Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWaar komt de trek in het roken van tabak vandaan?

Waar komt de trek in het roken van tabak vandaan?

24 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar wat maakt het roken van een sigaret dan zo lekker? Nicotine is geen dopamine en zeker geen serotonine...
Misschien dat een sigaret de dopamine afbouw tijdens het snuiven afleidt ofzo?
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#2
Maar was/is nicotine niet 1 van de sterkste zenuwgiffen of heb ik weer eens totale bullshit gelezen?
In een hoge dosering dan
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#3
thrillseeker zei:
Maar wat maakt het roken van een sigaret dan zo lekker? Nicotine is geen dopamine en zeker geen serotonine...
Klik om te vergroten...

Bij het roken van een sigaret worden de dopamine receptoren wel degelijk geprikkeld, D2 ofzo als ik het goed heb. Als je een lekker broodje gezond eet waar je van geniet, worden je dopamine receptoren ook gestimuleerd.

thrillseeker zei:
Misschien dat een sigaret de dopamine afbouw tijdens het snuiven afleidt ofzo?
Klik om te vergroten...

Dat is een beetje wat ik bedoelde. Alleen dan in de fysiologische zin, niet zozeer afleiden. Maar gewoon die dopamine receptoren blijven stimuleren in die reeds verkregen high.
b
bierLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mensen krijgen vaak zin om te roken na het eten. Als je iets gegeten hebt daalt de nicotinespiegel in je bloed, daardoor krijg je zin om te roken. Zou het bij cocaïne niet zo kunnen zijn dat de nicotine in je bloed sneller daalt zodat je trek krijgt in een sigaret?

Ik weet het ook niet hoor, misschien zou iemand hier die er meer verstand van heeft mijn redenering kunnen bevestigen of ontkennen?
W
Wile-E-PeyoteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Heel vaak roken we meer of alleen na lekker eten, tijdens op stap gaan, bij de eerste bak koffie, of na de sex.

roken krijgt al snel een associatie met iets leuks.

Als je met grote spanning gaat roken, geeft dat ook het "pavlof" effect(leuk voor google, is veel over te lezen)

Coke is al lekker, en dan die sigaret erbij...

het lijkt alsof je hersenen de nicotine als beloning herkennen, daarom is roken zo verdomd verslavend.

50% van de nicotine en 50% zit tussen de oren.
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#6
Nicotine en coke samen zijn een dubbele beloning, maar hoe zit dat neurologisch gezien?
B
BacingsPenLid
01-01-2024, 00:00
#7
joint
S
SantatripLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dus nicotine is gewoon verslavender dan coke in pure vorm? Nicotine versterkt toch gewoon het gevoel op dat moment, althans dat heb ik. Krijg alleen meer zin om te roken bij x, coke oid Bij Alice of paddo;s heb ik dit zeker niet, wordt zelfs smerig! *gaat ergens nicotine in poedervorm vandaan halen :wink:*

:wave:
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#9
Onderstaande redenering komt volgens mij aardig in de buurt, maar is nog steeds niet sluitend!
Wie heeft er nog meer goede ideeën?

bier zei:
Mensen krijgen vaak zin om te roken na het eten. Als je iets gegeten hebt daalt de nicotinespiegel in je bloed, daardoor krijg je zin om te roken. Zou het bij cocaïne niet zo kunnen zijn dat de nicotine in je bloed sneller daalt zodat je trek krijgt in een sigaret?

Ik weet het ook niet hoor, misschien zou iemand hier die er meer verstand van heeft mijn redenering kunnen bevestigen of ontkennen?
Klik om te vergroten...
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#10
Hallo,

Kan iemand mij vertellen waar de intense trek in het roken van sigaretten en/of shag vandaan komt bij het snuiven van coke? (alleen natuurlijk van toepassing als je al verslaafd bent aan nicotine!!).
Heeft dit te maken met de orale reflexen die los worden gemaakt door de neurotransmitters of is het iets veel simpelers?
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik denk dat het met de receptoren te maken heeft,
ze worden (volgens mij...???) overactief en het beloningssysteem raakt ervan in de war door de hoeveelheid dopamine die vrijkomt waardoor je jezelf graag wilt belonen of iets in die richting?

Maar hoogstwaarschijnlijk zal dat ook niet kloppen :beer:
Is wel een interessante vraag trouwens.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#12
Oom Klaas zei:
Is wel een interessante vraag trouwens.
Klik om te vergroten...
², zal nooit meer coke gebruiken maar vind het ook een zeer interessante vraag
het lijkt ook echt beter te smaken als je net een lijntje gesnoven hebt
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#13
De gedachte dat je een peuk aan het roken is lekker,
maar het roken zelf vind ik dan na 3 hijsen weer zo zwaar tegenvallen.
Daarom dat ik dat 't iets met die dopamine (beloning) te maken zou kunnen hebben.
g
geekosLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zou wel best kunnen, vond (bij mijn paar keren coke gebruik) toch dat die sigaret in combinatie met de lichte verdoving in de mond zeer goed smaakte, heb ze met alle plezier opgerookt :smoke:
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#15
geekos zei:
Zou wel best kunnen, vond (bij mijn paar keren coke gebruik) toch dat die sigaret in combinatie met de lichte verdoving in de mond zeer goed smaakte, heb ze met alle plezier opgerookt :smoke:
Klik om te vergroten...

'k Heb na een tijd te veel gebruiken altijd een te erge verdoving lijkt het wel.
Als ik dan rook dan moet ik half kokhalzen doordat er geen gevoel in m'n strot zit,
terwijl het versneden met inositol was.
t
thrillseekerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Of zou de nicotine het rush-effect van de cocaïne verhogen?
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Gewoon dopamine.
O
Oom KlaasLid
01-01-2024, 00:00
#18
acidboy zei:
Gewoon dopamine.
Klik om te vergroten...

Verklaar u nader,
nu ben ik nog nieuwsgieriger.
a
acidboyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb er geen verstand van hoor, maar het lijkt mij dat het gewoon daar mee te maken heeft.

Ik zou me kunnen bedenken, als je coke snuift komt er extreem veel dopamine vrij. Die hoeveelheid neemt vrij snel af, zoals altijd, maw, je wilt snel weer bijsnuiven. Maargoed, dat doe je ook niet té snel. In die tussentijd blijf je lekker sigaretten roken omdat dopamine niveau zo hoog mogelijk te houden.

Dit is echt totaal speculeren met nauwelijks achtergrondkennis, ik heb al wat wetenschappelijke artikelen zitten lezen maar dan beginnen ze over verschillende dopamine receptoren in de hersenen en weet ik veel wat allemaal, zo erg boeit het me allemaal nou ook weer niet :)
A
Angramar TemenosLid
01-01-2024, 00:00
#20
acidboy zei:
Ik heb er geen verstand van hoor, maar het lijkt mij dat het gewoon daar mee te maken heeft.

Ik zou me kunnen bedenken, als je coke snuift komt er extreem veel dopamine vrij. Die hoeveelheid neemt vrij snel af, zoals altijd, maw, je wilt snel weer bijsnuiven. Maargoed, dat doe je ook niet té snel. In die tussentijd blijf je lekker sigaretten roken omdat dopamine niveau zo hoog mogelijk te houden.

Dit is echt totaal speculeren met nauwelijks achtergrondkennis, ik heb al wat wetenschappelijke artikelen zitten lezen maar dan beginnen ze over verschillende dopamine receptoren in de hersenen en weet ik veel wat allemaal, zo erg boeit het me allemaal nou ook weer niet :)
Klik om te vergroten...

Niet? :grin:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."