Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBarley Wine/Beer welke hopsoort?

Barley Wine/Beer welke hopsoort?

6 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dood bier is een beetje jammer inderdaad. Wel mooi dat het verder goed gelukt is.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb uiteindelijk de cascade hop uit 2013 gebruikt en hij is goed gelukt / aan het lukken.
Lukt alleen nog niet zo goed om er koolzuur/prik in te krijgen maar ik moet waarschijnlijk gewoon geduld hebben wat ik altijd te kort kom bij brouwen.

Er staan op het moment een paar glazen flessen gekoeld met dop er op en zo'n 2-3thee lepels suiker daarin in de hoop dat het koolzuur/prik gaat maken. Het smaakt op zich al goed alleen zonder prik is het alsof je dood bier drinkt.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dag mensen,

Ik ben van plan een krachtig (12%) Barley biertje te brouwen, ik zou echter niet weten welke hopsoort geschikt zou kunnen wezen en waarop ik moet letten bij het kopen van hop voor mijn bier, de beschrijvingen voor verschillende soorten hop zijn vaak vaag en kan ik niet veel uit afleiden.

Wellicht dat iemand op het forum enige bier brouw ervaring heeft en mij in de goede weg kan helpen.

PS: Is hop extract een beetje bruikbaar, die vloeibare meuk in flesjes dat je na de gisting toevoegt om de hopsmaak toe te voegen of is dat verkrachting van een goed biertje? Zag er namelijk wel makkelijk/practisch uit.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#4
Niet dat ik je hier ook maar enigszins bij kan helpen, maar heb je dit uiteindelijk nog geprobeerd? Klinkt wel als een leuk projectje namelijk.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#5
Psychedelibee zei:
Dood bier is een beetje jammer inderdaad. Wel mooi dat het verder goed gelukt is.
Klik om te vergroten...

Van wat ik had gelezen kun je de hoeveelheid prik bepalen door meer of minder suiker toe te voegen (en vervolgens luchtdicht af te suiten) en dat de temperatuur een grote rol speel waar er rond 6-7C het meeste koolzuur ontwikkelt. Ook is het handig om het bier zo min mogelijk te laten schuimen zodra je het in flesjes over tapt (bij de gisting op zich komt namelijk ook al veel koolzuur vrij). Het is dan ook belangrijk dat je direct het bier overtapt zodra het is uit gegist, iets dat ik persoonlijk verneukt heb en dus minder koolzuur/prik heb. Ook lukte het met de warmte van de afgelopen tijd niet goed om het bier koel te laten staan, moet het eigenlijk gewoon in de kelder gooien maar dat bedenk ik me ook net pas.

Ik heb 0,5L flesjes waarvoor wordt aangeraden 2 theelepels suiker toe te voegen dus ik heb 3 theelepels toegevoegd in de hoop meer koolzuur te krijgen.

Je moet eens weten hoeveel moeite ik heb moeten doen om deze informatie te vinden om een beetje prik in het bier te krijgen, komt meer bij kijken dan dat je in eerste instantie denkt al is het doen op zich de beste leermethode natuurlijk.

Ik gok dat het vervolgens minimaal een maand wachten is voordat er een beetje prik in zit, al kan langer wachten nooit kwaad lijkt me, maar geduld hebben dus en hopen dat er wat prik ontwikkelt.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ik wist niet dat suiker voor koolzuur zorgt, grappig. Zorgt suiker echter ook niet voor extra gisting?

Ik kan nog wel een andere manier bedenken om koolzuur in drinken te krijgen, maar misschien verneukt dat je bier wel totaal. Je hebt in ieder geval van die bussen die op lachgas bussen lijken maar daar gaan dus CO2 patronen in en daar kun je dan frisdrank mee maken. Ik heb ooit zo'n bus gehad omdat die lachgas patronen net zo groot zijn en die bus een stuk goedkoper was. Voor frisdrank maken werkte het best goed, voor lachgas ballonnetjes vullen iets minder helaas.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psychedelibee zei:
Ik wist niet dat suiker voor koolzuur zorgt, grappig. Zorgt suiker echter ook niet voor extra gisting?

Ik kan nog wel een andere manier bedenken om koolzuur in drinken te krijgen, maar misschien verneukt dat je bier wel totaal. Je hebt in ieder geval van die bussen die op lachgas bussen lijken maar daar gaan dus CO2 patronen in en daar kun je dan frisdrank mee maken. Ik heb ooit zo'n bus gehad omdat die lachgas patronen net zo groot zijn en die bus een stuk goedkoper was. Voor frisdrank maken werkte het best goed, voor lachgas ballonnetjes vullen iets minder helaas.
Klik om te vergroten...


Gisting zorgt ook voor meer koolzuur, als je het luchtdicht afsluit krijg je echter geen/nauwelijks extra alcohol voor zover er gisting kan plaats vinden. Bij spuiten en slikken en van wat ik online las gooiden ze een poosje voordat ze wouden drinken extra suiker er bij zodat er wat extra koolzuur ontstaat. De bijgeleverde instructie voor mijn biersoort zegt ook dat je direct of eigenlijk tijdens de eerste/hoofdgisting de boel luchtdicht moet afsluiten zodat het koolzuur ontstaan tijdens de heftigste gisting met meeste suiker niet kan ontsnappen en dat je per (33cl) flesje anderhalf theelepel suiker er bij moet doen voor nog weer extra koolzuur.

Ik had gelezen dat commerciële brouwers vrijwel altijd koolzuur los toevoegen, ik wou me hier nog in verdiepen maar was bang dat het klauwen met geld zou kosten, je brengt uitgerekend iets naar voren waar ik meer over wou weten, bedankt! :grin:
Het probleem is ook dat als je het bier luchtdicht afsluit zodra die net/nauwelijks klaar is met de eerste gisting en dus slechts 1x overhevelt je ook (gist)bezinksel krijgt en een minder helder biertje (al maakt dit eigenlijk alleen voor het oog uit). Ik vind het wel prettig om 2x over te schenken naar een nieuwe 'container/flesje/vat' zodat het wat beter oogt, mensen ervaren een meer troebel biertjes toch vaak als onhygiënisch en amateuristisch lijkt het.

Het hele proces als amateur brouwer correct uitvoeren om er koolzuur in te krijgen is voor mijn studenten lifestyle namelijk iets te veel gedoe plus volgens mij is het op 'natuurlijke' wijze niet mogelijk om er evenveel koolzuur in te krijgen als bij commerciële biertjes. Ik ga zeker binnenkort bij de macro langs!

Volgende biertje wordt (hopelijk) een la Chouffe/kabouterbier kloon, standaardbier (helder/licht) met iets teveel suiker zodat er iets teveel alcohol bij komt en wat koriander bij donderen, easy peasy. :P
Maar eerst even herexamens en mijn vele andere lopende projectjes afronden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."