Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsBloeddonor & snuiven

Bloeddonor & snuiven

9 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#1
Halllooooooo
Zijn hier frequent snuivers die ook bloed doneren?

Ik heb echt jarenlang bloed gegeven en heb een bloedgroep die best regelmatig wordt opgeroepen. Nu heb ik die afgelopen jaar steeds moeten afwijzen omdat ik iets regelmatiger dan voorheen allemaal zooi in mn neus stop... Dat vind ik best jammer, maar je kunt er ook geen rekening mee houden gezien je nogal random wordt opgeroepen.

Ik snap de formaliteit, maar zeggen jullie: noh man is meer dan een formaliteit, niet gaan OF yolo lekker af laten tappen die handel?
D
De ZeemeermanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Je mag tijdelijk niet doneren na drugs snuiven ivm infectie risico’s
Lijkt me zeker geen formaliteit ze willen zoveel mogelijk risico’s uitsluiten
Je bloed gaat naar ernstig zieke mensen dus

Gewoon niet snuiven of geen bloed meer doneren
N
NumiahLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor mezelf sprekend zou ik passen met doneren.
En wel om twee redenen.
1) Ik weet niet wat er aan stofjes (drugs of versnijding) overblijft in het bloed en wil dat de volgende persoon niet meegeven die wellicht om zijn leven vecht.
2) Ik zit ook niet op een telefoontje te wachten van de bloedbank “Maar meneer, wat hebt u nu gedaan?!”.

Bloed wordt na donatie vaak gesepareerd, plasma, plaatjes etc.
Maar dan nog…
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#4
Hmmmm okay, I get it. Zijn wel veel mensen die bijvoorbeeld zich ook niet aan de seks-regels houden en ik wist dat sanquin daar wel vrij coulant mee omgaat, omdat toch ál het bloed standaard getest wordt. Vroeg het omdat ik me dan waarschijnlijk wel ga moeten uitschrijven als donor. Kom ik wel terug als ik in een iets rustiger vaarwatertje vaar in mijn leven denk ik. Sip!
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#5
Haha
1651484657381.png
"medicijngebruik"
G
GeneesmiddelLid
01-01-2024, 00:00
#6
ljuv zei:
Haha
Bekijk bijlage 41579
"medicijngebruik"
Klik om te vergroten...
Néé, 'anders' --> drugsgebruik.

Nie liegen hè
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#7
Geneesmiddel zei:
Néé, 'anders' --> drugsgebruik.

Nie liegen hè
Klik om te vergroten...
Hahaha TE LAAAAAAT... je kon hem niet toelichten, en op zich is met medicijngebruik ook niets gelogen😬😅

Numiah zei:
2) Ik zit ook niet op een telefoontje te wachten van de bloedbank “Maar meneer, wat hebt u nu gedaan?!”
Klik om te vergroten...
Dit zou mij overigens precies niets uitmaken... Mogen ze toch niets mee doen volgens mij. Behalve me misschien uit het systeem flikkeren.
De Zeemeerman zei:
Lijkt me zeker geen formaliteit ze willen zoveel mogelijk risico’s uitsluiten
Klik om te vergroten...
Numiah zei:
1) Ik weet niet wat er aan stofjes (drugs of versnijding) overblijft in het bloed en wil dat de volgende persoon niet meegeven die wellicht om zijn leven vecht.
Klik om te vergroten...
Dit lijkt me daarentegen iets minder opgaan. Ze testen je bloed ALTIJD op ALLES. Tis niet alleen risico's uitsluiten, ze kúnnen en mogen wettelijk geen risico nemen. Iemand kan veel te makkelijk liegen op zo'n aanmeldformulier en wel met allerlei infectieziekten rondlopen. Je kan dan dus ook áltijd gebeld worden, mochten ze iets problematisch vinden in je bloed.
Maar verder hebben jullie gewoon gelijk hoor, beter niet doen. Ben nu gewoon eventjes niet bereid drugs achterwege te laten hiervoor. Wie weet op een ander moment in mijn leven wel weer, zoals ik hiervoor ook easy deed.
N
NumiahLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik hoop dat je vooral voor je laatste zin een invulling weet te geven! 😉
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Numiah zei:
Ik hoop dat je vooral voor je laatste zin een invulling weet te geven! 😉
Klik om te vergroten...
Zal effe in mn pekkie kijken of die nog wat invulling hep
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#10
Om dan toch maar antwoord te geven op mn eigenste vraag:
Sanquin heeft hun site geüpdatet (goeie stagair, eerlijk) en een hoop meer duidelijkheid gegeven.

Mag ik doneren als ik alcohol heb gedronken of drugs heb gebruikt?

Je mag bloed of plasma geven als je weer nuchter bent. Soms moet je langer wachten of kan je niet meer doneren. Bekijk de regels per type drug.
www.sanquin.nl

Er mag dus eigenlijk best een hoop. Ik vond het gek dat cocaïne en pep niet hetzelfde behandeld werden, vond dit erover:

Mag je bloed aan de bloedbank geven als je cocaïne snuift? | Jellinek

Voor het snuiven van cocaïne geldt dat je gedurende 4 maanden geen bloed mag geven aan de bloedbank. Dit heeft te maken met de methode van gebruik.
www.jellinek.nl www.jellinek.nl

Naja, pep (en keta, en zoveel?) wordt uiteraard ook ook gewoon gesnoven, dus beetje onzinnig/ naïef uitgangspunt. Lijkt mij dan ook dat als je NIET je snuifbuis, sleutel, 20je deelt met anderen, en er dus geen kans is dat er neusslijmvlies overdracht is, je best zelf de afweging kan nemen om wel te doneren. Maar wellicht is de afweging 4 maanden niet te doneren met whatever je snuift wel de meest zuivere (haha) instelling. Ik ben nog steeds in dubio wat met mn donorschap te doen, dus tot die tijd doneer ik niet. Soesjes (en ketermieners) hebbik duidelijk wel door de neus gehaald... En 4 maanden is lang🤓

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."