Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAntwoord week 2: De oplossing tegen depressie van XTC?

Antwoord week 2: De oplossing tegen depressie van XTC?

6 antwoorden
20 weergaven
18-5-2026
C
Cosmic ControlerLid
01-01-2024, 00:00
#1
je kunt er niks aan doen , had je ook gewoon kunnen zeggen :grin:
S
SusanneLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hoezo is het extra schadelijk om xtc en speed te combineren? Ik dacht altijd dat juist de combinatie van uppers en downers het schadelijkst is, omdat ze elkaar tegenwerken zodat je denkt dat je minder hard gaat dan dat je gaat. Zijn er specifieke combinaties uppers die extra slecht zijn, of is bijv. xtc en speed net zo slecht als xtc en coke?
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#3
Drugsenuitgaan zei:
De conclusie die je zou kunnen trekken is dat gebruik van MAO-remmers een depressie niet kan voorkomen, want MAO-remmers voorkomen niet dat serotoninepeil daalt.
Klik om te vergroten...

Dat doen ze juist wel, alleen (zoals eerder in dit stukje al wordt aangegeven) heeft dat weinig invloed op je beleving omdat er toch minder receptoren zijn om op te binden.
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#4
Vraag:

Dus stel ik neem XTC en MAO remmers, zal dat dan betekenen dat de MAO's minder actief zijn, waardoor de serotonine niet (of nauwelijks) wordt afgebroken, wat betekent dat ze dus (omdat ze niet meer terug kunnen naar de axon) gewoon door kunnen gaan van de synaps spleet naar de dendrieten. Met tot slot als gevolg dat er dus geen serotonine 'verloren' gaat waardoor die depressies ontstaan? (en dus geen depressie)
Klik om te vergroten...

Antwoord:

Je vraagt of het gebruik van MAO-remmers depressie kan voorkomen. Je redeneert dat MAO-remmers kunnen voorkomen dat het serotoninepeil daalt en dus depressie na XTC tegengaat.
Om je antwoord te geven hebben we het begrip 'depressie' opgedeeld in 2 soorten:

1. De 'dinsdagdip'.
Dit is een tijdelijk depressief gevoel dat je enkele dagen na XTC gebruik kunt voelen. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de serotoninereceptoren van slag raken door de plotselinge veranderingen in het serotoninepeil. Hierdoor verdwijnen er een aantal en heeft de serotonine minder om aan te grijpen. Gevolg: een depressief gevoel. Dit komt dus niet door een tekort aan serotonine en is ook niet op te lossen door MAO-remmers.

2. Depressie door hersenschade
Het is nog niet bewezen dat XTC-gebruik kan leiden tot depressie. Bij sommige hevige XTC gebruikers kan depressiviteit ontstaan. Uit onderzoek blijkt ook dat polydruggebruik (verschillende soorten drugs) bijdraagt aan de verandering van de stemming. Maar depressie is een complex begrip; het heeft niet alleen te maken met een tekort aan serotonine.

De combinatie van XTC met MAO-remmers wordt ten sterkste afgeraden, daardoor kan het serotonine syndroom optreden. Een serotoninesyndroom betekent dat je sterk verhoogde serotonine concentraties in het brein hebt (zowel MDMA als MAO-remmer verhogen de serotonine concentratie). De gevolgen hiervan kunnen uiteenlopen van diarree en misselijkheid tot aan bewustzijnsstoornissen, hart- en herseninfarcten en hartstilstand.

De conclusie die je zou kunnen trekken is dat gebruik van MAO-remmers een depressie niet kan voorkomen, want MAO-remmers voorkomen niet dat serotoninepeil daalt.

Tot slot: de belangrijkste maatregel om de dip na gebruik te beperken is: niet te vaak en niet te veel gebruiken. Ook de combinatie met amfetamine wordt afgeraden.
B
BotoxJunkieLid
01-01-2024, 00:00
#5
Veel melk drinken...
En veel verse uitgeperste sinas appels.. drinken.
B
BotoxJunkieLid
01-01-2024, 00:00
#6
dale789 zei:
Bericht verwijderd, was een spambot
Klik om te vergroten...
Weet niet wat je bedoeld..
D
Drugs InfolijnLid
01-01-2024, 00:00
#7
Voor zowel de combinatie XTC/speed en XTC/coke geldt dat het een overbelasting voor je hart vormt. De kans op lichamelijke uitputting is extra groot. De kater kan hevig zijn en de dagen erna kun je een leeg en uitgeblust gevoel hebben. Verder vergroot je de kans op hersenschade, uitdroging en oververhitting.

Speed en GHB kunnen bijvoorbeeld een gevaarlijke combi zijn. Omdat speed stimulerend werkt, merk je minder van de verdovende werking van GHB. Hierdoor neem je snel te veel GHB. Als de speed uitwerkt en er zit nog veel GHB in je lichaam kan je plotseling ‘out gaan'. Wat je zegt over uppers en downers combineren klopt dus. Het zijn gewoon hele andere risico's dan de combinatie van twee uppers.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."