Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPregabaline (Lyrica) + GHB

Pregabaline (Lyrica) + GHB

3 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik wist niet of ik dit nou in 'Farmaceutische drugs' moest plaatsen of in 'GHB" maar ik zet hem hier maar neer. Ik zit sinds +/- 1,5 week aan de Pregabaline. Nu heb ik een maand geen benzo's genomen omdat ik wilde dat me tolerantie zakte. Voorheen eens twee maanden gestopt vanwege de zelfde reden. Na die twee maanden had ik nog steeds 5 a 8 mg alprazolam nodig voor een effect. Gisteren 10mg clonazepam genomen puur om te kijken of dat al wat deed. Ik had eigenlijk verwacht van niet maar het deed wel degelijk wat. (Je zou dit niet verwachten omdat het eerst twee maanden duurde voordat me tolerantie genoeg gedaalt was om wat te merken van een voor mij zo'n lage dosering alprazolam.) Zou dit kunnen komen omdat ik pregabaline slik? Misschien dat dat de werking van benzo's versterkt? Op het fk staat dat het de werking van lorazepam kan versterken maar dat geldt misschien dus voor meerdere benzo's.

Mijn vraag is dus of de pregabaline inderdaad de werking van benzo's kan versterken en of dit ook het geval kan zijn bij GHB?
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pregabaline is een GABA-agonist, net als benzo's, alcohol en GHB en zal deze dus alledrie versterken. :)

Oppassen geblazen dus. :P
y
yellow2020Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Fool zei:
Pregabaline is een GABA-antagonist, net als benzo's, alcohol en GHB en zal deze dus alledrie versterken. :)

Oppassen geblazen dus. :P
Klik om te vergroten...



Wikipedia:
"..is een GABA-agonist" en "..is noch een antagonist noch een agonist van GABA-receptoren".


Farmacotherapeutisch Kompas:
"Anti-epilepticum dat analogon is van de neurotransmitter GABA. Het grijpt niet aan op GABA-receptoren en wordt niet omgezet in een GABA-agonist."
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
Excuses, een agonist*. Veelgemaakte fout van mij, met een volledig andere betekenis, maar verder gaat het verhaaltje wel op. :)

Zal het ook eventjes in de originele post aanpassen.

EDIT)
Excuses nogmaals, de Nederlands en Engelse wikipedia spreken elkaar tegen.
However, unlike anxiolytic compounds (e.g., benzodiazepines) which exert their therapeutic effects through binding to GABAA, pregabalin neither binds directly to these receptors nor augments GABAA currents or affects GABA metabolism (Pfizer Inc., 2006).
Klik om te vergroten...
http://en.wikipedia.org/wiki/Pregabalin#Pharmacology

Deze stof zou op dezelfde manier moeten werken als Gabapentin, deze verhoogt de concentratie GABA en doet meer rare dingen met GABA en andere neurotransmitters, zie deze pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Gabapentin ... _of_action

Klinkt alsnog of het in ieder geval alle GABA-drugs versterkt, alhoewel niet meer door een mechanisme als agonist.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."