Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStimulerende drugs en slaapmiddelen

Stimulerende drugs en slaapmiddelen

16 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#1
trippymeeuw zei:
Werkt Melatonine ook voor jullie welke raden jullie aan de voorgeschreven of die van de kruidvat?
Klik om te vergroten...
Ik heb het voorgeschreven
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#2
Duwd zei:
Of ben ik de enige die zo slecht slaapt na 3m of coke
Klik om te vergroten...

Haha are u serious? Plafonddienst is zo ongeveer de meest alom gekende (en ook best wel gehate) bijwerking van uppers.
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Roze Olifant zei:
Haha are u serious? Plafonddienst is zo ongeveer de meest alom gekende (en ook best wel gehate) bijwerking van uppers.
Klik om te vergroten...
Slaap altijd goed na gebruik van mdma
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#4
trippymeeuw zei:
Slaap altijd goed na gebruik van mdma
Klik om te vergroten...

MDMA (stimulerend maar toch ook wel overwegend entactogeen) werkt in meerdere mate op serotonine dan het merendeel van de meer klassieke uppers die vooral op dopamine en noradrenaline werken. Vandaar dat het na afloop van MDMA voor veel mensen net wat minder moeilijk is na een tijdje weer te kunnen slapen (in ieder geval duurt het insomnia-effect minder lang). Ikzelf heb meestal wel een benzo nodig, ook na MDMA, maar ben helaas gevoelig voor plafonddienst.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Roze Olifant zei:
MDMA (stimulerend maar toch ook wel overwegend entactogeen) werkt in meerdere mate op serotonine dan het merendeel van de meer klassieke uppers die vooral op dopamine en noradrenaline werken. Vandaar dat het na afloop van MDMA voor veel mensen net wat minder moeilijk is na een tijdje weer te kunnen slapen (in ieder geval duurt het insomnia-effect minder lang). Ikzelf heb meestal wel een benzo nodig, ook na MDMA, maar ben helaas gevoelig voor plafonddienst.
Klik om te vergroten...
Niet bang voor risico’s van benzo’s + uppers? Welke benzo neem je dan?
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#6
Speedboot1993 zei:
Niet bang voor risico’s van benzo’s + uppers? Welke benzo neem je dan?
Klik om te vergroten...

Nee niet echt, want neem de benzo altijd pas in de late nasleep, puur functioneel, als ik ga slapen. Maar het is natuurlijk niet perse aan te raden. Al helemaal niet om in de actieve werking van uppers benzo’s te gaan nemen (of andersom), want dan remmen ze elkaar - tijdelijk - en kun je niet goed inschatten of je van één van de twee een mogelijke overdosis neemt. Geldt eigenlijk in zekere mate voor vrijwel alle upper-downer combi’s, nog los van dat sommige combinaties verwarrend kunnen zijn voor het hart.

Sowieso, we herhalen het hier op het forum iedere dag wel een paar keer maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden: benzo’s zijn extreem verslavend. Met name juist ook wanneer ze gecombineerd worden met uppers. Zo komen veel mensen in een vicieuze cirkel terecht, en dan wordt het al snel een dagelijkse cyclus: opgepept moeten worden om de bijwerkingen van benzo’s tegen te gaan, afgeremd moeten worden om de bijwerkingen van stims tegen te gaan. And so on.

Mijn reactie was dus absoluut geen propaganda voor benzogebruik na uppers. Het allerbeste is om daar gewoon niet aan te beginnen.
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Nee niet echt, want neem de benzo altijd pas in de late nasleep, puur functioneel, als ik ga slapen. Maar het is natuurlijk niet perse aan te raden. Al helemaal niet om in de actieve werking van uppers benzo’s te gaan nemen (of andersom), want dan remmen ze elkaar - tijdelijk - en kun je niet goed inschatten of je van één van de twee een mogelijke overdosis neemt. Geldt eigenlijk in zekere mate voor vrijwel alle upper-downer combi’s, nog los van dat het sommige combinaties verwarrend kunnen zijn voor het hart.

Sowieso, we herhalen het hier op het forum iedere dag wel een paar keer maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden: benzo’s zijn extreem verslavend. Met name juist ook wanneer ze gecombineerd worden met uppers. Zo komen veel mensen in een vicieuze cirkel terecht, en dan wordt het al snel een dagelijkse cyclus: opgepept moeten worden om de bijwerkingen van benzo’s tegen te gaan, afgeremd moeten worden om de bijwerkingen van stims tegen te gaan. And so on.

Mijn reactie was dus absoluut geen propaganda voor benzogebruik na uppers. Het allerbeste is om daar gewoon niet aan te beginnen.
Klik om te vergroten...
Gelukkig niet aan benzo’s verslaafd! Ik kan me voorstellen dat het een heftige verslaving is, zoals elke verslaving. Heb zelf misschien 10x in men leven een benzo genomen, meestal alprazolam. Dat was dan puur om te slapen na een avondje 4mmc. Gelukkig nooit verslavende bijwerkingen gehad, ik ga er nu toch voor oppassen want je weet het nooit he
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#8
Speedboot1993 zei:
Gelukkig niet aan benzo’s verslaafd! Ik kan me voorstellen dat het een heftige verslaving is, zoals elke verslaving. Heb zelf misschien 10x in men leven een benzo genomen, meestal alprazolam. Dat was dan puur om te slapen na een avondje 4mmc. Gelukkig nooit verslavende bijwerkingen gehad, ik ga er nu toch voor oppassen want je weet het nooit he
Klik om te vergroten...

Lekker houden op dat sporadisch gebruik!

Hier ook niet verslaafd, nee. Zo zou ik het niet noemen. Maar benzo’s zijn wel van alle drugs die ik heb geprobeerd/gebruikt heb (best wel een aantal…) mijn grootste valkuil. Dit terwijl ik niet verslavingsgevoelig ben en overall een stevige zelfdiscipline heb. Maar als angstig/nerveus persoon gevoelig voor insomnia is een benzo snel genomen. Ik heb wel periodes (gehad) dat ik vond dat ze te vaak gebruik(te), dus tja, was is afhankelijkheid/verslaving, hè. Ik ben wel streng voor mezelf en wil mezelf in de spiegel aan kunnen kijken en zeggen dat ik een bepaald middel (benzo’s dus in mijn geval) niet nodig heb, merk ik dat dat lastig wordt, dan neem ik maatregelen - gelukkig kan ik dan makkelijk ook weer minderen / stoppen omdat ik nooit dagelijks of hoge doseringen gebruikt heb. Ik wil perse geen tolerantie-opbouw, of langdurig gebruik, dan is het einde zoek.

Maar ze zijn sneaky, hoor. Echt heel sneaky. In mijn geval is de voortdurende voorzichtigheid die ik moet hanteren met ‘downers’ (alcohol, benzo’s) ook extra relevant omdat ik ook ADD-meds gebruik (op recept) waardoor ik dus met periodes ook weer gevoeliger word voor insomnia en angst, zeker als er nog werkstress bij komt. Het is altijd balans zoeken; geen handige combinatie van persoonlijke eigenschappen haha. (En ja, ik heb ook therapie (gehad), toevallig morgen weer voor verwijzing naar de POH GGZ.) Middelen zijn ook maar middelen.

Pas op met benzo’s, mensen! De meest onschuldig lijkende drugs, zijn soms de grootste gluiperds. :wink:

Benzootje af en toe tegen plafonddienst is oké maar wees alert op de slippery slope.

Welterusten!
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Roze Olifant zei:
Lekker houden op dat sporadisch gebruik!

Hier ook niet verslaafd, nee. Zo zou ik het niet noemen. Maar benzo’s zijn wel van alle drugs die ik heb geprobeerd/gebruikt heb (best wel een aantal…) mijn grootste valkuil. Dit terwijl ik niet verslavingsgevoelig ben en overall een stevige zelfdiscipline heb. Maar als angstig/nerveus persoon gevoelig voor insomnia is een benzo snel genomen. Ik heb wel periodes (gehad) dat ik vond dat ze te vaak gebruik(te), dus tja, was is afhankelijkheid/verslaving, hè. Ik ben wel streng voor mezelf en wil mezelf in de spiegel aan kunnen kijken en zeggen dat ik een bepaald middel (benzo’s dus in mijn geval) niet nodig heb, merk ik dat dat lastig wordt, dan neem ik maatregelen - gelukkig kan ik dan makkelijk ook weer minderen / stoppen omdat ik nooit dagelijks of hoge doseringen gebruikt heb. Ik wil perse geen tolerantie-opbouw, of langdurig gebruik, dan is het einde zoek.

Maar ze zijn sneaky, hoor. Echt heel sneaky. In mijn geval is de voortdurende voorzichtigheid die ik moet hanteren met ‘downers’ (alcohol, benzo’s) ook extra relevant omdat ik ook ADD-meds gebruik (op recept) waardoor ik dus met periodes ook weer gevoeliger word voor insomnia en angst, zeker als er nog werkstress bij komt. Het is altijd balans zoeken; geen handige combinatie van persoonlijke eigenschappen haha. (En ja, ik heb ook therapie (gehad), toevallig morgen weer voor verwijzing naar de POH GGZ.) Middelen zijn ook maar middelen.

Pas op met benzo’s, mensen! De meest onschuldig lijkende drugs, zijn soms de grootste gluiperds.

Benzootje af en toe tegen plafonddienst is oké maar wees alert op de slippery slope.

Welterusten!
Klik om te vergroten...
Toch wel heftig lijkt me dat je er zo voor moet opletten! Maar zoals je zegt je houdt je hoofd erbij en weet dus als het gebruik iets te veel wordt. Ik snap wel dat als je angstig bent dat ze dan verleidelijk zijn!

ik heb zelf niets met benzo’s en alcohol (gelukkig!). Maar ik vraag me wel af, ik gebruik ook antidepressiva (venlafaxine) en abilify. Het feit dat ik depressief ben ben ik dan ook verslaving gevoelig voor benzo’s of weet je dat niet.

ergens zou ik me wel kunnen voorstellen dat een benzo handig is maar waarom ik het zou gebruiken of waarom het voor mij zou helpen weet ik niet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Speedboot1993 zei:
Toch wel heftig lijkt me dat je er zo voor moet opletten! Maar zoals je zegt je houdt je hoofd erbij en weet dus als het gebruik iets te veel wordt. Ik snap wel dat als je angstig bent dat ze dan verleidelijk zijn!

ik heb zelf niets met benzo’s en alcohol (gelukkig!). Maar ik vraag me wel af, ik gebruik ook antidepressiva (venlafaxine) en abilify. Het feit dat ik depressief ben ben ik dan ook verslaving gevoelig voor benzo’s of weet je dat niet.

ergens zou ik me wel kunnen voorstellen dat een benzo handig is maar waarom ik het zou gebruiken of waarom het voor mij zou helpen weet ik niet.
Klik om te vergroten...

Had m’n reactie nog iets aangepast. Met depressie ben ik ook bekend. De meeste antidepressiva hebben ook een angstdempende, ietwat sederende werking (voor mij was de SNRI die ik geprobeerd heb echt te sederend, werd er heel sloom van). Het kan zijn dat voor jou de venlafaxine een stuk onrust weghaalt naast het verbeteren van je stemming - dat kun jij beter zeggen dan ik.

Voor mij gaat angst en een bepaalde gevoeligheid voor somberheid wel samen maar ook weer niet altijd synchroon. Ik ben primair meer angstig dan depressief aangelegd denk ik (heb angst in de familie, m’n moeder heeft een angststoornis) maar ben dus wel depressief geweest. Ik kan me persoonlijk wel degelijk voorstellen dat ook in een depressieve periode benzogebruik meer op de loer ligt, want dempend, minder voelen… maar dit zal voor iedereen weer net anders zijn. Beter is het dan om dan gewoon hulp te vragen aan een professional met evt. medicatie die gemonitord wordt, zoals jij dus ook hebt gedaan. :)

Maar goed: nu echt slapen. Sorry voor het ietwat off-topic gaan!
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Roze Olifant zei:
Had m’n reactie nog iets aangepast. Met depressie ben ik ook bekend. De meeste antidepressiva hebben ook een angstdempende, ietwat sederende werking (voor mij was de SNRI die ik geprobeerd heb echt te sederend, werd er heel sloom van). Het kan zijn dat voor jou de venlafaxine een stuk onrust weghaalt naast het verbeteren van je stemming - dat kun jij beter zeggen dan ik.

Voor mij gaat angst en een bepaalde gevoeligheid voor somberheid wel samen maar ook weer niet altijd helemaal synchroon. Ik ben primair meer angstig dan depressief (heb angst in de familie, m’n moeder heeft een angststoornis) maar ben dus wel depressief geweest. Ik kan me persoonlijk wel degelijk voorstellen dat ook in een depressieve periode benzogebruik meer op de loer ligt, want dempend, minder voelen… maar dit zal voor iedereen weer net anders zijn. Beter is het dan om dan gewoon hulp te vragen aan een professional met evt. medicatie die gemonitord wordt, zoals jij dus ook hebt gedaan. :)

Maar goed: nu echt slapen. Sorry voor het ietwat off-topic gaan!
Klik om te vergroten...
Voor mij werkt venlafaxine rustgevend. Mijn suïcidale gedachten zijn zo goed als weg, nu dat ik eindelijk om een juiste dosis zit.

jammer om te lezen dat je zo struggled met angst! Ik hoop dat je toch je rust kan vinden in andere dingen.

Dankje voor je antwoord, ik kijk uit volr benzo’s😉

slaaplekker
B
BearLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zijn stimulerende middelen en slaapmiddelen te combineren? Om een voorbeeld te noemen 3mmc en melatonine.

heb over aantal week een festival maar ik slaap altijd heel slecht daarna. In slaap vallen gaat wel maar na 2/3 uur word ik wakker en lukt het niet meer
N
New DawnLid
01-01-2024, 00:00
#13
Melatonine wordt meestal verkeerd toegepast...
B
BearLid
01-01-2024, 00:00
#14
New Dawn zei:
Melatonine wordt meestal verkeerd toegepast...
Klik om te vergroten...
Een alternatief dan? Of ben ik de enige die zo slecht slaapt na 3m of coke
C
Cath-R-EllaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Duwd zei:
Een alternatief dan? Of ben ik de enige die zo slecht slaapt na 3m of coke
Klik om te vergroten...
Je kan altijd een xanaxje of valium nemen (dit dan meer om rustig te worden). Ik zeg hier wel bij dat het niet goed is om uppers met downers te combineren. Maar eerlijk gezegd doe ik het ook wel is…maar let gewoon op!
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Passiflora 6tabs
A
AntiBenzo1312Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Werkt Melatonine ook voor jullie welke raden jullie aan de voorgeschreven of die van de kruidvat?

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."