Psychedelibee zei:
Ik wist niet dat suiker voor koolzuur zorgt, grappig. Zorgt suiker echter ook niet voor extra gisting?
Ik kan nog wel een andere manier bedenken om koolzuur in drinken te krijgen, maar misschien verneukt dat je bier wel totaal. Je hebt in ieder geval van die bussen die op lachgas bussen lijken maar daar gaan dus CO2 patronen in en daar kun je dan frisdrank mee maken. Ik heb ooit zo'n bus gehad omdat die lachgas patronen net zo groot zijn en die bus een stuk goedkoper was. Voor frisdrank maken werkte het best goed, voor lachgas ballonnetjes vullen iets minder helaas.
Gisting zorgt ook voor meer koolzuur, als je het luchtdicht afsluit krijg je echter geen/nauwelijks extra alcohol voor zover er gisting kan plaats vinden. Bij spuiten en slikken en van wat ik online las gooiden ze een poosje voordat ze wouden drinken extra suiker er bij zodat er wat extra koolzuur ontstaat. De bijgeleverde instructie voor mijn biersoort zegt ook dat je direct of eigenlijk tijdens de eerste/hoofdgisting de boel luchtdicht moet afsluiten zodat het koolzuur ontstaan tijdens de heftigste gisting met meeste suiker niet kan ontsnappen en dat je per (33cl) flesje anderhalf theelepel suiker er bij moet doen voor nog weer extra koolzuur.
Ik had gelezen dat commerciële brouwers vrijwel altijd koolzuur los toevoegen, ik wou me hier nog in verdiepen maar was bang dat het klauwen met geld zou kosten, je brengt uitgerekend iets naar voren waar ik meer over wou weten, bedankt!
![:grin:]()
Het probleem is ook dat als je het bier luchtdicht afsluit zodra die net/nauwelijks klaar is met de eerste gisting en dus slechts 1x overhevelt je ook (gist)bezinksel krijgt en een minder helder biertje (al maakt dit eigenlijk alleen voor het oog uit). Ik vind het wel prettig om 2x over te schenken naar een nieuwe 'container/flesje/vat' zodat het wat beter oogt, mensen ervaren een meer troebel biertjes toch vaak als onhygiënisch en amateuristisch lijkt het.
Het hele proces als amateur brouwer correct uitvoeren om er koolzuur in te krijgen is voor mijn studenten lifestyle namelijk iets te veel gedoe plus volgens mij is het op 'natuurlijke' wijze niet mogelijk om er evenveel koolzuur in te krijgen als bij commerciële biertjes. Ik ga zeker binnenkort bij de macro langs!
Volgende biertje wordt (hopelijk) een la Chouffe/kabouterbier kloon, standaardbier (helder/licht) met iets teveel suiker zodat er iets teveel alcohol bij komt en wat koriander bij donderen, easy peasy. :P
Maar eerst even herexamens en mijn vele andere lopende projectjes afronden.