Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDromen/angst

Dromen/angst

22 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Iemand afraden om medische hulp zoeken en zeggen dat L-tryptofaan een placebo is; lekker bezig. Ga geen dingen lopen verkondigen waar je geen verstand van hebt.
Klik om te vergroten...
Rabbithole, je raadt JohnnyQ zelf aan het nog even af te wachten met naar de dokter te gaan! Dat is dus precies wat ik ook deed.
Wat tryptofaan betreft, ik heb dit geneesmiddel zelf op doktersvoorschrift moeten gebruiken en ik had toen geen reden om aan de werking te twijfelen. Maar, het bij mij geen enkel effect, noch positief noch negatief. Ik ben in een later stadium naar een andere dokter gegaan en die vroeg natuurlijk naar mijn medische geschiedenis. Zij bleek tryptofaan echt kolder te vinden, maar misschien was dat ook vanwege mijn ziektebeeld (zo denk ik nu). In ieder geval vond ik daarna op internet dat het geen nut heeft serotonine bevorderende medicijnen of voedsel te gaan slikken, omdat het lichaam via terugkoppelingsmechanismen ervoor zorgt dat de hoeveelheid serotinine in de hersenen in balans blijft. Maar, misschien helpt het dan wel bij mensen die vanwege externe factoren (drugs), en niet door ziekte, met een onbalans te maken hebben.
Dat een xtc-gebruiker niet op de hoogte is van wat mdma zijn lichaam aandoet, vind ik verbijsterend en onverantwoordelijk.
Klik om te vergroten...
Dat is geen reële gedachte, heb je nooit iets genomen waar je niet al het fijne van wist? Wist je voor je eerste glaasjes al precies wat er dan met die alcohol in je hoofd gebeurde? Weet je dat nu al, per glas?
B
BontkikkerLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Rabbithole,

Je leest echt wat er niet staat! Ik schreef:
Ik zou niet te vlug naar de dokter gaan, kijk, als het niet al te erg is, eerst nog een paar dagen aanzien of het niet vanzelf over gaat en leef die dagen gezond (en liefst daarna ook).
Klik om te vergroten...
Als antwoord op het bericht van JohnnyQ die zei:
Ik praat niet graag over mijn drugsinname maar aangezien mijn probleem hier volgens mij over gaat zal ik het toch maar duidelijk maken.
Klik om te vergroten...
Hij geeft dus aan dat hij er niet graag over praat, dat heeft niets met de zwijgplicht van een arts te maken. Ik raadt hem in mijn tekstje alleen maar aan om het nog een paar dagen aan te zien om te kijken of het niet vanzelf over gaat en dat dan nog als het niet al te erg is!
Verder geloven veel artsen niet in natuurlijke middelen zoals L-tryptofaan en 5-HTP, maar dat is pas kolder.
Klik om te vergroten...
Ja, de "natuurlijke" middelen zijn een soort religie geworden, een geloof met zijn eigen monniken en kwezels. "Natuurlijk" wil niet per se zeggen dat iets daarom goed zou zijn. Tabak is bv. natuurlijk. Toen ik de tryptofaan nam wist ik overigens niet dat het een natuurlijk middel was, maar het hielp gewoon echt 0,0. De farmaceutische middelen daarentegen hebben me uitstekend geholpen.

Je hebt het over verbijsterend en onverantwoordelijk dat iemand niet op de hoogte is van wat een bepaalde drug met zijn/haar lichaam doet. Die verbijstering vind ik zwaar overdreven en niet reëel, de meeste mensen zullen echt niet precies tot in de puntjes weten hoe een drug werkt, wat die precies per dose doet, alvorens die in te nemen. Ze zullen meestal wel iets weten over hoe het globaal werkt, wat de globale risico's op langere termijn kunnen zijn, maar gemiddeld echt niet meer dan dat.

Kun jij uitleggen waarom spacecake, of LSA voor bad trips kunnen zorgen? Wat er precies in je hersenen gebeurt als je een bad trip krijgt?

Wie van ons beiden projecteert dingen op anderen? In het gunstigste geval zou ik zeggen: wij allebei.
E
ElohtibbarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bontkikker zei:
@Rabbithole,

Je leest echt wat er niet staat! Ik schreef:
Ik zou niet te vlug naar de dokter gaan, kijk, als het niet al te erg is, eerst nog een paar dagen aanzien of het niet vanzelf over gaat en leef die dagen gezond (en liefst daarna ook).
Klik om te vergroten...
Als antwoord op het bericht van JohnnyQ die zei:
Ik praat niet graag over mijn drugsinname maar aangezien mijn probleem hier volgens mij over gaat zal ik het toch maar duidelijk maken.
Klik om te vergroten...
Hij geeft dus aan dat hij er niet graag over praat, dat heeft niets met de zwijgplicht van een arts te maken. Ik raadt hem in mijn tekstje alleen maar aan om het nog een paar dagen aan te zien om te kijken of het niet vanzelf over gaat en dat dan nog als het niet al te erg is!
Verder geloven veel artsen niet in natuurlijke middelen zoals L-tryptofaan en 5-HTP, maar dat is pas kolder.
Klik om te vergroten...
Ja, de "natuurlijke" middelen zijn een soort religie geworden, een geloof met zijn eigen monniken en kwezels. "Natuurlijk" wil niet per se zeggen dat iets daarom goed zou zijn. Tabak is bv. natuurlijk. Toen ik de tryptofaan nam wist ik overigens niet dat het een natuurlijk middel was, maar het hielp gewoon echt 0,0. De farmaceutische middelen daarentegen hebben me uitstekend geholpen.

Je hebt het over verbijsterend en onverantwoordelijk dat iemand niet op de hoogte is van wat een bepaalde drug met zijn/haar lichaam doet. Die verbijstering vind ik zwaar overdreven en niet reëel, de meeste mensen zullen echt niet precies tot in de puntjes weten hoe een drug werkt, wat die precies per dose doet, alvorens die in te nemen. Ze zullen meestal wel iets weten over hoe het globaal werkt, wat de globale risico's op langere termijn kunnen zijn, maar gemiddeld echt niet meer dan dat.

Kun jij uitleggen waarom spacecake, of LSA voor bad trips kunnen zorgen? Wat er precies in je hersenen gebeurt als je een bad trip krijgt?

Wie van ons beiden projecteert dingen op anderen? In het gunstigste geval zou ik zeggen: wij allebei.
Klik om te vergroten...

Je schreef ook dat hij niet naar een arts moest gaan omdat hij niet graag over drugs praat, dát is de slechte redenering waarover ik het heb - niet dat hij nog een paar dagen zou moeten wachten. Ergens niet over willen praten is als het over de gezondheid gaat niet belangrijk, en daar moet je je overheen zetten.

Het kan natuurlijk zijn dat L-tryptofaan of 5-HTP niet bij jou werkt, maar dat betekent niet dat het een placebo is. Dat is absoluut niet waar; nogmaals; de werking is wetenschappelijk bewezen. Ik heb het nu niet over zweverige kruiden die in bepaalde godsdiensten of iets dergelijks worden gebruikt, er zitten bestanddelen in L-tryptofaan en 5-HTP die ook gewoon in andere medicijnen voorkomen. Ook in farmaceutische middelen worden natuurlijke bestanddelen gebruikt, je maakt een scheiding aan waar niets te onderscheiden valt. Er zijn maar weinig medicijnen die 100% chemisch zijn. Overigens wordt 5-HTP en L-tryptofaan ook gewoon geproduceerd door de farmaceutische industrie. Omdat je iets bij een smartshop koopt, wil niet zeggen dat het alleen werkt voor mensen die erin geloven.

En ik heb het niet over dat iedereen moet weten hoe drugs exact in je hersens werkt, ik weet niet waar je dat hebt uitgehaald. Ik heb het over dat iemand niet weet dat 22 pillen gebruiken in een paar dagen tijd onverantwoordelijk is en slecht voor je lichaam is, zoals de TS zelf aangaf. Kun je écht ontkennen dat je vindt dat niemand dat soort risico's moet weten? En het gaat al helemaal niet over bad trips, LSA of spacecake heeft hier helemaal niks mee te maken - ik heb het over schade aan het lichaam die 22 pillen in een paar dagen tijd veroorzaken. Volgens mij weet bijna iedere xtc-gebruiker dat xtc bij overmatig gebruik hersenschade en depressies kunnen optreden.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."