Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAyahuasca en benzodiazepines (oxazepam)

Ayahuasca en benzodiazepines (oxazepam)

9 antwoorden
2 weergaven
18-5-2026
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#1
IMG_20220130_192610.jpg
Het zal niet voor niets zo zijn dat benzo's in dit rijtje staan.

Hopelijk kun je tijdens een ceremonie met begeleiding door je angst voor serotoninesyndroom heen werken!
d
duval75Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hai ff goed t verhaal lezen ajb voor je reageert en graag reageren met kennis, niet met gevoel.

Het verhaal is zo. Ayahuasca werkt in op de serotoninereceptoren. Het is daarom levensgevaarlijk om het te combineren met antidepressiva, tryptofaan etcetera, omdat je dan een serotoninesyndroom kunt triggeren.

Echter als je een serotoninesyndroom krijgt, dan word dat behandeld met benzodiazepines (oxazepam voornamelijk). Dat weet ik zeker.

Het lijkt mij dan ook dat het gebruik van benzodiazepines met ayahuasca, eerder de werking af kunnen remmen dan gevaarlijk zullen zijn. Toch wordt de combinatie overal afgeraden. Is dit puur omdat het de werking kan verminderen? Of omdat het wel degelijk écht gevaarlijk kan zijn? En wat is dan het gevaar?

Ik heb op internet het gebruikersverhaal gevonden van iemand die deze middelen wel combineerde en het heel relaxed vond. Ik heb een goede reden om dit te vragen, dus kom ajb niet met vooroordelen als dat je het gewoon moet ondergaan en waarom je het zou willen afremmen of waarom je er niet gewoon voor gaat etcetera. Ik heb daar hele goede redenen voor om deze combinatie toch te overwegen totdat ik verder ben in mijn healingsproces.

Hoop dat er toevallig iemand is die er iets van weet of het zelf gedaan heeft bijvoorbeeld. Tot nog toe als ik het vraag krijg ik enkel afkrakende reacties. Daar zit ik dus niet op te wachten :) hoe fout het ook voor jou voelt, of is, dat hoeft het niet te zijn. Dus dank voor je begrip.
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Zelf toen ik ayahuasca deed volgde ik gewoon netjes het dieet en at ik niet eens zout en suiker 2 weken van te voren.
Het lijkt me dat die oxazepam veel sterker aankomt als je een mao remmer neemt.
Je kan van nootjes al bijvoorbeeld hoofdpijn krijgen omdat bepaalde stoffen er in veel sterker aankomen. (De mao remmer remt het mao enzym dus in feiten zou 1 oxza als veel sterker aan kunnen aan komen)
Ik heb persoonlijk wel gezien dat de gehele ervaring een stuk minder waardevol en aangenaam is als je niet het mao dieet volgt laat staan oxazepam als bepaald eten al een no go is en benzos al helemaal.

Wellicht als je oxzapam moet nemen om een bepaalden reden is het gewoon niet het moment om ayahuasca te doen en kan je hier bijvoorbeeld beter een maandje mee wachten?
d
duval75Lid
01-01-2024, 00:00
#4
dank voor je opbouwende reactie. ik hoef niet perse oxazepam te nemen. De reden ervoor is dat ik te zware angsten krijg van ayahuasca en hartkloppingen. terwijl de ayahuasca mij op zich verder helpt. En ja je moet ook door angsten heengaan ed, maar ik heb ooit een serotoninesyndroom gehad en die angsten voelen niet als oude onverwerkte angsten, maar als een licht serotoninesyndroom. Ik vermoed dus dat ik teveel serotonine aanmaak tijdens een ayahuascareis. Wat ik nu doe is hele kleine beetjes nemen en dan heel kort reizen, maar ik heb het sterke idee dat ik verder kan komen om het wél even zo aan te pakken. Ook al is het niet gebruikelijk.
de ene gebruikerservaring die ik terugvind op internet ermee wijst daar ook op, maar ik weet dus niet waarom het afgeraden wordt. En wat het gevaar is. Of dat het puur afgeraden wordt op de afremmende werking en er dus verder totaal geen gevaar is.. don't know.

ik zie zelf niet de link tussen een mao-remmer en oxazepam. ik ga daar even op googlen, want farma gebruikt chemische mao-remmers en als daar ook duidelijk staat dat je geen benzodiazepines erbij mag gebruiken heb je daar wel een punt denk ik.

Al wat gevonden 'benzodiazepinen (i.v.m. toegenomen kans op orthostatische hypotensie)'

Dan zal dat het wellicht zijn waarom het niet mag. heeft met sterke daling van je bloeddruk te maken als je gaat staan. Lijkt me dan nog niet echt een gevaar, als je het rustig houdt en blijft liggen.

nogmaals bedankt
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#5
duval75 zei:
dank voor je opbouwende reactie. ik hoef niet perse oxazepam te nemen. De reden ervoor is dat ik te zware angsten krijg van ayahuasca en hartkloppingen. terwijl de ayahuasca mij op zich verder helpt. En ja je moet ook door angsten heengaan ed, maar ik heb ooit een serotoninesyndroom gehad en die angsten voelen niet als oude onverwerkte angsten, maar als een licht serotoninesyndroom. Ik vermoed dus dat ik teveel serotonine aanmaak tijdens een ayahuascareis. Wat ik nu doe is hele kleine beetjes nemen en dan heel kort reizen, maar ik heb het sterke idee dat ik verder kan komen om het wél even zo aan te pakken. Ook al is het niet gebruikelijk.
de ene gebruikerservaring die ik terugvind op internet ermee wijst daar ook op, maar ik weet dus niet waarom het afgeraden wordt. En wat het gevaar is. Of dat het puur afgeraden wordt op de afremmende werking en er dus verder totaal geen gevaar is.. don't know.

ik zie zelf niet de link tussen een mao-remmer en oxazepam. ik ga daar even op googlen, want farma gebruikt chemische mao-remmers en als daar ook duidelijk staat dat je geen benzodiazepines erbij mag gebruiken heb je daar wel een punt denk ik.

nogmaals bedankt
Klik om te vergroten...
Doe je je ayahuascareizen onder professionele begeleiding?
d
duval75Lid
01-01-2024, 00:00
#6
ja altijd onder professionele begeleiding, maar deze vraag ligt nogal moeilijk, helaas.
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#7
duval75 zei:
ja altijd onder professionele begeleiding, maar deze vraag ligt nogal moeilijk, helaas.
Klik om te vergroten...
Het is logische dat het word afgeraden natuurlijk maar als het voor jou werkt zou ik er gewoon verder ingaan.

Beste is als je het uiteindelijk zonder kan natuurlijk is vast wel iemand hier die wel weet hoe dat precies zit en hopelijk ook uit wil leggen.
S
Snoozerboy🐱Lid
01-01-2024, 00:00
#8
duval75 zei:
chemische mao-remmers en als daar ook duidelijk staat dat je geen benzodiazepines erbij mag gebruiken heb je daar wel een punt denk ik.
Klik om te vergroten...
Ik weet niet hoor chemische of niet het heeft gewoon het remmend effect op het mao-enzym dus sowieso is het niet de bedoeling.
Maarja nogmaals als het voor jou werkt en je denkt dat je niet anders kan probeer het iig te minimaliseren!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Als Mao remmers benzodiazepines versterken zou ik voor een zo laag mogelijke dosering oxa gaan. Verder als het niet een combi van verdovende middelen is en je ademhaling en bloeddruk niet te laag kunnen dalen kun je gewoon oxa erbij slikken. Benzo's zijn relatief vrij veilig. Anders kijken of bijv quatiapine (seroquel) een optie is? Dit word volgensmij vaak met Mao remmers gecombineert. Maar dan moet je er ook wel aan kunnen komen ofc.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#10
Dopemonster zei:
Als Mao remmers benzodiazepines versterken zou ik voor een zo laag mogelijke dosering oxa gaan. Verder als het niet een combi van verdovende middelen is en je ademhaling en bloeddruk niet te laag kunnen dalen kun je gewoon oxa erbij slikken. Benzo's zijn relatief vrij veilig. Anders kijken of bijv quatiapine (seroquel) een optie is? Dit word volgensmij vaak met Mao remmers gecombineert. Maar dan moet je er ook wel aan kunnen komen ofc.
Klik om te vergroten...
Zou dit sowieso niet zonder overleg met degene die je reis begeleidt doen.

De plek waar ik mijn reizen doe kan ik dit soort vragen gewoon neerleggen. Heeft zij ergens twijfel over staat ze in contact met een geneesheer.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."