Ik weet niet hoe het zit met 4-FMA
Methamfetamine met een fluoratoom op de 4 positie van de benzeenring. Het is dus de Methamfetamine analoog op 4-FA. Fluor staat bekend als het meest negatief geladen atoom in het periodiek tabel maar het negatief geladen elektron zit muurvast verbonden aan het Methamfetamine molecuul. Van het fluor atoom is net als bijvoorbeeld het chloor atoom, de ethylgroep en Methoxy (/MeO) groep bekend dat deze vaak een relatief goede (serotonine) receptorbinding aangaat. In het geval van (Meth)amfetamine staan in mindere mate de 3 en vooral de 4 positie op de benzeenring er om bekend dat ze sterkere (serotonine) receptorbinding aangaan wanneer je hier afwisselt met verschillende atomen en groepen.
Methamfetamine heeft een sterkere serotonine affiniteit dan Amfetamine, bij koppelingen van atomen en groepen op de 3 en 4 positie lijken de Methamfetamine analogen dan ook tendens te vertonen tot nog hogere serotonine affiniteit. Zo vertoond 4-FMA dan ook een pak sterkere serotonine affiniteit dan 4-FA. Waar de dopamine affiniteit van 4-FA ook in verhouding tot Amfetamine verwante analogen opmerkelijk hoog ligt naast de al relatief hoge serotonine affiniteit van 4-FA.
Als de dopamine affiniteit relatief hoog ligt liggen andere factoren zoals noradrenaline affiniteit dus lager. Een opmerkelijk hoge dopamine affiniteit kan dus (tot bepaalde hoogte) ook resulteren in minder fysieke bijwerkingen bijvoorbeeld.
Hierbij dient rekening gehouden te worden dat te mooi om waar te zijn taferelen vaak automatisch leiden tot meer misbruik. Bijvoorbeeld in het geval van Heroïne waar 50mg (nasaal) al aanzienlijke (prettige) effecten kan faciliteren met relatief weinig nadelen maar dat je bij een Louis Theroux aflevering iemand voorbij ziet komen die 1000mg Heroïne injecteert.
Wanneer je MDMA met 4-FMA combineert zal dit relatief weinig merkbaar verschil faciliteren omdat de substanties (waarschijnlijk) simpelweg een sterk gelijkend effect faciliteren. Al kan ik mij voorstellen dat mensen MDMA als prettiger zullen ervaren alleen al door de meer positieve associaties en beschikbaarheidsbias. Daarbij moet ik wel vermelden dat dit speculatie is aangezien er over 4-FMA relatief weinig bekend is.
Ik zie zelf de zin van dit laatste ook niet in verhouding tot de mogelijke risico’s wat het met zich meebrengt, maar of het al dan niet ‘meerwaarde’ heeft zou ik dus zelf niet kunnen zeggen.
Ik geloof gewoon niet dat het meerwaarde heeft, als mensen daar dermate aan twijfelen moeten ze er zelf maar achter komen. Zo ben ik er zelf vaak ook achter gekomen al zou ik mij voor deze specifieke vraag zogezegd niet geroepen voelen om mn nek te breken.
Ik kan me voorstellen dat een wat puurdere stimulant toevoegen het vage/wause effect van MDMA misschien wat zou dempen en het geheel wat actiever zou maken - maar geen idee dus.
Op dat moment gebruik ik gewoon 4-FA. Ik kan mij echter voorstellen dat een combinatie van Ametamine en MDMA een soortgelijke ervaring teweeg kan brengen aangezien ik de combinatie wel vaker genoemd voorbij heb zien komen. Blijkbaar zien sommige mensen iets in deze combinatie maar ik durf het echt niet te zeggen, ik denk dat 4-FA op zichzelf alsnog wel wenselijker is probeer je al doelgericht de effecten te dupliceren om meer dan één reden.
Iets dat ik ook wel vaker noem is dat het misbruikpotentieel van 4-FA vaak onderschat wordt, voor veel mensen is het teveel van het goede. Veel mensen zullen ook dan wel bewust dan wel onbewust Amfetamine en MDMA combineren in de hoop de MDMA effecten langer te kunnen misbruiken. Concreet in theorie uitleggen waarom Amfetamine en MDMA een niet ideale combinatie is blijft lastig maar ik denk dat het niet echt de moeite waard is in ieder geval, de vraag is bij mij dan ook eigenlijk nooit spontaan opgekomen maar ik kan denk ik wel aardig begrijpen uit welke redenatie de vraag voort komt.
De vraag is ook hoe je ‘misbruik’ definieert. De meeste mensen zijn al geneigd teveel MDMA te gebruiken volgens de maatstaven op het gemiddelde feest.
Ik denk dat mensen in de praktijk vaak toch leren door op hun bek te gaan, MDMA gebruik stabiliseert dan voor de meeste mensen ook relatief snel naarmate ze ouder worden. Het voornaamste probleem blijft dan denk ik ook dat MDMA en 4-FA middelen zijn die onder jongeren relatief populair zijn die nog wel eens extra hard uit de bocht kunnen vliegen, en dan heb je het in sommige gevallen over consumptie van letterlijk grammen in een week of zelfs een avond.
Ik denk dat je bij combinatie gebruik van Cocaïne met serogene Amfetamine of Methamfetamine analogen meer zou kunnen forceren omdat Cocaïne zich zogezegd minder beperkt tot de prefrontale cortex in de hersens. Maar dat is een combinatie die ik niet snel zou aanraden om redenen die mensen wellicht wel kunnen aanvoelen. Cocaïne op zichzelf heeft mij ook nooit zozeer getrokken om redenen binnen eenzelfde lijn. Dat pakt vaak wat minder uit.
Just curious: heb je zelf ervaring met combinatiegebruik van bepaalde specifieke stims?
Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit Amfetamine en/of Methamfetamine analogen met serogene werking heb gecombineerd met elkaar ondanks dat er mij genoeg voorbij zijn gekomen. Ik ben wel fan van het combineren van serogene middelen met psychedelische phenylethylamines.
Een stimulant met een serogene stimulant heb ik ook nooit gecombineerd dacht ik. Als ik mij niet vergis is 4-FA op zichzelf voor dat doeleinde toch wel de meest geschikte optie en daar heb ik tot heden nog geen tekort van ervaren omdat ik tegenwoordig zonder moeite braaf mijn pauzes hou met serotonine releasers.