Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsChronisch cannabis gebruik negatieve invloed op cholesterol?

Chronisch cannabis gebruik negatieve invloed op cholesterol?

5 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
k
kennethvdsLid
01-01-2024, 00:00
#1
Re: Chronisch cannabis gebruik negatieve invloed op choleste

inderdaad, niet de cannabis maar alles wat je eet tijdens de munchies doen je cholesterol stijgen :tearsofjoy:
J

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Jixx
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Re: Chronisch cannabis gebruik negatieve invloed op choleste

MeejheM zei:
schrik niet, maar bij atypische antipsychotica moet je elk jaar op apk, bloed prikken, bloedruk meten, hartfilmpje maken en opmeten en wegen. Dit allemaal vanwege het verhoogde risico op hart en vaat aandoeningen en suikerziekte.

misschien ter zijner tijd een leuke manier om je wiet op recept te krijgen :stoned:
Klik om te vergroten...

Vreemd? Er is niemand die mij daar op wijst. Misschien ligt het nog aan me leeftijd? (33)
Maar mijn dokter vind het schijnbaar helemaal niet nodig om te monitoren. Ze hebben me een tijdje geleden wel op cardiovascular geprikt. Toen kwamen ze erachter dat mijn cholesterol veelste hoog was. Inmiddels ben ik 6 kilo kwijt door mijn voeding aan te passen.

Ik heb als blower zijnde altijd wel vreetbuien gehad (gaat ook zo lekker samen! :hearteyes: ), maar ik bleef rond de 90 kilo schommelen.
Pas tijdens het medicatie gebruik is er 40 kilo bijgekomen.

Wiet op recept! Hoe zit dat nou precies? Heb wel eens gehoord dat je daar veel minder van voelt? Wiet mag van mij best een hoger cbd gehalte hebben, maar thc moet nog wel effectief blijven. Al is het maar een lichte/medium high.

Ik zal je eens een mooi verhaal vertellen MeejheM, al is dit wel off topic. Afgelopen zaterdag wilde ik naar mijn favoriete coffeeshop om speciaal wietjes te halen. Ik vertrok op mijn fiets richting het station, maar ik bleef met me voet in de voortuin achter een uitstekende punt haken, en viel van mijn fiets af en kwam heel ongelukkig op de grond. Gevolg: voet op 3 plaatsen gekneusd. Ik had dat alleen niet in de gaten, en stapte gewoon weer stoer op mijn fiets richting het station. Daar pakte ik de trein richting Tilburg. Maar eenmaal uitgestapt merkte ik dat ik mijn favoriete shop niet ging halen te voet, die steeds zeerder begon te doen. Ik kwam niet verder dan de grass company, en heb daar maar: shiva, hindu kush en haze gehaald. Toen ben ik weer thuiswaarts gekeerd, en aan het blowen gegaan. Inmiddels pompte de adrenaline door me lichaam van de pijn. Mijn voet werd steeds dikker en dikker. Ik begon lekker veel te blowen, had wat alprazolam bijgenomen, en wat paracetamol. Ik kreeg een lachkick van die wiet, wat ik niet meer gewend was. Al mijn klachten die ik normaal heb waren ineens veel meer op de achtergrond, en ik was met mijn gedachten bij de pijn. Zelfs mijn rugpijn was helemaal weg. Alle pijn zat alleen maar in me voet. Het gaat nu 3 dagen geestelijk stukken beter met mij. :) Ik voel me opgewekter, en ik ben niet bezig met de klachten waar ik normaal mee bezig ben. Ik heb alleen nog wel een zere voet!

Ik zeg niet dat mijn klachten ineens allemaal geheel verdwenen zijn, maar ze zijn meer op de achtergrond. En dat allemaal door een gekneusde voet. F*cked up dat het brein zo kan werken? Ik was trouwens op een rare manier mijn pijn aan het bestrijden. Hele tijd uppers en downers door elkaar. Alprazolam, paracetamol, hindu kush en shiva zorgen voor een kalmerend effect, maar de haze, adrenaline, koffie en paracetamol met coffeine hielden mij wakker. Uiteindelijk wonnen de kalmerende middelen. Maar het effect ertussen in is zo wazig :tearsofjoy: :stoned: :rolleyes:
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#3
Beste lezers,

Klopt het dat chronisch cannabis ( en dan duidt ik dus ook echt op de cannabis, en niet op tabak) het cholesterol negatief beinvloed?

Ik lees zo hier en daar eens een verhaal (ik weet de naam even niet van het enzym) maar dat er een enzym wordt aangemaakt of afgebroken wat het cholesterol verhoogd bij chronisch cannabisgebruik.

Anderzijds lees ik ook verhalen dat cannabis juist cholesterol verlagend werkt. Echter weet ik niet of dit voor chronische gebruikers geldt?

Kan iemand mij uitleggen hoe het precies zit, en wat hier waar van is?

Alvast bedankt!
E
Exceptional InsightLid
01-01-2024, 00:00
#4
Re: Chronisch cannabis gebruik negatieve invloed op choleste

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Maar dan moet je gewoon niet zo veel eten.
M
MeejheMLid
01-01-2024, 00:00
#5
Re: Chronisch cannabis gebruik negatieve invloed op choleste

schrik niet, maar bij atypische antipsychotica moet je elk jaar op apk, bloed prikken, bloedruk meten, hartfilmpje maken en opmeten en wegen. Dit allemaal vanwege het verhoogde risico op hart en vaat aandoeningen en suikerziekte.

misschien ter zijner tijd een leuke manier om je wiet op recept te krijgen :stoned:
J
JixxLid
01-01-2024, 00:00
#6
Re: Chronisch cannabis gebruik negatieve invloed op choleste

kennethvds zei:
inderdaad, niet de cannabis maar alles wat je eet tijdens de munchies doen je cholesterol stijgen :tearsofjoy:
Klik om te vergroten...

Oke, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. :wink:
In het artikel wat ik gelezen had werd voedsel niet besproken. Ging echter puur om het feit dat er een enzym wordt aangemaakt door cannabis die het cholesterol doet verhogen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."