Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEen paar vragen over het gebruik van cannabis i.c.m. een bong.

Een paar vragen over het gebruik van cannabis i.c.m. een bong.

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#1
Goedendag DF-ers,

Ik heb gisteren cannabis via bong gerookt en dat viel eigenlijk wat tegen. Het gebruik van een bong lijkt zo eenvoudig, maar ik kwam er al snel achter dat ik me op sommige praktische zaken niet had voorbereid. Nu vraag ik me dan ook af of ik het wel op de juiste manier gebruikt heb.

1. In hoeverre moet je de wiet fijn maken en aandrukken? Ik heb de wiet (0.5 gram) gisteren namelijk enkel een beetje uit elkaar getrokken, de bowl gevuld met deze kleinere stukjes en vervolgens de boel lichtjes aangedrukt zodat er nog wel voldoende lucht doorheen kan. Is dit de goede manier of moet je het fijner maken en een grinder gebruiken om de bowl te vullen?

2. Hoe vaak moet je de bowl opnieuw aansteken en het 'bong ritueel' herhalen? Moet je doorgaan totdat er geen rook meer vanaf komt, totdat alle wiet volledig verkoold is of is de meeste THC er wel uit na een paar keer oplichten?

Ik heb hem gisteren, denk ik, zo'n 6 tot 8 keer opnieuw aangestoken. Al is mijn bong is wel vrij klein.

3. Moet je de bowl bovendien een keer 'opschudden' zodat de wiet die onder in de bowl zit naar boven komt en deze makkelijker te verbranden is? Ik heb nu namelijk het idee dat er nog wat groene ongeschonden stukjes onder in de bowl zitten.

Ik weet dat ik het niet helemaal verkeerd heb gedaan want ik voelde dat 'het iets deed', maar deze effecten vielen eigenlijk vooral wat tegen. Het voelde een beetje als een opkomende psilocybine trip; een beetje gaar, maar dan wel met een vleugje paranoia, dysforie en honger.

4. Was de dosis (0.5 gram) te laag of zijn de effecten gewoon vrij subtiel?

Het is prima als cannabis niets voor mij blijkt te zijn, maar THC heeft op papier een unieke werking waar ik toch wel nieuwsgierig naar ben. Ik wil het wel een 'goede en eerlijke kans' geven voordat ik er een mening over heb en het afschrijf.

5. Ik ben zelf eigenlijk ook vooral geïnteresseerd in hallucinogenen en drugs die invloed hebben op je denkwijze en perceptie. Heeft cannabis, volgens jullie ervaring, ook zo'n effect of wordt cannabis vooral gebruikt voor het 'lekkere gevoel'?

6. Ik heb nu nog ongeveer één gram wiet over. Hoe zal ik dit gaan gebruiken? Ik ben geen roker, dus misschien wil ik er edibles van gaan maken. Is dat aan te raden?

Pfoeh, dat zijn meer vragen geworden dan ik had gepland! Hopelijk kunnen jullie er een (paar) beantwoorden.

Alvast bedankt en een fijn (paas)weekend!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik kan niet direct op al je vragen ingaan aangezien ik op werk zit.

Maar je moet de wiet goed fijn maken inderdaad, anders is die te compact en rook je alleen de buitenkant. Verder niet te hard aanduwen zodat er lucht tussen kan komen.

0,5 gram is hartstikke veel, zeker voor een beginner dus dan heb je duidelijk iets niet goed gedaan en is er veel wiet verloren gegaan. Ik zou beginnen met 0,1 tot 0,2 gram, je kan je bong altijd nog bijvullen namelijk. Als de wiet verkoold is dan kun je het wel weg gooien, na 2 tot 3 keer je bong aansteken is het meestal wel klaar. Eventueel kun je het tussentijds nog even omgooien inderdaad, aangezien aan de onderkant het niet altijd goed door brand.

Mocht je nog antwoord op je andere vragen willen, tag me even of reageer op deze post want dan krijg ik een melding en kan ik er later nog even naar kijken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mentat zei:
Ik denk dat ik de wiet inderdaad iets fijner had kunnen maken. Al weet ik niet of ik het veel fijner had kunnen maken zonder dat het, door het gat in de bowl, in het water viel. Of is het gebruikelijk om het echt heel fijn te maken en het gat enigszins te blokkeren met grotere stukjes?
Klik om te vergroten...
Je kunt het beste gaasjes kopen voor je bong, dan kun je de wiet gewoon door een grinder halen.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Er staat ongetwijfeld een uitleg op YouTube. Misschien een praktisch dingetje, de meeste bongs hebben een gaatje waar je je vinger op moet doen, anders zuig je valse lucht aan. Misschien is dat het :wink:

Sowieso altijd zo diep mogelijk inhaleren en met voldoende kracht. Ook weer niet te veel want dan heb je water in je muil
M
MentatLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Ik kan niet direct op al je vragen ingaan aangezien ik op werk zit.

Maar je moet de wiet goed fijn maken inderdaad, anders is die te compact en rook je alleen de buitenkant. Verder niet te hard aanduwen zodat er lucht tussen kan komen.

0,5 gram is hartstikke veel, zeker voor een beginner dus dan heb je duidelijk iets niet goed gedaan en is er veel wiet verloren gegaan. Ik zou beginnen met 0,1 tot 0,2 gram, je kan je bong altijd nog bijvullen namelijk. Als de wiet verkoold is dan kun je het wel weg gooien, na 2 tot 3 keer je bong aansteken is het meestal wel klaar. Eventueel kun je het tussentijds nog even omgooien inderdaad, aangezien aan de onderkant het niet altijd goed door brand.

Mocht je nog antwoord op je andere vragen willen, tag me even of reageer op deze post want dan krijg ik een melding en kan ik er later nog even naar kijken.
Klik om te vergroten...

Een beetje een late reactie van me, maar ik werd dit weekend steeds afgeleid waardoor het er nu pas van komt.

Bedankt Psychedelibee!

Ik denk dat ik de wiet inderdaad iets fijner had kunnen maken. Al weet ik niet of ik het veel fijner had kunnen maken zonder dat het, door het gat in de bowl, in het water viel. Of is het gebruikelijk om het echt heel fijn te maken en het gat enigszins te blokkeren met grotere stukjes?

Na het schoonmaken van de bong kwam ik inderdaad ook nog enkele stukjes tegen die (aan de binnenkant) nog redelijk groen waren. Het grootste gedeelte was echter wel verkoold.

Ik heb ook niet echt het idee dat ik veel rook verspild heb. Heel diep inhaleren en de rook lang 'vasthouden' is alleen maar schadelijk en is voor de opname van THC nergens voor nodig, toch?

De volgende keer ga ik zeker je tip opvolgen om minder wiet in de bowl te doen en het eventueel gewoon vaker bij te vullen. Ik snap niet zo goed waarom ik dit niet eerder zo heb gedaan.

SkittlesAndMe zei:
Er staat ongetwijfeld een uitleg op YouTube. Misschien een praktisch dingetje, de meeste bongs hebben een gaatje waar je je vinger op moet doen, anders zuig je valse lucht aan. Misschien is dat het :wink:

Sowieso altijd zo diep mogelijk inhaleren en met voldoende kracht. Ook weer niet te veel want dan heb je water in je muil
Klik om te vergroten...

Bedankt SkittlesAndMe!

Mijn bong heeft ook zo'n gaatje ('carb') inderdaad. Als ik het goed begrijp leg je daar je vinger op als je de boel aansteekt en de rook 'ophaalt'. Als er vervolgens genoeg rook in de 'chamber' zit, haal je de vinger weg en inhaleer je de rook. Of sla ik nu de plank mis?

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
S
SkittlesAndMeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mentat zei:
Mijn bong heeft ook zo'n gaatje ('carb') inderdaad. Als ik het goed begrijp leg je daar je vinger op als je de boel aansteekt en de rook 'ophaalt'. Als er vervolgens genoeg rook in de 'chamber' zit, haal je de vinger weg en inhaleer je de rook. Of sla ik nu de plank mis?
Klik om te vergroten...

Klopt als een bus
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."