Wat zijn de effecten van een paar hijsjes van een joint?
5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
#1
Bedankt! Hier heb ik wat aan!
#2
Hi!
Sinds een aantal maanden drink ik bijna geen alcohol meer. Wiet of wietolie lijken mij op sommige momenten een leuk alternatief, bijvoorbeeld in het weekend op een zaterdag avond met manlief voor de buis. Maar ik heb in het verleden weinig goede ervaringen met wiet, word snel stoned. Ik heb een paar jaar geleden misschien drie hijsjes gehad van een joint en dat gevoel vond ik wel aangenaam. Ben gestopt met roken. Daarom dacht ik, is wiet olie misschien iets voor mij? Of is dit juist moeilijker doseren? Ik zoek eigenlijk dus een milde/lichte stonedheid krijg ik dit effect door een paar hijsjes van een joint of moet ik aan olie of iets anders denken?
Alvast bedankt!
#3
In principe hoor je ook maar een paar heisjes van een joint te roken. Dat er veel blowers joints roken als sigaretten bestaan wel maar heel veel roken gewoon een paar heisjes en laten het dan heel wat minuten staan. Van de mensen die tientallen jaren blowen valt het me op dat ze tevreden blowers zijn door maar paar heisjes per keer te nemen. De mensen die joints als sigaretten roken merk ik na een paar jaar in een neerwaatse spiraal gaan. Denk aan een psychose, afkickkliniek of leven helemaal uit de rit en zitten in een cirkel van continu blowen. Ook zijn ze vaker overgeleverd aan straat/bezorg wiet door combinatie van luiheid/anixety en flinke sterke THC. Een prima gruisje die ik rook doet hen niks bijvoorbeeld.
Je hebt tabaksvervangers zodat je geen tabak hoeft te roken. Niet elke coffeeshop heeft het maar de smartshop vaak wel, waardoor het ook te bezorgen is.
THC olie kan je proberen en is makkelijk te maken. (Zie Google hierover, hoe en wat mag ik niet zeggen) THC olie is een heel persoonlijk iets. Als je het voor het eerst probeert zou ik een druppeltje nemen en kijken hoe het valt. Na een half uur of uurtje als het te weinig is nog een druppeltje nemen. Overdoseren gaat heel makkelijk dus je kan beter voorzichtig ermee omgaan. Weet wel dat THC olie en roken het effect anders is. Weet ook dat THC olie heel wat uren werkt (denk aan 4-6 uur). Dus ik zou een dag/avonddeel vrij houden als je THC olie gaat nemen. In het verleden wou ik medicinaal mezelf verdoven met THC olie en toch m'n leventje leiden maar dat pakte verkeerd uit. Dat bijvoorbeeld de THC heel hard inkickt na een paar uur terwijl ik niet dichtbij huis was. Had verkeerd kunnen aflopen.
Iets wat ik je kan aanraden is het kopen van een vaporizer. Doe daar iets van 0,25 gram wiet in (of verdun het met tabaksvervanger) en neem enkele heisjes op een tempertuur die je fijn vind. Je kan het binnen doen (eventueel raam open als je de geur niet in huis wilt hebben) en je bent dan ook heerlijk stoned. Dat is op dit moment de trend voor blowers die het roken zat zijn. Je kan er ook andere kruiden in stoppen en is best leuk om te hebben. Ik zelf gebruik het helaas te weinig omdat ik verknocht ben aan het roken en het effect die het geeft in combinatie van tabak (tabak trouwens NOOIT in een vaporizer stoppen!) maar sommige mensen zweren erbij!
Mocht je niet weten wat een vaporizer is. Dan rook je een damp op in plaats van rook. Heel aangenaam om te roken. Helaas merk ik dat je maar enkele trekjes ervan kan nemen en dan al weer moet laten staan. Maar gezien je geen roker bent zal het misschien juist fijn zijn voor je!
#4
Wiet verdampen is de meest interessante optie, zeker wanneer je al gestopt bent met roken en dit zo wil houden.
Bij verdampen (of het lelijke engelstalige woord: vapen) komt 't erop neer dat je hete lucht zuigt doorheen het kruid.. de lucht raakt op die manier verzadigd met psychoactieve deeltjes.
Bij een goed toestel wordt er geen kruid verbrand, waardoor verdampen beter is voor je longen.
Ik spreek daarom ook liever niet over 'roken' bij verdampen, want dat heeft er niets mee te maken.
De vrij hete lucht kan wel wat irritatie geven in de keel bij veelvuldig gebruik en dan is het raadzaam de damp te laten koelen via een water-bubbler of bong (al dan niet met ijs gevuld). Maar als je maar een paar hijsjes doet, zal je daar geen last van hebben.
Je hebt ook niet veel nodig om high/stoned te worden.
Ik vul mijn toestel met 0,10 tot 0,15gr kruid (meer gaat er niet in) en dat is voor een avondje vaak voldoende.
Met een lading kruid damp ik ruim een half uur. Eerst tien minuten op 180°C, dan neem ik een pauze & geniet ik van het high zijn; daarna damp ik vrolijk verder terwijl ik geleidelijk de temperatuur opdrijf tot max. 205°C om het effect te versterken. Bij lage temperatuur is de wiet vooral in je hoofd merkbaar, bij hogere temperaturen zal je ook lichamelijk meer voelen.
Of de smaak je bevalt, valt af te wachten en is persoonlijk. Ik vind het top en heb afgelopen acht jaar geen joint meer aangeraakt. Die viezigheid van roken komt bij mij niet meer binnen. Bij verdampen smaken de eerste hijsjes zoals verse wiet ruikt. Daarna is het beste aroma er vanaf en wordt de smaak minder, maar wat mij betreft nog steeds beter dan roken. Omdat je enkel verzadigde lucht in- en uitademt, blijft de geur ervan ook niet plakken (aan handen, lippen, gordijnen, ...) zoals dat bij roken wel het geval is.
Er zijn wel wat shops waar je verdampers (vaporizers) kan uitproberen.. of misschien ken je mensen met zo een toestel.. kwestie van te weten te komen of verdampen ook iets is wat jou bevalt, alvorens een toestel aan te schaffen. Ga je over tot aankoop, koop dan liefst een toestel gemaakt met hoogwaardige materialen (keramiek/glas/rvs) en blijf weg van kunststoffen die de smaak kunnen beïnvloeden.
WIl je wiet eten (via olie of gebak of wat anders) besef dan dat het wat langer duurt eer je het effect merkt.. vaak drie kwartier tot een uur, dus je moet al wat meer 'plannen'. Ook het doseren is minder makkelijk en de roes duurt niet alleen langer, maar is ook steviger aanwezig.
#5
Bij mij zit het zo: ik word ook mokertje snel knetter en als ik mee rook met een joint van iemand anders ben ik na een paar hijsjes ook al klaar.
Ik doe zelf echt heel weinig in een joint en rook hem rustig, tijdens het roken word ik stoned en voel ik dus wel aan wanneer ik te stoned word; dus leg ik hem weg en rook ik hem een andere keer op.
Sinds kort heb ik een bong en dat bevalt me erg goed, je hoeft er maar heel weinig wiet in te doen, neemt 2 - 4 hijsjes en je voelt je goed. (Pas op want je wordt echt snel helemaal knetter) en aangezien je gestopt bent met roken is dit ook ideaal, want je hoeft er geen tabak bij te doen. Enkel wat water en wiet. Het is ook absoluut niet duur om er eentje aan te schaffen.
En anders gewoon niet te veel in je joint doen, paar plukjes van de top. De joint hoeft ook niet in een keer op, neem een aantal hijsjes en wacht het effect af. Als je, je goed voelt laat je hem liggen en als je ontevreden bent neem je er nog een aantal. Voor mij maakt het echt niet uit welke soort wiet ik rook, Amnesia, Red Cherry Berry, Strawberry Haze, G13 of wat dan ook. Ik word gewoon net zo knetter. Daarom is rustig roken en goed doseren goed.
Dit is hoe ik het ervaar, ben geen expert. Ik word gewoon super snel knetter zoals jij en zocht ook een oplossing. De bong is echt mijn voorkeur geworden. Ik hou nu zo veel meer wiet over vergeleken met een joint.
Succes
#6
Heel erg bedankt voor jullie reacties!
Een reactie plaatsen
Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.