Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverlichting

verlichting

8 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#1
Waarom eigenlijk oranje? Een plant heeft juist blauw licht nodig voor groei en rood licht voor bloei.
r
roelonzoLid
01-01-2024, 00:00
#2
hallo,

ik zoek een natrium hogedruk lamp van 400W...zo'n lamp die van dat oranje licht geeft .

kan iemand mij hierbij helpen , of weet iemand een goed adres waar ik ze kan krijgen ?

mvg,
:wink:

Roel.
D
DerangedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vast wel bij de Growshop.

http://www.growshop.nl/main.html
S
ShroomieLid
01-01-2024, 00:00
#4
oranje bestaat uit verschillende kleurencombinaties...
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Shroomie zei:
oranje bestaat uit verschillende kleurencombinaties...
Klik om te vergroten...

Dat klopt, alleen is het echt noodzakelijk oranje ligt. Teveel verkeerd licht kan ooit een verlies van 20% opleveren.

@ roelonzo; Je zou kunnen kijken op de site van Philips. De lampen en zoeken naar Philips SON T AGRO, SON T PIA lampen. Volgens mij zijn die wel goed.

http://www.lighting.philips.com/nl_nl/i ... l#heading4

De MASTER SON-T PIA Agro-lamp is een buislamp, die speciaal ontwikkeld is voor assimilatieverlichting. Het blauwe licht van deze lamp optimaliseert de ontwikkeling van het gewas. De MASTER SON-T PIA Agro-lamp staat garant voor gezond blad, een goede vertakking en een rijke bloei in mooie diepe kleuren. De MASTER SON-T PIA Agro lamp is leverbaar in 400 watt.
Klik om te vergroten...
r
roelonzoLid
01-01-2024, 00:00
#6
bedankt jongens !!

ik heb er eentje gekocht bij leafman :

https://www.leafman.nl/product_info.php ... a56e03388f

greetz,

Roelonzo
m
matthijsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Heb wel eens gehoord dat de lampen uit straatlantaarns daar wel goed voor zijn.
S
Static SearchLid
01-01-2024, 00:00
#8
gekleurde lichten zijn minder sterk, ik zou gewoon een wit licht nemen..en rood vermindert de groei ofzo dacht ik..de zon geeft toch ook geen blauw licht..
d
davieLid
01-01-2024, 00:00
#9
De zon straalt elke kleur, alleen dat zie je niet direkt. Dus ook blauw en rood.
Licht is plantenvoedsel, de voedingsmiddelen zijn slechts bouwstenen voor de plantencellen, maar juist het licht is het die de energie aan de planten geeft. Een plant zet licht om in energie, en licht bestaat uit golven.

Licht bestaat uit heel veel kleuren, volgens het zogenaamde kleurenspectrum lopend van ultraviolet (golflengte kleiner dan 380 nm) tot infrarood (golflengte groter dan 780 nanometer). Al deze kleuren hebben een eigen aparte golflengte. Het zichtbare spectrum gaat van violet (golflengte ongeveer 380 nm) tot donker rood (golflengte ongeveer 780 nm).

Planten hebben voornamelijk blauw en rood licht nodig.
blauw licht (350 - 500 nanometer) stimuleert chlorofyl productie, stimuleert dat cellen actief worden en zorgt ervoor dat de plant de energie krijgt om te groeien.
groen/geel lichte (500 – 650 nanometer) veroorzaken niet veel bij planten.
rood licht (600 - 700 nanometer) maakt suikers van Co2, stimuleert chloroplast productie en zorgt ervoor dat de plant de energie krijgt om te bloeien.

Het heeft weinig zin om andere lichtkleuren op planten te laten stralen. De elektronen op de bladeren kunnen de energiepakketjes die meeliften op andere golflengtes, bijvoorbeeld geel, namelijk niet opvangen. ‘Gele energiepakketjes’ schieten de plant dus gewoon voorbij of worden door het blad weerkaatst.

Onze ogen vangen het meeste licht op uit het groengele gebied. Het komt er dus op aan de juiste kleurencombinatie naar de planten te sturen. Licht zet de fotosynthese in gang en er wordt bladgroen gevormd. Planten zien groen omdat ze het groene licht weerkaatsen en de andere (basis)-kleuren als energie absorberen. Licht uit de rode en blauwe spectrumgebieden vergroot het fotosyntheseproces.

Oranje is ook niks mis mee, maar het is wel belangrijk om te weten hoe een plant groeit of bloeit. Met een 400 watt lamp die van dat oranje licht geeft zal je plant het ook wel doen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."