#1
ik zag hier nog een ongebruikt pak klei liggen (luchtdrogende) en ik kreeg het idee om een een pijp te maken, ik ga beginnen met een kleintje, daarna kan ik me nog altijd wagen aan een grotere...
Heeft iemand dit al eens gedaan? Ik veronderstel dat er geen enkel probleem is, de klei wordt hard, ik stel me enkel wat vragen bij de vuurvastheid![:grin:]()
En om het wat algemener te maken: misschien kan je gewoon wat tips geven voor homemade benodigdheden?
(mijn excuses als er al zo'n topic is, ik vond er niet direct eentje)
UPDATE: Terracotta pijp:
Vandaag 2 pakjes terracotta klei gaan halen, luchtdrogend, 3,50 per pakje denk ik. zonet 1 pijp proberen maken, ongeveer een half pak gebruikt, pijpje is een 15-tal centimeter lang en 5 breed.
Voor de gemakkelijkheid heb ik het zo gedaan:
2 bollen klei kneden, platdrukken en een beetje zorgen dat ze ongeveer dezelfde vorm hebben (rechthoekig met ronde hoeken lijkt me het makkelijkst).
In 1 helft heb ik een rookkanaal gekerfd, en een reservoir (je zal wel merken dat ik niet echt thuis ben in het jargon, zo lang ik kan genieten is het genoeg voor mij
)
Stap 2: het 2de stuk klei erbovenop leggen, de zijkanten bewerken met kleinere stukjes klei en water, zodat alles dicht is.
Laten drogen.
Nu moet 'ie ongeveer 24h drogen, ik heb 'm ineens bezet met kleine spiegelstukjes (had ik hier nog liggen
)
Dit is dus de eerste versie, nu hopen dat alles in de eerste plaats deftig is gemaakt en dat het rookkanaal niet toegeduwd is tijdens het toevoegen van het 2de stuk.
Als deze deftig blijkt te werken kan ik eens een ander vormpje proberen.
foto's komen als hij droog is.
update:
ik ga 'm zometeen eens even proberen opschuren, maar hier zijn al een paar foto's.
Het ziet er allemaal vrij goed uit voor een eerste probeerseltje![:wink:]()
Heeft iemand dit al eens gedaan? Ik veronderstel dat er geen enkel probleem is, de klei wordt hard, ik stel me enkel wat vragen bij de vuurvastheid
En om het wat algemener te maken: misschien kan je gewoon wat tips geven voor homemade benodigdheden?
(mijn excuses als er al zo'n topic is, ik vond er niet direct eentje)
UPDATE: Terracotta pijp:
Vandaag 2 pakjes terracotta klei gaan halen, luchtdrogend, 3,50 per pakje denk ik. zonet 1 pijp proberen maken, ongeveer een half pak gebruikt, pijpje is een 15-tal centimeter lang en 5 breed.
Voor de gemakkelijkheid heb ik het zo gedaan:
2 bollen klei kneden, platdrukken en een beetje zorgen dat ze ongeveer dezelfde vorm hebben (rechthoekig met ronde hoeken lijkt me het makkelijkst).
In 1 helft heb ik een rookkanaal gekerfd, en een reservoir (je zal wel merken dat ik niet echt thuis ben in het jargon, zo lang ik kan genieten is het genoeg voor mij
Stap 2: het 2de stuk klei erbovenop leggen, de zijkanten bewerken met kleinere stukjes klei en water, zodat alles dicht is.
Laten drogen.
Nu moet 'ie ongeveer 24h drogen, ik heb 'm ineens bezet met kleine spiegelstukjes (had ik hier nog liggen
Dit is dus de eerste versie, nu hopen dat alles in de eerste plaats deftig is gemaakt en dat het rookkanaal niet toegeduwd is tijdens het toevoegen van het 2de stuk.
Als deze deftig blijkt te werken kan ik eens een ander vormpje proberen.
foto's komen als hij droog is.
update:
ik ga 'm zometeen eens even proberen opschuren, maar hier zijn al een paar foto's.
Het ziet er allemaal vrij goed uit voor een eerste probeerseltje