Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsrilatine/ritalin/benzodiazepine drugstest?

rilatine/ritalin/benzodiazepine drugstest?

4 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
s
supahgrassLid
01-01-2024, 00:00
#1
hallo

ik had 2 vragen:

-als je bij een politiedrugstest (bij ons in belgie meestal speekseltest)
en je gebruikt rilatine, teken je dan voor amfetamine?

- als je op doktervoorschrift benzodiazepine krijgt en je bij een speekseltest teken je positief (want daar wordt ook op getest) ben je dan strafbaar bezig? want er zijn toch veel mensen die door stress al dan niet ivm werk een xanax o.i.d. nemen?

bedankt voor de info

PS: had dit onderwerp al aangekaart in een subforum hier maar ik kreeg 0,0 reactie...

grtz
B
BommijnLid
01-01-2024, 00:00
#2
als je eer een voorschift voor hebt kunnen ze je niets doen :sunglasses:
en dat van rilatine weet ik niet en zou ik het ook graag weten :wink:
s
supahgrassLid
01-01-2024, 00:00
#3
rilatine is qua chemie geen amfetamine dus daar kunnen ze je niet op pakken "denk ik ".
en benzo, je moet je doktervoorschrift afgeven a d apotheker om je medicatie (drugs vr de politie dus) te krijgen dus bij drugscontrole kan je die niet voorleggen.

is er aub hier niemand met meer kennis van zaken of die uit ervaring kan praten?

grtz & thx
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
-als je bij een politiedrugstest (bij ons in belgie meestal speekseltest)
en je gebruikt rilatine, teken je dan voor amfetamine?
Klik om te vergroten...

Ritalin geeft tot zover bekend geen positieve amfetamine uitslag geeft op speekseltesters. Methylfenidaat (werkzaam bestanddeel ritalin) lijkt chemisch gezien ook niet zo op amfetaminen. Het onderzoekende instituut (NICC) heeft aangegeven dat Ritalin niet positief testte op de in België gebruikte speekseltester. Bovendien; als je positief test op een speekseltest zal je mee moeten naar het politiebureau om een bloedtest te ondergaan. Hierbij kunnen ze sowieso wel zien dat het om Ritalin gaat en als jij kunt aantonen dat je dit voorgeschreven krijgt zal er niets aan de hand zijn.

als je op doktervoorschrift benzodiazepine krijgt en je bij een speekseltest teken je positief (want daar wordt ook op getest) ben je dan strafbaar bezig? want er zijn toch veel mensen die door stress al dan niet ivm werk een xanax o.i.d. nemen?
Klik om te vergroten...

Op de website van de Belgische Druglijn staat hierover het volgende: de voorschrijvende arts gaat bij het voorschrijven van geneesmiddelen na wat de invloed is op het rijgedrag van elk geneesmiddel afzonderlijk, in combinatie met andere geneesmiddelen of in combinatie met alcohol. De voorschrijvende arts moet aan de patiënt aangeven of hij nog rijgeschikt is en hem of haar erover informeren dat het rijbewijs moet worden ingeleverd wanneer men bij een verkeerscontrole vaststelt dat de patiënt niet meer beantwoordt aan de vastgestelde medische normen. Vanaf dat moment ligt de verantwoordelijkheid bij de patiënt zelf.
B
BommijnLid
01-01-2024, 00:00
#5
danku voor deze duidelijke info :wink:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."