Dank!! Ik heb nu inderdaad wat gegoogeld op zaden, voor 4 1/2 euro heb je 5 gram zaad, dat zijn een heleboel planten! genoeg voor een halve hectare als je ze individueel zou uitplanten.
Ik ben nu ook wat verder aan het internetsurfen geweest, en kwam een ducumentaire op youtube tegen (heroin holiday in the chech republic) Hier zag je dat verslaafden in de zomer een maandje buiten Praag gingen kamperen op een plek waar papavervelden voor maanzaad waren, hier fabriceerden ze een goedje wat ze intraveneus consumeerden, het leek zeker effect te hebben

Ook waren er daarbij echte verslaafden die zouden gaan ontwennen als er daar geen opiaten in zouden zitten. De documentairemaker liet aan het eind van de documentaire het goedje in een echt lab testen. Daar bleek dat er geen heroine in zat, maar wel een hoop morphine en codeine.
Ik vraag me nu af of planten uit maanzaad echt geen werkzame stoffen produceren, of dat dit een idee is dat leeft omdat men denkt dat het niet zo gemakkelijk kan zijn, net zoals het idee dat je blind wordt van zelfgemaakte alcohol. (Gist produceert geen methanol, en wat er niet in zit ontstaat ook niet door destillatie) De zaden bewerken zodat ze geen morphine produceren lijkt me erg moeilijk, het kan wel zo zijn dat maanzaad uit een papaverras komt dat weinig psychoactieve stoffen produceert.
Ik heb nog een mayonaisepotje vol met maanzaad dat ik jaren geleden gekocht heb, dit ben ik nu een beetje door de buurt aan het verspreiden, saaie groenstroken, verwaarloosde geveltuinen en gewoon waar ruimte tussen de stoeptegels en gevels is, bij regenpijpen etc, leuk is dat je tussen duim en wijsvinger al gouw honderd zaadjes hebt. Als het geen opium op gaat leveren heb ik daarmee in ieder geval de buurt een stuk opgefleurd
![:)]()
Vooral het soort groenstroken van saaie struikjes tussen de ventweg en de straat en andere groenstroken kunnen wel wat bloemen gebruiken. Zo groeien er ook nog in de indische buurt in Amsterdam narcissen die ik 12 jaar geleden zo her en der geplant heb op een druilerige zondagmiddag in de herfst.