennis denk ik, heb namelijk nog nooit gehoord dat cannabis gebruik tot pijn klachten leidt.

Als ze het legaal willen krijgen in Nederland dan gaat het door fokken naar planten met 28% thc en een laag cbd gehalte er niet aan meewerken om het legaal te krijgen hier ben ik bang.
Klik om te vergroten...
Hier ben ik ook bang voor, terwijl het door fokken op thc gehalte juist een gevolg is van de illegale status. Maarja, zo zijn helaas veel slechte dingen aan drugs een gevolg van de illegale status. En anti-drugs mensen gebruiken dat soort dingen juist altijd als een argument tegen legalisatie. Terwijl logischer wijs juist legalisatie de enige manier is om de slechte eigenschappen van drugs de kop in te drukken doormiddel van regulering.
Klik om te vergroten...

In feite ben ik het wel met je eens. Ik zeg nou niet direct dat ze xtc legaal moeten maken. Maar wat je zag toen de drugslaboratoria streng aangepakt werden, er steeds meer vervuilde xtc op de markt kwam. Als je een tripje wilt op mdma is het niet leuk als je ineens gaat hallucineren van de 2cb bijvoorbeeld. Tenzij je graag wilt hallucineren , dan ist een ander verhaal. Maar vaak lees je dan ook nog dat het een badtrip was.

De enigste verklaring die hij voor mijn rugpijn had ,was de hoeveelheid afbraakstoffen die in mijn urine zaten. (180 cannabinoids) Deze afvalstoffen zouden er voor zorgen dat mijn spieren onvoldoende zuurstof en vitamine deden opnemen. Milde discopathie kon volgens hem niet de oorzaak zijn van de extreme pijn. Ik rook nu over het algemeen wietjes met een lager thc gehalte, en heb wat fysio gedaan. De pijn is nooit helemaal over gegaan, en voorover bukken en dingen tillen blijft lastig. Maar de pijn is lang niet meer zo extreem als dat het ooit was.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

Jixx zei:
In feite ben ik het wel met je eens. Ik zeg nou niet direct dat ze xtc legaal moeten maken. Maar wat je zag toen de drugslaboratoria streng aangepakt werden, er steeds meer vervuilde xtc op de markt kwam. Als je een tripje wilt op mdma is het niet leuk als je ineens gaat hallucineren van de 2cb bijvoorbeeld. Tenzij je graag wilt hallucineren , dan ist een ander verhaal. Maar vaak lees je dan ook nog dat het een badtrip was.
Klik om te vergroten...
Persoonlijk ben ik voor legalisatie van alle drugs, maar dan wel in stappen want de maatschappij is hier nog lang niet klaar voor. Ik ben er van overtuigd dat mensen die iets willen gebruiken dat toch wel doen of iets nou legaal is of niet. Het gebruik van cannabis is in Nederland bijvoorbeeld al jaren behoorlijk stabiel, zelfs de invoering van het gedoogbeleid heeft niet tot een toename van gebruikers geleidt. Een ander mooi voorbeeld is de drooglegging in de VS, het gebruik nam niet af maar de problemen namen alleen maar toe ivm slecht gestookte alcohol.

En door legalisatie kun je alle gezondheidsproblemen door slechte kwaliteit de kop indrukken, evenals de criminaliteit omtrent de productie en verkoop. De problemen omtrent gebruik zal je altijd houden, maar dan kun je in ieder geval betere voorlichting geven aangezien het taboe omtrent drugs zal verdwijnen bij legalisatie.

Maargoed, ik begin een beetje off topic te ratelen. De legalisatie van cannabis zou wel een mooie stap zijn in iedergeval, want de verkoop en gebruik is toch al gedoogd. Alle problemen die er nu rond de productie spelen kun je in ieder geval makkelijk oplossen door legalisatie.
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#9
Re: Antwoord op de vraag of je een dodelijke o.d. wiet kan n

Pssst psssst gieter kopen? Wiet in coffeeshop, maar gieter bij mij! :tearsofjoy:
Met die nieuwe opiumwet hebben ze het er allemaal nog moeilijker op gemaakt. :confused:
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."