Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVraagstukken omtrent drugs

Vraagstukken omtrent drugs

5 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo iedereen!

Ik lees hier en daar op het internet veel , heel veel over drugs en zie vaak informatie die voor mij tegenstrijdig in mijn ogen is, om te beginnen met:

XTC
Laatst las ik ergens op het internet (Onderzoek UVA) dat bij regelmatig gebruik van XTC er hersencellen verloren gaan en de hippocampus tot z'n 10 cm krimpt dan bij mensen die geen XTC gebruiken. Nu weet ik dat mensen met dementie ook een gekrompen hippocampus hebben maar onderzoek heeft tot op heden nog geen link kunnen liggen tussen XTC en dementie (Voor het onderzoek van de UVA) maar als dit allemaal waar is dan zou het dus zo meer eens kunnen zijn dat alle snoeperds van nu later dement worden?

SPEED
Speed is een drug die de afgifte van adrenaline en dopamine stimuleert. Na gebruik van dit goedje heb je dus minder dopamine in je hersens dan gebruikelijk, nu is het algemeen bekend dat regelmatig gebruik van speed psychoses kan veroorzaken maarrrr bij mensen met een psychose word vaak een te hoog dopamine-niveau gezien.. hoe kan het dan zo zijn dat veel frequente speed-gebruikers psychotisch zijn als ze al hun dopamine verspaced hebben? Terwijl een hoog dopamine gehalte juist een oorzaak van een pscyhose is of kan zijn? :kots:

Don't believe everything on the internet :wave: maar ik wil toch even weten hoe andere mensen hier tegen aan kijken :)
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#2
candymonster zei:
Don't believe everything on the internet maar ik wil toch even weten hoe andere mensen hier tegen aan kijken
Klik om te vergroten...
Sowieso moet je niet alles geloven wat er op het internet staat, iedereen kan er maar wat opzetten natuurlijk. Er staan uiteraard ook een hoop betrouwbare bronnen op internet, maar je moet wel weten hoe die te herkennen.

Daarnaast geld dat jij bij zowel xtc als speed 2 verschillende dingen hebt gelezen en die aan elkaar verbonden hebt. De hersenen zijn echter zeer complex en je kunt dus ook niet even zomaar 2 dingen met elkaar verbinden omdat ze op een zeer versimpelde manier misschien iets op elkaar lijken. Zo ga je conclusies trekken die misschien gefundeerd lijken maar het niet zijn.
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#3
De informatie die ik hier heb beschreven zijn echter wel van betrouwbare bronnen :rock: maar je hebt gelijk, dat ik niet zomaar alles aan elkaar kan 'koppelen' en de hersens zo heerlijk complex zijn. Ben wel benieuwd hoe bv iemand die hier veel van af weet tegen aan kijkt :smoke:
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#4
candymonster zei:
XTC
Laatst las ik ergens op het internet (Onderzoek UVA) dat bij regelmatig gebruik van XTC er hersencellen verloren gaan en de hippocampus tot z'n 10 cm krimpt dan bij mensen die geen XTC gebruiken. Nu weet ik dat mensen met dementie ook een gekrompen hippocampus hebben maar onderzoek heeft tot op heden nog geen link kunnen liggen tussen XTC en dementie (Voor het onderzoek van de UVA) maar als dit allemaal waar is dan zou het dus zo meer eens kunnen zijn dat alle snoeperds van nu later dement worden?
Klik om te vergroten...
Bij veilig gebruik van XTC is er geen schade te detecteren en zal de hippocampus van deze gebruikers dus ook echt geen 10 centimeter krimpen, als je je niet aan de veilige doseringen en pauzes houd is het mogelijk dat er meetbare schade optreed waar je gevolgen van kunt ondervinden. Wat voor gevolgen dit éxact zijn weet de wetenschap ook niet en zijn ook slecht uitspraken over te doen, maar in de regel kun je er wel vanuit gaan dat deze schade zich meer richt op de serotonerge zenuwcellen in je hersenen. Zo zijn er mensen die op nuchtere momenten electrische schokjes lijken te voelen en mensen met veel emotionele en mentale problemen. Mogelijk behoort dementie ook tot de klachten die hiermee veroorzaakt kunnen worden, maar ik denk niet dat iemand je hier op dit moment zekerheid danwel uitsluiting over kan geven.

SPEED
Speed is een drug die de afgifte van adrenaline en dopamine stimuleert. Na gebruik van dit goedje heb je dus minder dopamine in je hersens dan gebruikelijk, nu is het algemeen bekend dat regelmatig gebruik van speed psychoses kan veroorzaken maarrrr bij mensen met een psychose word vaak een te hoog dopamine-niveau gezien.. hoe kan het dan zo zijn dat veel frequente speed-gebruikers psychotisch zijn als ze al hun dopamine verspaced hebben? Terwijl een hoog dopamine gehalte juist een oorzaak van een pscyhose is of kan zijn? :kots:
Klik om te vergroten...
Zoveel minder zal de hoeveelheid dopamine in je hersenen ook niet zijn hoor, die voorraden zijn behoorlijk robuust en worden ook redelijk snel weer aangevuld. Wel is het zo dat de receptoren die geactiveerd worden door de neurotransmitters wat verder terug zullen trekken, de manier waarop ook tolerantie ontstaat. De gebruikers van speed worden ook vaak psychotisch omdat ze vrij veel speed gebruiken en vrij lang wakker blijven. Deze personen worden niet psychotisch na een afkick en een week rust, maar vol onder de drugs en zonder slaap. Dat wil zeggen dat er dus veel amfetamine in hun lichaam aanwezig is die extra dopamine vrijmaakt, dat in combinatie met slaaptekort maakt de gebruikers psychotisch.

Don't believe everything on the internet :wave: maar ik wil toch even weten hoe andere mensen hier tegen aan kijken :)
Klik om te vergroten...
Dat moet je inderdaad niet doen. :wink:
c
candymonsterLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ah ja, dankjewel. Dat over speed had ik niet heel goed over nagedacht :wink: neem aan dat bij het staken van frequent speed gebruik een eventuele psychose in heftigheid afneemt...
F
FoolLid
01-01-2024, 00:00
#6
candymonster zei:
Ah ja, dankjewel. Dat over speed had ik niet heel goed over nagedacht :wink: neem aan dat bij het staken van frequent speed gebruik een eventuele psychose in heftigheid afneemt...
Klik om te vergroten...
Yep, maar om de één of andere reden denken mensen in een amfetaminepsychose vaak dat ze niet mogen gaan slapen en zoveel mogelijk amfetamine naar binnen moeten gooien om het 'probleem' op te lossen. :P

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."