Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaafd aan fentanyl en oxycodon: de strijd tegen chronische pijn | Zembla

Verslaafd aan fentanyl en oxycodon: de strijd tegen chronische pijn | Zembla

1 antwoorden
353 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1

Wat een lijdensweg kunnen deze medicijnen opleveren.
R
Raver

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Net gekeken. Het is ook de druk op de zorg die het voorschrijven van deze pijnstillers vergemakkelijkt. Ik zie het op mijn werk ook veel terug komen.

Vreselijk hoe mensen onnodig nog dieper in de afgrond worden geduwd door een ongewenste opiatenverslaving. Maar aan de andere kant wel "smeken" voor een oplossing bij de artsen. Pijn is geen leven blijkt wel, dus wat dan?

Moeilijke kwestie, want de zorg wilt uiteindelijk ook mensen helpen. Maar de expertise is er niet.

Ik moet denken aan de periode waarin ik werkte in een revalidatiecentrum, daar zag ik elke dag patiënten die na een operatie met een voorschrift Oxycodone werden opgenomen. Vaak standaard een langwerkende variant en dan zo nodig kortwerkende capsules. Je zag dan weldelijk verschil in hoe vaak mensen vroegen om de zo nodig. Soms tot zeurend aan toe, wat moet je dan? Het voorschrift vertelt "zo nodig". Indien een patiënt aangeeft dat het nodig is. Wie ben ik als verpleegkundige om daar Indien de situatie het toelaat daar nee op te zeggen? Want je wilt iemand helpen, en niet zien strijden.

Als de situatie het toelaat bedoel ik; niet teveel gehad op een dag, te kort achter elkaar of geen signalen van pijn.

Ik kan me best voorstellen dat artsen het soms ook niet meer weten. Het vraagt om nog strengere richtlijnen. Maar blijkbaar vind de ministerie van volksgezondheid dat er al voldoende handvatten zijn en het nodig is er optimaler gebruik van te maken. Al wijst alles er nu op dat het niet voldoende is.

Dankjewel voor 't delen.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."