Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsEerste paddo kweekje - mushball

Eerste paddo kweekje - mushball

23 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
e
exsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#1
hoe ist nu ermee? is je ball al volledig gecoloniseerd met mycelium??
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#2
exsmoker zei:
Mushball heb ik geen ervaring mee maar heb je geen gebruiksaanwijzing erbij? lijkt het niet gewoon op een growkit nat maken en afgieten?

ik vond dit via azarius: http://azarius.nl/media/manuals/mushbal ... ons_UK.pdf

anyway veel plezier van je mushball en dat je maar dik mag oogsten :sunglasses:
Klik om te vergroten...

Precies, die gebruik ik ook :wink:

Heb ergens gelezen dat je er een kopje water overheen kan gieten voor een tweede flush. Misschien kan ik die bal wat platter drukken zodat ik hem goed onder water kan zetten bij de tweede flush?

mycelium op de bodem als bal, plus nog in te spuiten sporen?
..je spuit sporen en dan vormt er mycelium ight?
Klik om te vergroten...

Je spuit sporen in een bakje vol voedingsbodem. Laat dit 2 weken uitreageren en voila! je hebt een balletje mycelium.

[/img]
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hallo, Met het oog op de beslissing van een zekere kortzichtige meneer om de paddo's binnenkort aan de ketting te leggen heb ik besloten een kweeksetje te nemen.

Ik heb al een truffel-kweeksetje staan (staat nu mooi op een donker plekje zijn werk te doen) Maar voordat die uitgereageerd is zijn we een half jaar verder, dus ik heb nu ook een 'mushball' kweeksetje besteld.

Nou had ik een paar vraagjes over de 'mushball' kweekset.
1. Hoe kan je het beste meerdere flushes doen? De mycelium ligt namelijk als een balletje 'op' de voedingsrijke bodem.
2. Ik zit er aan te denken om sporenprintjes te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?
3. Ik zie alleen growbox-kweekset topics hier. Heeft iemand ervaringen met de mushball methode? Tips?

Ik heb de voedingsbodem geprepareerd, de sporen in de voedingsbodem geinjecteerd en deze staat nu voor 2 weekjes in de kast. Nu is het wachten op de mycelium. Daarna kan het echte kweekwerk beginnen! Ik ben benieuwd!
e
exsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Mushball heb ik geen ervaring mee maar heb je geen gebruiksaanwijzing erbij? lijkt het niet gewoon op een growkit nat maken en afgieten?

ik vond dit via azarius: http://azarius.nl/media/manuals/mushbal ... ons_UK.pdf

anyway veel plezier van je mushball en dat je maar dik mag oogsten :sunglasses:
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#5
2: is alvast een eitje: http://www.mushplanet.com/nl/kwmeth_sporenprint.php


(heb hier geen ervaring mee, maar..)
mycelium op de bodem als bal, plus nog in te spuiten sporen?
..je spuit sporen en dan vormt er mycelium ight?
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Heuj! 4 daagjes na het inspuiten van de sporen zie ik de eerste witte plekjes verschijnen. Hopelijk is het bakje over twee weken spierwit van de mycelium.

Het doosje stinkt een beetje naar ontbijtgranen. Ik krijg er honger van :wink:





Als je goed kijkt zie je rechtsonder witte vlekjes. Het heeft wat weg van geklonterd suiker.
e
exsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#7
dat gaat snel man! :openmouth: :hearteyes:
:beer:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben er nog lang niet!
Over twee weken heb ik mycelium. Twee weken later pas de eerste stoeltjes..

Nog eventjes geduld hebben :rolleyes:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#9
exsmoker zei:
hoe ist nu ermee? is je ball al volledig gecoloniseerd met mycelium??
Klik om te vergroten...

Nou die vlekjes zijn in een paar dagen uitgegroeid tot twee witte 'plekjes'. En sindsdien is er niets gebeurd eigenlijk. Het groeit nu verschrikkelijk langzaam :( Snap niet hoe het komt.





Heb hier aardig last van temperatuurschommelingen van 20-26 graden ongeveer. Het substraat oogt droog, maar ik ben bang om het bakje open te maken, vanwege contaminatie. Ik heb het doosje een keer geschud (stond ergens dat je dat om de paar dagen moest doen om de mycelium overal te laten komen). Ik las ergens anders later weer dat je dat beter niet kan doen. Nouja, na het schudden is het eigenlijk nauwelijks gegroeid. Dat was ongeveer een week na inoculatie. Nu is het 3 weken na dato.

Balen dus! Zoals het er nu naar uit ziet heb ik een baard voordat het volledig gecoloniseerd is.
Heeft iemand enig idee hoe ik de groei weer kan stimuleren?
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#10
Nou daar staat ie dan


Nu blijkt de zak die ze er bij leveren ook nog te klein te zijn. Wat een flutkweekset. Ik krijg de bak er alleen horizontaal in. Weinig groeiruimte op deze manier. Maar eerst maar zien of er uberhaupt iets wil groeien...
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ikzelf heb een negatieve ervaring met deze mushball-methode.
Eens de periode verstreken was, bleek het mycelium nog steeds te klein, althans vergeleken met de vergezellende foto's die een mooi wit bergje tonen.
Mijn potje had wit enkel de onderste centimeter.

Ik heb het dan maar enkele weken langer laten staan. Toen het meer verspreid was, een nachtje de koelkast in om te shocken en dan de zak in.
Resultaat: na 3 weken wachten 0 paddo's, enkel twee groene schimmelvlekken op de steenharde rots mycelium.

Mijn tip: zelfs als de vorming van mycelium verre van ideaal is, zeker niet te lang laten staan. EEn geheel wit mycelium is niet noodzakelijk een gezond mycelium.

Vergeleken met de overige groeimethodes vind ik dit allesbehalve simpel zoals men het verkeerdelijk aanprijst.

Nou, succes ermee! :P
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#12
ErnstJünger zei:
Ikzelf heb een negatieve ervaring met deze mushball-methode.
Eens de periode verstreken was, bleek het mycelium nog steeds te klein, althans vergeleken met de vergezellende foto's die een mooi wit bergje tonen.
Mijn potje had wit enkel de onderste centimeter.

Ik heb het dan maar enkele weken langer laten staan. Toen het meer verspreid was, een nachtje de koelkast in om te shocken en dan de zak in.
Resultaat: na 3 weken wachten 0 paddo's, enkel twee groene schimmelvlekken op de steenharde rots mycelium.

Mijn tip: zelfs als de vorming van mycelium verre van ideaal is, zeker niet te lang laten staan. EEn geheel wit mycelium is niet noodzakelijk een gezond mycelium.

Vergeleken met de overige groeimethodes vind ik dit allesbehalve simpel zoals men het verkeerdelijk aanprijst.

Nou, succes ermee! :P
Klik om te vergroten...

Okay, niet te lang laten staan dus. Nog een half weekje wachten, dan gooi ik hem ook in de koelkast. Kijken wat er uit komt. Ik heb inmiddels maar een soak-kweeksetje besteld, want ik zie hier eerlijk gezegd niet veel meer van komen... :(

edit:
http://www.azarius.net/forum/viewtopic. ... a5d2100b7e
azarius zegt het ook: gewoon laten fruiten. Hup in de koelkast ermee!
En duimen maar..
e
exsmokerLid
01-01-2024, 00:00
#13
beetje donkere foto.....

hoop voor je dat er nog wat aan gaat groeien :beer:
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Helaas!!! het noodlot heeft toegeslagen. Een paar dagen geleden zag ik een groen plekje op het substraat. Ik zag de bui al hangen. En inderdaad... nu is het vlekje uitgegroeid tot een dikke plak groene schimmel.

Ironisch is het dat de mycelium ook als een gek groeit op het moment... Maar de set is ten dode op geschreven... R.I.P.


Ik kan nou niet zeggen dat ik het een goede kweekset vind. Al is het alleen om die veel te kleine zak die ze er bij leveren. Verder is het een lastige kweekmethode, het contamineert voordat je het weet!
E
ErnstJüngerLid
01-01-2024, 00:00
#15
Dat is exact wat mij overkomen is!
Sorry als ik me aan je ellende optrek, maar het bewijst me dat het probleem in de methode ligt en niet zozeer bij mij. :wink:

Als ik dan de verschillende kweekmethoden vergelijk, dan komt de mushball echt op de laatste plaats.
De gemakkelijkste zijn en blijven de gepre-soakte kweeksets die je allemaal maar moet onderdompelen in water.
Gegarandeerd succes.
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ja natuurlijk, maar ik wil het vanaf de sporenprint zelf kunnen doen. Zeker met het oog op dat verbod, waardoor ook die pre-soakers zullen verdwijnen.

Op zich is deze methode zo slecht nog niet denk ik.
Waar het probleem ligt, volgens mij, is dat de mycelium niet ontwikkelde. Ik weet niet zeker waarom het niet wilde groeien, ik vermoed dat het substraat te droog was. Toen het eenmaal in de bak stond groeide het als kool.

En ja, als het substraat niet helemaal is gekoloniseerd dan is het superkwetsbaar. Zie het als een lap gemarineerd vlees dat je over een hondenkennel gooit. Daar hoeft maar een verkeerd spoortje op te komen en je bent de sjaak.

Dus als mij iemand kan vertellen waar het aan kan liggen dat de mycelium niet wil groeien dan hoor ik dat graag. Want ik heb er niets over kunnen vinden.

Ik probeer dit nog wel eens een keer. Maar dan met een andere set. En anders ga ik gewoon truffels kweken.
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ik heb een kijkje genomen op het forum van Azarius (waar ik de set had gekocht) en ik ben dus niet de enige met dit probleem. Meer mensen hebben last van slecht groeiende mycelium.

Ik heb azarius een mailtje gestuurd en ze netjes uitgelegd wat mijn ervaringen waren met deze set. Want ik voel me wel een beetje bekocht :angry: . Ik ben benieuwd naar hun reactie.
p
pieter-bLid
01-01-2024, 00:00
#18
hoe heb jij trouwens je sporen geinjecteerd?
heb je wel een glovebox gemaakt en gebruikt?

zoiets maak je bv van 500 gram wietzakjes + wat breed plakband. de handschoenen plak je dan niet vast maar steek je door 2 gaten waar je 2 10 gram zakjes flapjes voor hebt gemaakt.

..heb je toen de binnenkant wel ontsmet met alcohol of spiritus?
..en je handschoenen en armen?
..en de bak waar je bal in zat?

..heb je toen je naald wel ontsmet met een roetvrij vuurtje?..gasbrander of stormaansteker?
nee?

..tja..dan krijg je groene plekjes hè :wink:

overigens als je het goedkoop wilt doen, met soortgelijke succesgarantie (met het oog op de toekomst toch?..dan raad ik je zon mushbag aan..
het is zn prijs best waard als je nagaat hoe duur natuurwinkel rogge is, en hoe langdurig sterrilisatie is voor zon hoeveelheid.

..maargoed... wel volgens de regeltjes doen volgende keer hè, anders loop je straks weer antibiotica te kweken :wink:

succes! (en kijk die film van mushroom growing made easy in de kweek cornor als je die nog niet gezien hebt... echt een relaxte film waarin alles aan bod komt.)
p
phyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb geen glovebox gebruikt, ik heb de inoculatie gedaan zoals in deze handleiding staat beschreven:
http://www.azarius.net/media/manuals/st ... kit_uk.pdf

Maar daar is de contaminatie niet ontstaan. Die is ontstaan bij het fruiten.
T
TalecLid
01-01-2024, 00:00
#20
heb gisteren ook men mushball toegekregen,samem met men large grow kit (die staat nu ng te soaken) maar met die mushball wacht ik ng even tot men growkit zen vruchten afwerpt.
Tziet er allemaal ng redelijk easy uit om te doen he. Van zodra ik men nieuwe pc heb (waar ik dan eindeljk eens foto's kan op zetten,want met deze kutbak hier kan ik niets van usb op aansluiten of hij flipt,jah een pc die ng datteerd uit de jaren 90 :tongueout: )

anywayz ging die mushball goed bij jouw? hoe was je oogst en wat was het resultaat
waren ze potent enz? hope you can anwser me

grtz Talec

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."