Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVrienden informeren verstandig gebruik

Vrienden informeren verstandig gebruik

2 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
m
miss greenLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi medeforummers,

Sorry alvast als de volgende vraag niet op df thuis hoort, maar ik weet anders ook niet waar ik hem moet stellen:

Tot hoever kun je gaan omtrent het informeren van vrienden over het wel/niet nemen van drugs?

Bijvoorbeeld voor iemand die niet lekker in zijn/haar vel zit is het naar mijn weten niet verstandig om een jointje op te steken omdat dit het slechte gevoel kan versterken.
Of iemand die veel behoefte heeft aan structuur een zegeltje LSD geven lijkt me ook niet verstandig.

In de bovenstaande situaties hebben de personen geen verdere ervaring met drugs op alcohol na (dit vind ik ook een drug hoor)

Zelf gebruik ik ook geen drugs op af en toe een glaasje alcohol na, maar lees hier al een hele poos mee, lees ook op DF.info en voor informatie op erowid, dus weet naar mijn mening al het een en ander. (mensen weten dit niet van mij)

Wie meer informatie wil voordat hij/zij kan antwoorden, geef het aan.

Miss green
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoi miss green,

Zeer lastig dit. Als iemand afhankelijk is geworden van een drug, dan is dat meestal een zeer gevoelig onderwerp voor hem/haar. Gewoon informatie geven over de schadelijke gevolgen is dan meestal geen goed idee, omdat zo iemand vaak donders goed zelf wel weet dat waar hij/zij mee bezig is te ver gaat. Juist als iets waar is, kan zo iemand erg defensief worden en uit protest zelfs meer gaan gebruiken. Als iemand bijvoorbeeld veel wiet rookt en hierin doorschiet, dan is het laatste wat zo een wil horen dat wat hij/zij doet schadelijk is.

Omdat je aangeeft behalve alcohol zelf geen drugs te gebruiken, heb je misschien zelf geen psychedelica gebruikt? Ik zie namelijk iets als LSD (of andere psychedelica als paddo's) als iets wat wél overzicht en structuur kan geven. Psychedelica zijn werkelijk middelen waarmee van binnenuit inzicht verkregen kan worden in bepaald schadelijk gedrag. Niet dat ik iedereen nu maar direct aan de LSD wil praten, maar zoiets lijkt me vele malen effectiever als je werkelijk van dergelijk gedrag af wilt komen. Hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te werken. Maar het staat altijd centraal dat iemand zelf in moet zien dat hij/zij verkeerd bezig is. Uiteraard kun je er voorzichtig over beginnen te praten, maar dat kan dus erg lastig zijn. Ik heb wel een aantal mensen gekend die ondanks alle hulp die ze aangeboden werd, toch steeds weer kozen voor vluchten in drugs en alcohol.
k
kokosmakroon900Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Je kan natuurlijk altijd vragen aan zo'n iemand die jij beschrijft of het wel verstandig is om die joint op te steken, of lsd te gaan gebruiken. Naar mijn mening is het aan die mensen zelf of zij wat doen met jouw advies. Een vriend van mij zit in een fase waarbij hij zich erg down voelt door omstandigheden. Hij vroeg aan mij of ik zin had om een jointje met hem te komen roken. Omdat ik wist dat hij zich niet goed voelde heb ik tegen hem gezegd dat het mij geen goed idee leek, en ben ik dus geen joint met hem gaan roken. Je kan zeker wat informatie geven over de effecten van de desbetreffende drug, maar er vooral niet in doorslaan. Anders word je al gauw een ''moederfiguur'' en dat wil je lijkt mij ook niet.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."