Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord week 9 invloed paddo´s op glucosespiegel

Antwoord week 9 invloed paddo´s op glucosespiegel

6 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dank voor de info. :)

Drugsenuitgaan zei:
Wanneer je door het trippen in paniek raakt of angstig wordt, werkt het enigszins als stimulant. Je verbruikt dan meer suiker en hierdoor daalt het glucosegehalte.
Klik om te vergroten...

Ik persoonlijk heb vooral de ervaring dat mijn glucosespiegel daalt nadat ik heel euforisch ben geweest. Qua intensiteit is dat wellicht vergelijkbaar met iemand die in een psychotische episode extreem manisch is. Ik kan me voorstellen dat je dan ook meer suiker verbruikt. Maar ja, het blijft gissen.
Ik hoop dat er nog is meer onderzoek naar de precieze fysieke effecten van psychedelica gaat komen.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#2
Zijn er wel onderzoeken gedaan naar de invloed van andere psychedelica op de glucosespiegel ?

Zoals LSD bijvoorbeeld.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vraag:
Wat voor invloed kunnen paddo´s hebben op de glucosespiegel?
Bij sommige mensen lijkt het glucosegehalte drastisch te dalen na inname, en ik ben benieuwd of hier een verklaring voor is. En de subvraag die hiermee samenhangt is waarom bij de een de glucosespiegel tijdens het trippen veranderlijker is dan bij de ander.
Klik om te vergroten...

Antwoord:
Er is niets bekend over een directe link tussen het glucosegehalte en paddo's.

De werking van tripmiddelen is grotendeels afhankelijk van de gebruiker. Wanneer je door het trippen in paniek raakt of angstig wordt, werkt het enigszins als stimulant. Je verbruikt dan meer suiker en hierdoor daalt het glucosegehalte. Heel theoretisch gezien zou het kunnen dat je door paddo's zo relaxed wordt dat de stofwisseling omlaag gaat. Hierdoor zou het glucosegehalte omhoog kunnen gaan. Dit is echter niet aannemelijk. Het eerste geval zal in de praktijk eerder voorkomen.
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#4
^Hoewel veel mensen het idee hebben dat er al veel is onderzocht heb ik het idee dat dit heel erg tegenvalt.
Maar op zich is het niet onwaarschijnlijk dat er in de jaren 50/60 wel wat onderzoek is gedaan naar de fysieke effecten van LSD omdat ze er immers ook mee experimenteerden in de psychiatrie. Wellicht dat er dus onder het stof nog wel wat onderzoekjes liggen.
c
cobhcLid
01-01-2024, 00:00
#5
In de praktijk is het zo dat als jij in paniek raakt je bloedsuiker spiegel stijgt ipv van daalt zoals de TS hier zegt (heb zelf al 15 jaar suikerziekte) omdat er dus adrenaline vrij komt stijgt je bloedsuiker aanzienelijk :wink:
k
kapitein-xLid
01-01-2024, 00:00
#6
^
Ik heb het dus ook niet over paniek, maar over het tegenovergestelde van paniek. Overigens is er dan ook een stimulerende werking.

Ik voel me eerst king of the world, en vervolgens zakt dit na 2 uren enorm af tot het punt van totaal niet lekker in je vel zitten (koud enzo.)
En als ik dan iets zoets neem zoals vruchtensap dan begint de zon als het ware weer te schijnen. En het effect is te sterk en te consistent om als placebo af te doen. Het is net alsof ik eerst super veel glucose verbruik en als dan de voorraad op is dan gaat het vrij rap bergafwaarts.
Ik zoek het dus in de richting van glucose maar wellicht heeft het ook wel een andere oorzaak.

edit: overigens is het wel interessant dat jij (als suikerpatiënt) en de ts van mening verschillen over het effect van paniek op de glucosespiegel. Stijgt het nou of daalt het nou bij paniek? En heeft dit nou specifiek met paniek te maken of met een stimulerende werking in het algemeen? Want als het zo is dat bij een stimulerende werking (in vrolijke en paniekerige zin) er meer glucose verbruikt wordt (en dat vermoed ik dus) dan zou dat verklaren waarom er na enige tijd een dip ervaren kan worden. Namelijk: een glucose tekort. Ik zou dit graag bevestigd willen zien door iemand die er meer verstand van heeft dan ik. Biologie was nooit mijn sterkste vak.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mij lijkt het logischer dat bij paniek een hypoglycemie ontstaat, een te lage glucosespiegel.

Maar wat betreft de adrenaline moet ik cobhc gelijk geven.

Adrenaline is inderdaad een hormoon dat zorgt voor een stijging van de glucosespiegel en dus een hyperglycemie veroorzaakt.

Waarom een hypoglycemie mij logischer leek dan een hyperglycemie is omdat een zware inspanning zorgt voor een verhoogd metabolisme. Door een verhoogd metabolisme verbruik je extra suiker en daalt je glucosespiegel.

Als de paniek zonder zware lichamelijke inspanning is, dus een zware emotionele klap bijvoorbeeld, kan de glucosespiegel drastisch stijgen en zou een type I diabeet moeten spuiten.

Gaat het wel gepaard met een zware inspanning, wegrennen voor het een of ander, weet ik eigenlijk niet precies wat het gevolg gaat zijn op de glucosespiegel.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."