#1
Tolerantie, gewenning en downregulatie. Iedereen hier kent het fenomeen waarschijnlijk wel. Als je gebruikt, passen je hersenen zich aan om zo snel mogelijk er voor te zorgen dat je je niet meer zo vreemd voelt als je die drugs neemt.
Je moet steeds meer nemen en zelfs dan is het effect niet meer wat je eigenlijk zoekt. Door meerdere dagen per week (3-4) cannabis te gebruiken, word ik al lang niet meer high of stoned, zelfs niet bij heel hoge hoeveelheden. Na een pauze van een week of twee voelt het alweer heel anders.
Je receptoren worden minder gevoelig (downregulatie) en door eerdere ervaringen wordt het nooit meer zoals de eerste keer. Een verhaal dat je vaak over MDMA hoort. LSD hoef je ook geen twee dagen na elkaar te doen en zelfs bij alcohol zie je dat stevige drinkers nog maar zelden echt dronken worden.
Toch zijn er drugs zoals heroïne en base coke die mensen iedere dag gebruiken (verslaving) en hier geen last van lijken te hebben.
Persoonlijk ben ik eigelijk wel blij met het fenomeen, want het voorkomt denk ik een hoop ernstige verslavingen. Maar waar zit het verschil hem in? Van MDMA kun je nog zeggen dat je serotonine en dopamine op een gegeven moment gewoon op zijn. Maar LSD is drug die de eigen voorraden niet aanspreekt. Waarom bouw je daar direct tolerantie voor op maar niet voor andere drugs?
Je moet steeds meer nemen en zelfs dan is het effect niet meer wat je eigenlijk zoekt. Door meerdere dagen per week (3-4) cannabis te gebruiken, word ik al lang niet meer high of stoned, zelfs niet bij heel hoge hoeveelheden. Na een pauze van een week of twee voelt het alweer heel anders.
Je receptoren worden minder gevoelig (downregulatie) en door eerdere ervaringen wordt het nooit meer zoals de eerste keer. Een verhaal dat je vaak over MDMA hoort. LSD hoef je ook geen twee dagen na elkaar te doen en zelfs bij alcohol zie je dat stevige drinkers nog maar zelden echt dronken worden.
Toch zijn er drugs zoals heroïne en base coke die mensen iedere dag gebruiken (verslaving) en hier geen last van lijken te hebben.
Persoonlijk ben ik eigelijk wel blij met het fenomeen, want het voorkomt denk ik een hoop ernstige verslavingen. Maar waar zit het verschil hem in? Van MDMA kun je nog zeggen dat je serotonine en dopamine op een gegeven moment gewoon op zijn. Maar LSD is drug die de eigen voorraden niet aanspreekt. Waarom bouw je daar direct tolerantie voor op maar niet voor andere drugs?