Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums‘Existentiële dissociatie (derealisatie/depersonalisatie)’?

‘Existentiële dissociatie (derealisatie/depersonalisatie)’?

22 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hi!

Dit is niet echt een spirituele kwestie (sorry), meer een psychologische, denk ik, maar ik wist niet zo goed waar ik het anders moest posten.

Ik wist ook niet hoe ik het topic moest noemen, dus ik heb maar een begrip verzonnen wat qua naam gevoelsmatig het meest erbij in de buurt komt.

Ik kwam het plaatje dat ik onderaan deze tekst zal zetten zojuist random tegen op Facebook, en het is op de één of andere manier enorm herkenbaar voor mij. Als je de sigaret (joint?) die ze rookt dan even weglaat, puur nuchter in mijn geval, en dan met name in mijn kinderjaren.

Ik ben benieuwd of dit gewoon iets weirds van mij is, of dat meerdere mensen dit herkennen op de manier waarop ik het beschrijf.

Even voor de duidelijkheid: ik ben niet speciaal bekend met ‘echte’ dissociatie. Afgezien dan van drugs-geïnduceerde dissociatie (met name sporadische derealisatie in de nasleep van een enkele disso-ervaring en ooit in de dagen na een per ongelukke overdosis MDMA/serotonine-intoxicatie). Plus ik heb het - achteraf gezien - in acute zin ervaren op het moment dat ik getuige was van een traumatisch event (verkeersongeval). Maar dat is niet waar ik het hier over heb, en het gaat me nu ook even niet over dissociatieve stoornissen of andere vormen van psychopathologie waarbij dissociatie voorkomt (bijv. in reactie op acuut of vroeger trauma).

Ik weet daarom ook niet of ik in dit geval überhaupt van dissociatie mag spreken. Zo niet, negeer de gebruikte term/titel van dit topic en kijk gewoon naar het plaatje. 😜

Ik zal het proberen uit te leggen. Vooral als kind, maar later ook nog wel, had ik momenten dat ik bijvoorbeeld in bed lag, in m’n oude kinderkamer, en gewoon wat verveeld naar de gordijnen staarde, en ineens een moment van verwarring kreeg. Ik wist dan letterlijk even niet of ik wel echt bestond. Het leek dan gevoelsmatig plots heel onwaarschijnlijk dat dit allemaal ‘echt’ was. Maar dan redeneerde ik: ja, het is wel echt, want ik ben hier en ik denk dit. In dit moment. Dus ik besta en ik leef. Maar dan was er weer dat gevoel: maar huh, dat is toch raar? Is dit écht echt? En dan weer: ja natuurlijk, wat zou het anders moeten zijn? Ik ben hier toch nu? Maar waarom voelt dat dan zo alien? Waarom zou ik hier echt zijn? Dat lijkt me niet logisch. Ja hallo, weet ik veel waarom: logisch of niet, het is zo. Maar…?! Blabla, etc.

Zo kon dat cirkeltje, precies zoals op het plaatje, dan even doorgaan in mijn kinderhoofd. Dan volgde er een moment van definitieve realisatie dat ik er dus inderdaad écht was, en bestond, en dat werd dan weer gevolgd door een kort moment waarin ik heel even helemaal overspoeld werd door de ‘grootsheid’ van de consequentie van die realisatie. Een soort: “Oh, wauw, shit, dit is echt, ik leef, dit moment is echt, dat is wonderlijk, maar ik kan er dus ook niet uit...”

In werkelijkheid duurde dit cirkeltje met dezelfde eindconclusie altijd denk ik maar een enkele tientallen seconden, misschien zelfs nog korter. Het was ook nooit beangstigend ofzo, het voelde meer als een kleine kortsluiting, een ‘Hèh?’-momentje, beetje vergelijkbaar als wat je bijvoorbeeld hebt als je een déjá vu hebt (heel ander fenomeen natuurlijk, een geheugen-error, maar je snapt wat ik bedoel). Na dat korte moment van verwarring ging ik weer gewoon verder met ‘zijn’ zoals tevoren, dan ging ik slapen, denken aan m’n casual kinderdingen, een comic lezen ofzo.

🤣 Herkent iemand dit?

Nu ik het zo opschrijf klinkt het eigenlijk nog het meest als een kortdurende combinatie van derealisatie en depersonalisatie, maar dan in een kinderlijke vorm en zonder dat ik daar verder gevoelig voor ben.

Het plaatje:

IMG_0336.jpeg

Ik heb nu als volwassene zeker een aantal psychologische issues, maar niet in deze hoek. Wel ben ik me altijd met existentiële shit bezig blijven houden. Maar die rare momenten die ik als kind beleefde waren geen keuze, dat overkwam mijn hersenen gewoon.

De herinnering schoot me weer volledig te binnen bij het zien van het plaatje.

Ik kan het niet beter uitleggen dan dit, maar ben benieuwd of dit (of iets soortgelijks) een herkenbare ervaring is. Ik bedoel dan vooral nuchter, specifiek als kind, maar je mag uiteraard ook recente en/of drugs-gerelateerde ervaringen delen.

Breinen zijn echt vreemde dingen. 🧐

P.S.: Ik bedenk me net ook dat ik vroeger op de basisschool op een naschoolse dansles zat met een meisje dat altijd liep te beweren dat ze dacht dat het hele leven een droom was. Ik vond dat behoorlijk weird - want zo dacht ik er nou ook weer niet over (* toen *, nu, post-DMT, zou niets me meer verbazen 😂) maar tegelijkertijd ook fascinerender dan die hele dansles zelf. Ik relateerde dat verder trouwens ook helemaal niet aan mijn eigen ervarinkjes van ‘botsing met de realiteit’, want daar was ik me dus niet echt bewust van. Ze kon en wilde haar mening/perspectief ook nooit verder uitleggen; goh, we waren kinderen, dus we liepen ook allemaal maar wat te lullen en te fantaseren. Maar ik vraag me nu wel af of zij misschien ook zo’n quirky mafkees is geworden net als ik die met psychedelica is gaan experimenten. Weet helaas haar naam niet meer. 🤪

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#2
Roze Olifant zei:
Hi!
Klik om te vergroten...
Hoi!

Roze Olifant zei:
Dit is niet echt een spirituele kwestie (sorry), meer een psychologische, denk ik, maar ik wist niet zo goed waar ik het anders moest posten.
Klik om te vergroten...
Nu ben ik wel heel benieuwd: wat is dan wel een spirituele kwestie?

Je legt hier een duidelijk existentieel vraagstuk neer. Dat is (imo dan) toch wat spiritualiteit omhelst: stilstaan bij je eigen bestaan, onderzoeken van jezelf: wat is hier daadwerkelijk aanwezig onder alle omstandigheden? Oftewel: tot de essentie van onszelf komen. Denk ik dan, maar maakt verder ook niet uit welk naampje we het geven. :wink:

Roze Olifant zei:
Zo kon dat cirkeltje, precies zoals op het plaatje, dan even doorgaan in mijn kinderhoofd. Dan volgde er een moment van definitieve realisatie dat ik er dus inderdaad écht was, en bestond, en dat werd dan weer gevolgd door een kort moment waarin ik heel even helemaal overspoeld werd door de ‘grootsheid’ van de consequentie van die realisatie. Een soort: “Oh, wauw, shit, dit is echt, ik leef, dit moment is echt, dat is wonderlijk, maar ik kan er dus ook niet uit...”
Klik om te vergroten...
De eerste vraag die mij hierbij te binnen schiet:

Wat versta je onder "echt"?

Dat lijkt mij vooraleerst cruciaal om helemaal helder te hebben, wat je definitie van "echt" is.

Ik ben het er overigens mee eens: dit is echt: Ik ben (ook) hier.

Maar dan komen meteen meer vragen:

Wat is "hier"?

Wat ben "ik"?

En dus:

Wat is "echt"?

Ik weet dat ik ben. Daar is geen twijfel over. Er is niet eens een beredenering voor nodig. Het is directer dan dat: ik wéét dat ik ben. Maar als wat?

"Dit moment is echt"

Zeker is hier iets dat echt is, maar op welke manier is het echt? Is het moment 'echt' in de zin van dat de wereld echt is? Kun je je zintuigen in die zin vertrouwen? Want als je écht gaat kijken: waar is hier ook maar ergens iets dat solide is? Iets dat je vast kunt "grijpen"? Als ik ga kijken, is hier niets dat ik kan waarnemen dat consistent bestaan heeft. De perceptie die ik nu heb, is nu alweer weg. Maar niet alleen dat: de perceptie is op exact datzelfde moment dat ik hem waarneem alweer weg. Dus: is het eigenlijk ooit geweest? Is hier ooit écht een wereld aanwezig?

Na jaren van observatie kan ik voor mezelf niets anders concluderen dan wat dat meisje op jouw dansles zei: dit leven, deze wereld is een (soort) droom. Want wat is er echt anders dan een droom die je 's nachts hebt? Is het dat deze "werkelijkheid" vrij consistent terug lijkt te keren? Is dat de maatstaf voor echtheid, voor realiteit? Dat is nogal een flimsy maatstaf voor realiteit dan: een terugkerend patroon. Alleen omdat we het herkennen als iets dat we eerder gezien hebben, maakt dat het 'echt'?

En toch...

Er is hier iets onmiskenbaar echt. We weten het. Het is meer dan geloof. We weten dat hier iets aanwezig is dat echt is, want wij zijn hier zelf aanwezig. Uiteindelijk moet er iets zijn dat niet slechts een droom is, niet slechts een tijdelijke verschijning. Zonder ondergrond kun je geen schilderij maken, zonder scherm kun je geen film zien. Er moet iets fundamenteler zijn dan de vormen die verschijnen, fundamenteler dan de droom die waargenomen wordt.

Imo zijn de vragen hieromtrent interessanter dan de antwoorden, want enige gefixeerde antwoorden zijn statisch, terwijl dit leven een... levend iets is. Een dynamisch iets. De constante vraag houdt het in leven, maakt het nooit dood.

Dit is mijn gedachtengang op het moment hierover.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dank voor je interessante reactie! Ik hoopte al dat jij hier zou reageren, dit is jouw subforum.

Ga er later wat inhoudelijker op reageren!

Wel best lastige vragen die je stelt, want ik was een kind en het gaat hier dus echt om een gevoelservaring, een korte ‘error’ die mij even helemaal uit mijn automatische normale doorlopende staat van zijn, namelijk ‘gewoon bestaan’ haalde.

Ik was wel op relatief vroege leeftijd al (basaal) bezig met levensvragen, wetenschap (heelal, biologie), gedrag: waarom doen mensen wat ze doen, waarom wordt er gepest, waarom mishandelen mensen dieren… (Iets waar ik altijd extreem gevoelig voor ben geweest, en nog; maar al waren het insecten waar klasgenoten evil mee liepen te kloten, ik trok dat echt niet.)

Ik was sowieso een kind dat altijd en bij alles ‘waarom’ vroeg, tot het punt dat m’n ouders en m’n oppastante er soms - begrijpelijk - een beetje kriegelig van werden. (Ik las dat een keer in een dagboekje van mijn moeder dat ze bijhield over de eerste kinderjaren van mij en m’n zusje, en die tante vertelde me dit recent nog een keer op een verjaardag.) Ja sorry, ik bedoelde het niet irritant, ik was gewoon geïnteresseerd in deze rare wereld en alle bijbehorende waarommen. Wist ik veel dat volwassenen al die shit ook niet weten. 😂 Toen ik leerde lezen, gelukkig op relatief jonge leeftijd, werd dat getemperd en waren ze daar grotendeels van verlost.

Maar dit staat voor mijn gevoel dus los van wat ik in de openingspost heb proberen uit te leggen. Ik was op die momenten juist niet bezig met ‘waarom’, juist niet hard aan het nadenken. Ook niet perse net aan het ontwaken of bijna in slaap aan het vallen. Ik lag gewoon wakker en alert een beetje te staren en ineens kwam ik in zo’n derealisatie-depersonalisatie-momentje terecht. Zo noem ik het dan even, ik had (heb) geen idee. Ineens die sensatie van: ‘Wacht even, ben ik hier nu echt, effe serieus, echt, aan het zíjn?’

(Moet bij het typen wel een beetje om mezelf lachen. :’) Mijn ouders en tante mochten blij zijn met m’n waarom-vragen, het kon blijkbaar nog veel erger. Gelukkig had ik deze rare ‘ben ik nu echt aan het zijn’-fucks altijd alleen maar als ik in m’n eentje was.)

En dan die cirkel waarbij inderdaad steeds ook de conclusie volgde, jouw quote:

Ik weet dat ik ben. Daar is geen twijfel over. Er is niet eens een beredenering voor nodig. Het is directer dan dat: ik wéét dat ik ben.

Maar het gekke was dat daar dus wél in mijn hersenen ineens * boem * uit het niets een soort error/kortsluiting bestaande uit een gevoel van twijfel/ongeloof aan vooraf ging. Het leek ineens niet logisch, of niet te bevatten, maar het wás zo.

Dit gebeurde bijna altijd op de meest saaie momenten, voor zover ik me herinner dus met name als ik wakker in bed lag, met dat beeld van de gordijnen voor me. Casual, zelfs zonder dat ik op dat moment met dit onderwerp bezig was. Ineens was er die disconnectie/dat ‘huh?’-moment. Of juist een connectie, de indaling van het besef hoe echt (en daarmee onontkombaar…) het was dat ik bestond. Is dit een plotse helicopterview, uitzoomen, of juist extreem ingezoomde introspectie op gevoelsniveau, een paar seconden lang? Heel paradoxaal. Hoe dan ook, alsof er ineens een paar seconden heel erg uit- of ingezoomd werd (welke van de twee vind ik dus lastig te duiden) waardoor het logische niet meer logisch leek, terwijl het zeer zeker wel logisch was, want het was zo.

Het was echt een gevoel, een ervaring, zoals bij wijze van een plotse korte kramp in je kuit of jeuk aan je neus, maar dan in plaats van fysiek, existentieel/dissociatief(?) - vreemd toch? Ik gebruikte vervolgens natuurlijk wel gedachten om me uit dat gevoel te redeneren (hoewel het nogmaals niet eng of vervelend was, gewoon apart), maar het ontstónd zeker niet uit gedachten. Of herinnering. Of überhaupt emoties. Nu ik zo terugkijk denk ik dat het juist optrad op de zeldzame momenten dat ik voor mijn doen gedachteloos was. Niet specifiek relaxt of juist niet-relaxt, niet extreem verveeld (misschien een beetje), gewoon: niks, leeg, weinig te beleven vanuit mijn brein. Neutrale stilte. Dat krijg ik tegenwoordig niet eens meer voor elkaar, nooit. :’)

Maar blijkbaar vond mijn brein (onafhankelijk van mij, want ik had er geen mening over, vond het wel best) het dan wel weer lang genoeg duren met die gedachteloosheid en besloot opeens doodleuk compleet willekeurig een existentiële mindfuck (hoewel ik het dus meer als een gevoelsfuck beleefde…) over mij heen te droppen. Ofzo?!

Het blijft maar iets raars, hoor. Nu weet ik dat mijn hersenpan niet perse het schoolvoorbeeld is van ultieme normaliteit (ik heb bijvoorbeeld een vorm van synesthesie, en ben zeer waarschijnlijk neurodivergent - wordt binnenkort officieel onderzocht maar mijn omgeving en ik gaan er al jaren vanuit dat dit zo is). Dus aan de nodige fratsen hier en daar ben ik wel gewend, maar dit kan ik niet zo goed plaatsen, juist omdat dissociatie iets is dat níet in mijn repertoire van psychologische klachten valt. Wel angsten, maar deze ervaringen waren dus juist geen reacties op angstige gevoelens of gedachten.

Op je vragen kom ik dus nog terug! Moet ik even wat harder over nadenken dan ik nu kan. 😆
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Even een korte reactie want was een lange dag vandaag en moet zo ook weer op bed.

Roze Olifant zei:
Maar het gekke was dat daar dus wél in mijn hersenen ineens * boem * uit het niets een soort error/kortsluiting bestaande uit een gevoel van twijfel/ongeloof aan vooraf ging. Het leek ineens niet logisch, of niet te bevatten, maar het wás zo.
Klik om te vergroten...

Maar dit doet me denken aan hoe ik het voel en wil er verder ook niet mee claimen dat het zo is, alleen dat ik het sterk zo ervaar:

Bij mij is er ook zo'n tegenstrijdig gevoel van ongeloof maar tegelijkertijd een wéten dat: ik ben. En de verwondering ligt er bij mij in dat ik dus ook wéét dat ik ben (het is obvious en onontkenbaar), maar: dat wat ik ben: waar komt dat vandaan? Het (ik) is hier gewoon. Zonder een begin en zonder een einde. Ik weet niet hoe dit kan. Het... is er gewoon. Ik... ben er gewoon. Zonder te weten hoe dit mogelijk is. Als er geen begin (en geen einde) aan mij is, ben ik hier dus "altijd" geweest. Maar dat klopt ook niet echt, want het is alleen maar nu dat ik ben en wat het ook is dat ik ben, ik weet dat ik ben, simpelweg alleen door te zijn wat ik ben.

Het is zo simpel en obvious, maar tegelijkertijd mysterieus en ondoorgrondelijk, want waar komt dit bestaan vandaan? Waar kom ik vandaan? Niet dit lichaam of deze wereld, maar hoe ben ik vanuit het niets bewust van mezelf? Hoe weet ik dat ik ben? Waar is dat begonnen? Wie/wat heeft die cognitie "gemaakt"?

Hoe komt iets tot stand dat geen begin en geen einde heeft. Het simpelweg "is". Ik simpelweg "ben".
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mindless zei:
Even een korte reactie want was een lange dag vandaag en moet zo ook weer op bed.



Maar dit doet me denken aan hoe ik het voel en wil er verder ook niet mee claimen dat het zo is, alleen dat ik het sterk zo ervaar:

Bij mij is er ook zo'n tegenstrijdig gevoel van ongeloof maar tegelijkertijd een wéten dat: ik ben. En de verwondering ligt er bij mij in dat ik dus ook wéét dat ik ben (het is obvious en onontkenbaar), maar: dat wat ik ben: waar komt dat vandaan? Het (ik) is hier gewoon. Zonder een begin en zonder een einde. Ik weet niet hoe dit kan. Het... is er gewoon. Ik... ben er gewoon. Zonder te weten hoe dit mogelijk is. Als er geen begin (en geen einde) aan mij is, ben ik hier dus "altijd" geweest. Maar dat klopt ook niet echt, want het is alleen maar nu dat ik ben en wat het ook is dat ik ben, ik weet dat ik ben, simpelweg alleen door te zijn wat ik ben.

Het is zo simpel en obvious, maar tegelijkertijd mysterieus en ondoorgrondelijk, want waar komt dit bestaan vandaan? Waar kom ik vandaan? Niet dit lichaam of deze wereld, maar hoe ben ik vanuit het niets bewust van mezelf? Hoe weet ik dat ik ben? Waar is dat begonnen? Wie/wat heeft die cognitie "gemaakt"?

Hoe komt iets tot stand dat geen begin en geen einde heeft. Het simpelweg "is". Ik simpelweg "ben".
Klik om te vergroten...

Welterusten! Hier ook even druk nog en dan naar bed. Op deze kom ik ook nog effe terug!

*** Edit: Wel belangrijke vraag: had je dit als kind al (basisschool)? Natuurlijk niet vatbaar of te doorgronden in deze taal of deze specifieke vragen, maar dat korte plotse gevoel alsof er in je hoofd even iets per ongeluk onderbroken (of juist dus verbonden…) werd?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Roze Olifant zei:
*** Edit: Wel belangrijke vraag: had je dit als kind al (basisschool)? Natuurlijk niet vatbaar of te doorgronden in deze taal of deze specifieke vragen, maar dat korte plotse gevoel alsof er in je hoofd even iets per ongeluk onderbroken (of juist dus verbonden…) werd?
Klik om te vergroten...
Nee, tenminste niet dat ik me kan herinneren.

Het waren paddo's in mijn vroege twintiger jaren die me deden beginnen na te denken en veel belangrijker: aanvoelen dat dit bestaan iets totaal anders is dan wat ons geleerd is dat het is.

Trippen doe ik praktisch niet meer, maar heb geregeld (nuchter) dat ik even uit de droom 'snap' die we "werkelijkheid" noemen.

Je zou het depersonalisatie/derealisatie kunnen noemen, maar dat is het alleen als je gelooft dat de droom van jezelf (als zijnde een lichaam) en de wereld de werkelijkheid is.

Had het twee dagen geleden nog in de auto van werk terug naar huis:

Wtf... het is recht voor mijn neus al de hele tijd: ik ben niet écht een mens, ik ben de "ruimte" waarin deze complete ervaring van de wereld verschijnt én van is gemaakt. Ik ben dat ook nooit niet geweest en zal het ook eeuwig blijven. Het is compleet obvious all in the open/op geen enkele manier een geheim. Het is alleen dat ik nog (deels) geïnvesteerd ben in de illusie een "mens" te zijn in een wereld. En omdat "anderen" hetzelfde over zichzelf denken maakt dit het nog makkelijker om te "hervallen" in dat geloof.

We zijn gewoon allen play-pretend aan het spelen, alleen zijn we veel te goede acteurs zodat we onze rollen gaan geloven.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#7
Roze Olifant zei:
Herkent iemand dit?
Klik om te vergroten...
Hallo @Roze Olifant en @Mindless, ik wil eerst zeggen: wat omschrijven jullie dit vraagstuk toch mooi!
Ik herken deze vicieuze cirkel van gedachten, het begon bij mij toen ik klein was.
Het gekke aan mijn brein is dat ik nog heel veel kan herinneren van toen ik klein was.
Toen ik een baby was en overdag in de wieg lag te slapen, kwam bij mij het besef: hoe weet ik dat mijn ouders 'echt' zijn, zouden ook zij een bewustzijn hebben, of zijn ze 'nep'? Zou het kunnen dat ieder mens die ik zie 'nep' is?
Met nep dacht ik dat ik ze misschien inbeelde (een droom), of dat ze wel echt uit materie bestaan en geen bewustzijn hebben.
Ik weet dat het gek klinkt, maar ik denk dat ik ongeveer 1 jaar oud was, aangezien ik nog moest leren lopen en nog in een wieg sliep.

Toen ik ongeveer 4 jaar oud was, droomde ik dat ik kon vliegen. In mijn droom liep ik naar beneden op de trap, maakte een sprongetje en steeg vervolgens ineens op en kon vliegen. Nadat ik wakker was geworden, ging ik meteen uitproberen of dit ook echt kon. Ik liep naar beneden op de trap en maakte een sprongetje, maar ik ging niet vliegen! Blijkbaar was mijn brein nog niet zo goed in staat om een droom te onderscheiden van het echte leven, waarschijnlijk omdat het brein nog niet zoveel 'patronen' heeft ontdekt. Hierdoor leerde ik dat ik niet kon vliegen en dat dit een droom geweest moest zijn.

Net als jij stelde ik ook heel veel vragen aan mijn ouders, tot irritatie toe. Bijvoorbeeld: "Hoe is god ontstaan?".
Mijn ouders antwoorden dan (waarschijnlijk uit irritatie): "God is er gewoon".
Ook al wist ik dat dit geen volledig antwoord was op mijn vraag, ik kon er mee leven.

Pas vele jaren later, toen ik 14 jaar oud was, begon dit existentiele vraagstuk weer op te komen.
Op de middelbare school verveelde ik mij soms als ik eerder klaar was met opdrachten uitwerken, terwijl de rest nog bezig was.
Steeds vaker kwamen dan vragen op zoals: "Als god ooit onstaan is, wie heeft god dan gemaakt?", "Hoe is bewustzijn ontstaan?", "Is bewustzijn ooit begonnen en zal het ooit eindigen?", "Is dit allemaal een droom?", "Kan iets uit niets onstaan?", "Kan iets verdwijnen?", "Ben ik god?" enzovoort.

Het ontbreken van een antwoord geeft mij angst.
Stel dat ik god ben en het bewustzijn eeuwig is, zal dat bewustzijn dan nooit meer weg gaan? Wat als ik geen zin meer heb in bewust zijn, zit ik dan gevangen in dit bewustzijn? Als dit een droom is, zal ik dan tot in de oneindigheid blijven dromen? Is het dan niet eerder een nachtmerrie?
Op het moment dat ik dit besefte, belande ik in een vicieuze gedachte cirkel, kreeg ik een paniekaanval en ging ik snel het klaslokaal uit.
De maanden die volgden waren verschrikkelijk, ik kreeg namelijk ook last van depersonalisatie.
Uiteindelijk heb ik mijzelf aangeleerd om te denken 'het zal wel, boeien'. Stel het is allemaal een droom, dan is het beter om jezelf op te laten gaan in de droom en er van te genieten. Toen ik 20 jaar oud werd, leerde ik om te accepteren dat 'ik ben' en mocht er een antwoord zijn, dan zal ik die misschien vinden wanneer ik dood ga. Hierover nadenken heeft weinig zin, als je in een vicieuze gedachtecirkel beland.

Aan de andere kant, misschien is het maar beter dat wij hier geen antwoord op hebben. Hoe zou je je voelen als je weet dat je bewustzijn oneindig is (dus geen begin en einde kent)?
Misschien heeft 'god' het wel zo bedoeld, misschien is het gebrek aan antwoorden een manier om het gevoel van oneindigheid voor ons te verbergen. Het geeft ons het gevoel dat we hier mogelijk een antwoord op krijgen wanneer we dood gaan. Wie weet zijn wij 'god' en houden we onszelf voor de gek, om te kunnen dealen met de oneindigheid van het bestaan.

Sehnsucht is hoe ik deze gedachtecirkel zou omschrijven. Ik wil graag antwoord, maar dit antwoord is onbereikbaar. Dit maakt de dood ook iets moois, de gedachte dat ik er dan mogelijk achter kom. Maar als reincarnatie bestaat, zal mijn bewustzijn waarschijnlijk verplaatsen naar een ander lichaam. Waarschijnlijk zal ik mij dan weer dezelfde dingen afvragen en hopen dat ik een antwoord krijg wanneer ik dood ga. Deze onwetendheid maakt het voor mij verdraagbaar.

Tegenwoordig voel ik nog steeds deze sehnsucht, maar accepteer ik de onwetendheid en probeer ik in het 'nu' te leven. Bovendien is het geruststellend om te bedenken dat wanneer je kan lijden tot in de eeuwigheid, je ook gelukzaligheid zou kunnen voelen tot in de oneindigheid. En als je er van uit gaat dat dit leven eindig is, dan is het beter om in het 'nu' te leven en volop te genieten van alle momenten die we nog hebben. Vorig jaar heb ik de mogelijke oneindigheid van het bewustzijn eindelijk een plekje kunnen geven, door wat ik ervaarde tijdens een intense 960ug LSD trip.

Om dit lange verhaal kort te maken, ja ik herken dit helemaal.

P.S. De depersonalisatie en paniekaanvallen hebben mij gemaakt wie ik nu ben. Het heeft mij mentaal heel sterk gemaakt en geleerd dat het beter is om je bij sommige vraagstukken neer te leggen. Ik heb helemaal geen last meer van depersonalisatie of paniekaanvallen, en heb verder (voor zover ik weet) geen mentale stoornissen etc. Al zou ik mijzelf ook absoluut niet omschrijven als 'normaal'.

Ik ben benieuwd of jullie je ook herkennen in dit gevoel van 'sehnsucht', het verlangen naar het onbereikbare antwoord.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ja, deze materie fascineert mij dus ook eindeloos.

Snuifcabine zei:
Net als jij stelde ik ook heel veel vragen aan mijn ouders, tot irritatie toe. Bijvoorbeeld: "Hoe is god ontstaan?".
Mijn ouders antwoorden dan (waarschijnlijk uit irritatie): "God is er gewoon".
Ook al wist ik dat dit geen volledig antwoord was op mijn vraag, ik kon er mee leven.
Klik om te vergroten...
Je ouders zeiden dit waarschijnlijk om van de vraag af te zijn, maar wat als ze gelijk hebben. Het is maar mijn overtuiging (wel na tientallen jaren hierover nadenken), maar ik denk dat ze gelijk hebben. En ik denk dat het de geest (het verstand, het denken) is dat geen genoegen kan nemen met zo'n antwoord. Het is te simpel, terwijl het verstand niet simpel is. Het verstand wil alles kunnen verklaren. Maar dit soort existentiële vraagstukken, ik denk dat die veel fundamenteler en tegelijkertijd simpeler zijn.

Snuifcabine zei:
Pas vele jaren later, toen ik 14 jaar oud was, begon dit existentiele vraagstuk weer op te komen.
Op de middelbare school verveelde ik mij soms als ik eerder klaar was met opdrachten uitwerken, terwijl de rest nog bezig was.
Steeds vaker kwamen dan vragen op zoals: "Als god ooit onstaan is, wie heeft god dan gemaakt?", "Hoe is bewustzijn ontstaan?", "Is bewustzijn ooit begonnen en zal het ooit eindigen?", "Is dit allemaal een droom?", "Kan iets uit niets onstaan?", "Kan iets verdwijnen?", "Ben ik god?" enzovoort.

Het ontbreken van een antwoord geeft mij angst.
Stel dat ik god ben en het bewustzijn eeuwig is, zal dat bewustzijn dan nooit meer weg gaan? Wat als ik geen zin meer heb in bewust zijn, zit ik dan gevangen in dit bewustzijn? Als dit een droom is, zal ik dan tot in de oneindigheid blijven dromen? Is het dan niet eerder een nachtmerrie?
Klik om te vergroten...
De horror daarvan komt (IMO) door 1 misvatting:

Dat eeuwigheid oneindige tijd zou zijn.

Eeuwigheid is niet oneindige tijd. Eeuwigheid is géén tijd.

Wederom:

Het verstand kan dit niet begrijpen. Het verstand = tijd. Het verstand kan alleen maar in tijd denken.

Wij zijn hier, nu. Zonder begin en zonder eind: tijdloos. Niet gevangen ín bewustzijn, want alles dat in bewustzijn verschijnt is tijdelijk en zie jij komen en gaan, want jij bent dat bewustzijn zelf.

Snuifcabine zei:
Sehnsucht is hoe ik deze gedachtecirkel zou omschrijven. Ik wil graag antwoord, maar dit antwoord is onbereikbaar. Dit maakt de dood ook iets moois, de gedachte dat ik er dan mogelijk achter kom. Maar als reincarnatie bestaat, zal mijn bewustzijn waarschijnlijk verplaatsen naar een ander lichaam. Waarschijnlijk zal ik mij dan weer dezelfde dingen afvragen en hopen dat ik een antwoord krijg wanneer ik dood ga. Deze onwetendheid maakt het voor mij verdraagbaar.
Klik om te vergroten...
Een verstandelijk antwoord is onbereikbaar, omdat dit een existentiële kwestie betreft: een kwestie die voorafgaat aan het verstand.

Maar een ander "antwoord" is mogelijk en ook nu al: weten dat wat jij bent éérder is dan het verstand, éérder zelfs dan de wereld. Alles dat verschijnt, inclusief je lichaam, is secundair aan dat wat je bent.

Snuifcabine zei:
Ik ben benieuwd of jullie je ook herkennen in dit gevoel van 'sehnsucht', het verlangen naar het onbereikbare antwoord.
Klik om te vergroten...
Zeker. Maar zoals gezegd is een verstandelijk antwoord onbereikbaar en zou dat daarnaast ook altijd onvervullend zijn. Het echte "antwoord" is bewust zijn van dat mysterieuze bewustzijn dat je bent. Het is een totaal ander "antwoord" dan een conceptueel verstandelijk antwoord, maar eerder een intense openheid. Een niet vastzetten van wat het is, waardoor het levend blijft. Bewustwording van je eigen ondoorgrondelijkheid. Het is niet eng, als je weet dat eeuwigheid niets met tijd van doen heeft. Tijd maakt het angstaanjagend, want dan kan de geest losgaan met scenario's voor de toekomst bedenken. Geef je de geest (het verstand) geen tijd, dan valt het stil en "zie" je dat wat "achter" de geest zit.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Ja, deze materie fascineert mij dus ook eindeloos.
Klik om te vergroten...
Eindeloos, mooie woordkeuze :laughing:
Mindless zei:
Zeker. Maar zoals gezegd is een verstandelijk antwoord onbereikbaar en zou dat daarnaast ook altijd onvervullend zijn. Het echte "antwoord" is bewust zijn van dat mysterieuze bewustzijn dat je bent. Het is een totaal ander "antwoord" dan een conceptueel verstandelijk antwoord, maar eerder een intense openheid. Een niet vastzetten van wat het is, waardoor het levend blijft. Bewustwording van je eigen ondoorgrondelijkheid. Het is niet eng, als je weet dat eeuwigheid niets met tijd van doen heeft. Tijd maakt het angstaanjagend, want dan kan de geest losgaan met scenario's voor de toekomst bedenken. Geef je de geest (het verstand) geen tijd, dan valt het stil en "zie" je dat wat "achter" de geest zit.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, ieder verstandelijk antwoord is onvervullend. Jij bedoelt zeker met 'de geest geen tijd geven' hetzelfde als wat ik bedoel met je er bij neerleggen en in het 'nu' leven?
Mindless zei:
Wij zijn hier, nu. Zonder begin en zonder eind: tijdloos. Niet gevangen ín bewustzijn, want alles dat in bewustzijn verschijnt is tijdelijk en zie jij komen en gaan, want jij bent dat bewustzijn zelf.
Klik om te vergroten...
De gedachte die ik probeer te omschrijven is, dat je bewust bent dat je tot in de oneindigheid dingen ziet komen en gaan. Zoals jij het beschrijft, is dit dan het verstand dat in toekomstscenarios gaat denken. Maar je ervaart het wel. Tijd gaat meestal snel als je het leuk hebt, maar langzaam als je aan het lijden bent. Maar hetgeen wat wij meemaken, het patroon van gebeurtenissen, geeft ons verstand het idee dat tijd bestaat. Hetgeen wat ik mij afvraag is, zullen die gebeurtenissen ook ooit ophouden? Wat als ik even rust wil van 'gebeurtenissen', gewoon even een pauze van het bewustzijn? Zal ik mij tot in de oneindigheid beseffen dat ik gebeurtenissen mee heb gemaakt?

Als ik het wiskundig zou moeten omschrijven: Als je een grafiek hebt met op de y as het aantal meegemaakte gebeurtenissen, en horizontaal de tijd, is het dan een asymptoot, of zal de lijn nooit een grenswaarde kunnen bereiken? Dan zeg jij: deze lijn kunnen we alleen tekenen met ons verstand, maar eigenlijk bestaat de x-as niet.

Sorry als ik verkeerde woorden in jouw mond leg, ik heb moeite om eeuwigheid los van tijd te kunnen zien. De definitie van eeuwigheid is volgens mij 'oneindige hoeveelheid tijd'. Bewustzijn maakt of ons verstand de gebeurtenissen die binnen de verstreken tijd plaatsvinden waarneemt, toch? Het verstand probeert vervolgens een patroon te herkennen, maar kan de vraag niet beantwoorden of er nog meer gebeurtenissen zullen plaatsvinden denk ik? Eigenlijk zijn het twee losstaande vragen, bewustzijn kan wel oneindig zijn, want het kan zijn dat ons verstand de gebeurtenissen voor onze geboorte is vergeten. Je kan dan dus zeggen dat verstand wel een begin heeft, namelijk onze geboorte. Maar we weten niet of het verstand ook een einde zal krijgen. De vraag of ons bewustzijn een begin heeft, kunnen we denk ik niet beantwoorden omdat we dit met ons verstand proberen te doen die te kort schiet omdat het verstand na het bewustzijn kwam. Maar het kan toch wel zo zijn dat het verstand geen einde heeft, en het bewustzijn ook niet? Dus dat je tot in de eeuwigheid gebeurtenissen zult ervaren?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
Snuifcabine zei:
Eindeloos, mooie woordkeuze :laughing:
Klik om te vergroten...
No pun intended :tonguewink:

Snuifcabine zei:
Ik denk dat je gelijk hebt inderdaad, ieder verstandelijk antwoord is onvervullend. Jij bedoelt zeker met 'de geest geen tijd geven' hetzelfde als wat ik bedoel met je er bij neerleggen en in het 'nu' leven?
Klik om te vergroten...
Ja eigenlijk wel.

Anders gezegd:

Gedachten geen overmatige aandacht en waarde geven. Ernaar kijken als voorbij drijvende wolken in de lucht, er geen waarde aan ontlenen voor wat betreft jouw bestaan.

Snuifcabine zei:
De gedachte die ik probeer te omschrijven is, dat je bewust bent dat je tot in de oneindigheid dingen ziet komen en gaan. Zoals jij het beschrijft, is dit dan het verstand dat in toekomstscenarios gaat denken. Maar je ervaart het wel. Tijd gaat meestal snel als je het leuk hebt, maar langzaam als je aan het lijden bent. Maar hetgeen wat wij meemaken, het patroon van gebeurtenissen, geeft ons verstand het idee dat tijd bestaat.
Klik om te vergroten...
Ja, omdat we er zoveel aandacht aan geven. We geven zo ontzettend veel aandacht aan onze gedachten en vergeten hierin dat we het bewustzijn zijn dat naar deze gedachten kijkt, niet de gedachten zelf, die komen en gaan in ons (bewustzijn dus).

Snuifcabine zei:
Hetgeen wat ik mij afvraag is, zullen die gebeurtenissen ook ooit ophouden? Wat als ik even rust wil van 'gebeurtenissen', gewoon even een pauze van het bewustzijn? Zal ik mij tot in de oneindigheid beseffen dat ik gebeurtenissen mee hebt gemaakt?
Klik om te vergroten...
Serieuze vraag: who cares?

Wie is het die erover inzit om altijd gebeurtenissen te zullen moeten ervaren? Dit is wederom het verstand die eeuwigheid niet begrijpt. Daarom zei ik dat het cruciaal is om het verschil tussen eeuwigheid en oneindige tijd te kennen. Voor het verstand is het een horror scenario om voor altijd bewust te moeten zijn, omdat het zich allerlei voorstellingen gaat maken van allemaal mogelijke ervaringen. Het verstand ziet eeuwigheid als oneindige tijd, omdat verstand alleen maar in tijd kan denken. Dit vereist juist het weghalen van de aandacht van het verstand en terugbrengen naar jezelf, waar je slechts 'bent': hier en nu. Dát is eeuwigheid.

Snuifcabine zei:
Als ik het wiskundig zou moeten omschrijven: Als je een grafiek hebt met op de y as het aantal meegemaakte gebeurtenissen, en horizontaal de tijd, is het dan een asymptoot, of zal de lijn nooit een grenswaarde kunnen bereiken? Dan zeg jij: deze lijn kunnen we alleen tekenen met ons verstand, maar eigenlijk bestaat de x-as niet.

Sorry als ik verkeerde woorden in jouw mond leg, ik heb moeite om eeuwigheid los van tijd te kunnen zien. De definitie van eeuwigheid is volgens mij 'oneindige hoeveelheid tijd'.
Klik om te vergroten...
Ja, dat is het probleem. Dat is niet eeuwigheid. Dat is een voorstelling van het verstand van oneindig lange tijd.

Snuifcabine zei:
Bewustzijn maakt of ons verstand de gebeurtenissen die binnen de verstreken tijd plaatsvinden waarneemt, toch? Het verstand probeert vervolgens een patroon te herkennen, maar kan de vraag niet beantwoorden of er nog meer gebeurtenissen zullen plaatsvinden denk ik? Eigenlijk zijn het twee losstaande vragen, bewustzijn kan wel oneindig zijn, want het kan zijn dat ons verstand de gebeurtenissen voor onze geboorte is vergeten. Je kan dan dus zeggen dat verstand wel een begin heeft, namelijk onze geboorte. Maar we weten niet of het verstand ook een einde zal krijgen. De vraag of ons bewustzijn een begin heeft, kunnen we denk ik niet beantwoorden omdat we dit met ons verstand proberen te doen die te kort schiet omdat het verstand na het bewustzijn kwam.
Klik om te vergroten...
Dat kunnen we wel, maar niet met het verstand.

Als je ziet dat dít moment... hetzelfde is als dít moment en de implicaties daarvan inziet, zul je zien dat er altijd maar 1 moment is. Dat is eeuwigheid. Dat is waar je altijd bent, wát je altijd bent. En door dat zien zal het verstand het zwijgen opgelegd worden. Omdat het verstand alleen maar de X as (tijd) ziet, terwijl eeuwigheid de Y as is. Het verstand is compleet blind wat de diepte dimensie betreft. Het kan alleen maar voorstellingen maken van eeuwigheid, die 0,0 echte eeuwigheid benaderen of zelfs maar beschrijven. Alleen eeuwigheid kan zichzelf kennen. It just happens: that's you!

Snuifcabine zei:
Maar het kan toch wel zo zijn dat het verstand geen einde heeft, en het bewustzijn ook niet? Dus dat je tot in de eeuwigheid gebeurtenissen zult ervaren?
Klik om te vergroten...
Wederom: who cares?

Een retorische vraag, want: het verstand cares. Het verstand wil deze dingen weten. Maar dit is juist een opgeven van het willen weten van dat soort informatie en het begin van het ontdekken van de diepte dimensie (de Y as): jezelf.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#11
Kwam deze nog tegen…

(Ben tegelijk de reacties nog even terug aan het lezen, excusez-moi.)

Het is blijkbaar toch echt een gevoel/ervaring die best herkenbaar is voor een groep mensen.

IMG_0652.jpeg


Sorry, rommelig, afleidend plaatje (ik heb het niet bedacht), maar gaat om de tekst! Dit gevoel dus, al is/was het meer een beleving die je overkomt dan een gevoel (bij mij).

Ik weet nog altijd niet of dit nu een onschuldige maar weirde vorm van dissociatie/derealisatie is/was, of juist precies het tegenovergestelde van dat: juist per ongeluk een paar seconden EXTREEM BEWUST in het NU, misschien zelfs té, waardoor op dat specifieke moment wel even HEEL alien, bevreemdend, groots en mind-boggling werd.

Alleen had ik het dus het het vaakst en het sterkst als kind, wakker in bed, me vervelend en naar de gordijnen staarde. En dan uit het niets: BOEM, instant moment of existential awareness! … Ofzo. Blijft een bizarre beleving, zeker op zo’n jonge leeftijd, eentje (herhaaldelijk terugkomend) die m’n geheugen dus ook nooit heeft verlaten.

Ik weet nog altijd niet of dit nu een onschuldige maar weirde vorm van dissociatie/derealisatie is/was, of juist precies het tegenovergestelde van dat: juist per ongeluk een paar seconden EXTREEM BEWUST in het NU, misschien zelfs té, waardoor op dat specifieke moment wel even HEEL alien, bevreemdend, groots en mind-boggling werd.

Alleen had ik het dus het het vaakst en het sterkst als kind, wakker in bed, me vervelend en naar de gordijnen staarde. En dan uit het niets: BOEM, instant moment of existential awareness! … Ofzo. Blijft een bizarre beleving, met name op zo’n jonge leeftijd (destijds herhaaldelijk terugkomend), daarom staat het me ook nog zo helde voor de geest.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#12
Snuifcabine zei:
Hallo @Roze Olifant en @Mindless, ik wil eerst zeggen: wat omschrijven jullie dit vraagstuk toch mooi!
Ik herken deze vicieuze cirkel van gedachten, het begon bij mij toen ik klein was.
Het gekke aan mijn brein is dat ik nog heel veel kan herinneren van toen ik klein was.
Toen ik een baby was en overdag in de wieg lag te slapen, kwam bij mij het besef: hoe weet ik dat mijn ouders 'echt' zijn, zouden ook zij een bewustzijn hebben, of zijn ze 'nep'? Zou het kunnen dat ieder mens die ik zie 'nep' is?
Met nep dacht ik dat ik ze misschien inbeelde (een droom), of dat ze wel echt uit materie bestaan en geen bewustzijn hebben.
Ik weet dat het gek klinkt, maar ik denk dat ik ongeveer 1 jaar oud was, aangezien ik nog moest leren lopen en nog in een wieg sliep.

Toen ik ongeveer 4 jaar oud was, droomde ik dat ik kon vliegen. In mijn droom liep ik naar beneden op de trap, maakte een sprongetje en steeg vervolgens ineens op en kon vliegen. Nadat ik wakker was geworden, ging ik meteen uitproberen of dit ook echt kon. Ik liep naar beneden op de trap en maakte een sprongetje, maar ik ging niet vliegen! Blijkbaar was mijn brein nog niet zo goed in staat om een droom te onderscheiden van het echte leven, waarschijnlijk omdat het brein nog niet zoveel 'patronen' heeft ontdekt. Hierdoor leerde ik dat ik niet kon vliegen en dat dit een droom geweest moest zijn.

Net als jij stelde ik ook heel veel vragen aan mijn ouders, tot irritatie toe. Bijvoorbeeld: "Hoe is god ontstaan?".
Mijn ouders antwoorden dan (waarschijnlijk uit irritatie): "God is er gewoon".
Ook al wist ik dat dit geen volledig antwoord was op mijn vraag, ik kon er mee leven.

Pas vele jaren later, toen ik 14 jaar oud was, begon dit existentiele vraagstuk weer op te komen.
Op de middelbare school verveelde ik mij soms als ik eerder klaar was met opdrachten uitwerken, terwijl de rest nog bezig was.
Steeds vaker kwamen dan vragen op zoals: "Als god ooit onstaan is, wie heeft god dan gemaakt?", "Hoe is bewustzijn ontstaan?", "Is bewustzijn ooit begonnen en zal het ooit eindigen?", "Is dit allemaal een droom?", "Kan iets uit niets onstaan?", "Kan iets verdwijnen?", "Ben ik god?" enzovoort.

Het ontbreken van een antwoord geeft mij angst.
Stel dat ik god ben en het bewustzijn eeuwig is, zal dat bewustzijn dan nooit meer weg gaan? Wat als ik geen zin meer heb in bewust zijn, zit ik dan gevangen in dit bewustzijn? Als dit een droom is, zal ik dan tot in de oneindigheid blijven dromen? Is het dan niet eerder een nachtmerrie?
Op het moment dat ik dit besefte, belande ik in een vicieuze gedachte cirkel, kreeg ik een paniekaanval en ging ik snel het klaslokaal uit.
De maanden die volgden waren verschrikkelijk, ik kreeg namelijk ook last van depersonalisatie.
Uiteindelijk heb ik mijzelf aangeleerd om te denken 'het zal wel, boeien'. Stel het is allemaal een droom, dan is het beter om jezelf op te laten gaan in de droom en er van te genieten. Toen ik 20 jaar oud werd, leerde ik om te accepteren dat 'ik ben' en mocht er een antwoord zijn, dan zal ik die misschien vinden wanneer ik dood ga. Hierover nadenken heeft weinig zin, als je in een vicieuze gedachtecirkel beland.

Aan de andere kant, misschien is het maar beter dat wij hier geen antwoord op hebben. Hoe zou je je voelen als je weet dat je bewustzijn oneindig is (dus geen begin en einde kent)?
Misschien heeft 'god' het wel zo bedoeld, misschien is het gebrek aan antwoorden een manier om het gevoel van oneindigheid voor ons te verbergen. Het geeft ons het gevoel dat we hier mogelijk een antwoord op krijgen wanneer we dood gaan. Wie weet zijn wij 'god' en houden we onszelf voor de gek, om te kunnen dealen met de oneindigheid van het bestaan.

Sehnsucht is hoe ik deze gedachtecirkel zou omschrijven. Ik wil graag antwoord, maar dit antwoord is onbereikbaar. Dit maakt de dood ook iets moois, de gedachte dat ik er dan mogelijk achter kom. Maar als reincarnatie bestaat, zal mijn bewustzijn waarschijnlijk verplaatsen naar een ander lichaam. Waarschijnlijk zal ik mij dan weer dezelfde dingen afvragen en hopen dat ik een antwoord krijg wanneer ik dood ga. Deze onwetendheid maakt het voor mij verdraagbaar.

Tegenwoordig voel ik nog steeds deze sehnsucht, maar accepteer ik de onwetendheid en probeer ik in het 'nu' te leven. Bovendien is het geruststellend om te bedenken dat wanneer je kan lijden tot in de eeuwigheid, je ook gelukzaligheid zou kunnen voelen tot in de oneindigheid. En als je er van uit gaat dat dit leven eindig is, dan is het beter om in het 'nu' te leven en volop te genieten van alle momenten die we nog hebben. Vorig jaar heb ik de mogelijke oneindigheid van het bewustzijn eindelijk een plekje kunnen geven, door wat ik ervaarde tijdens een intense 960ug LSD trip.

Om dit lange verhaal kort te maken, ja ik herken dit helemaal.

P.S. De depersonalisatie en paniekaanvallen hebben mij gemaakt wie ik nu ben. Het heeft mij mentaal heel sterk gemaakt en geleerd dat het beter is om je bij sommige vraagstukken neer te leggen. Ik heb helemaal geen last meer van depersonalisatie of paniekaanvallen, en heb verder (voor zover ik weet) geen mentale stoornissen etc. Al zou ik mijzelf ook absoluut niet omschrijven als 'normaal'.

Ik ben benieuwd of jullie je ook herkennen in dit gevoel van 'sehnsucht', het verlangen naar het onbereikbare antwoord.
Klik om te vergroten...

Wauw, wat een prachtige reactie. Dankjewel. Jij begrijpt wat ik bedoel. De oneindig vele fundamentele vragen zonder antwoorden, zo frustrerend… maar… moeten we dé antwoorden wel willen weten? Is ons brein daarvoor gemaakt, kan het dat aan? En als dat al zou kunnen, kunnen we het mentaal aan? Misschien, misschien niet, afhankelijk van wat die antwoorden zouden zijn en afhankelijk van wie wij zijn als persoon…

Toch is er dat verlangen naar de (onbereikbare) antwoorden.

‘Sehnsucht’, een parel van een Duits woord, het woord is bijna te VOELEN door ernaar te kijken of het uit te spreken, zo herkenbaar.

Sehnsucht (German pronunciation: [ˈzeːnˌzʊxt] ⓘ) is a German noun translated as "longing", "desire", "yearning", or "craving".[1] Some psychologists use the word to represent thoughts and feelings about all facets of life that are unfinished or imperfect, paired with a yearning for ideal alternative experiences.[2]

Ik las ook ergens kort de beschrijving: ‘alsof je voortdurend heen en weer golft en je nooit ergens thuis voelt.’ JA!

Sehnsucht is een ‘moeilijke’ emotie, als ik het even als emotie kan om schrijven. Een verlangen dat niet ingewilligd gaat worden. Jouw manier is de enige, en daarmee de beste: acceptatie, leren leven met het onzekere. En wat wijs en mooi wat je schrijft: als lijden oneindig kan zijn, kan gelukzaligheid dat net zo goed. En waarschijnlijk hebben ze elkaar nodig. Tenslotte moet je het donker kennen om te weten wat het licht is.

M.b.t. de angsten die je omschrijft; angst is voor mij niet echt weg te denken uit mijn leven, ik weet niet beter of er is angst. Het fluctueert weliswaar in welke mate dit mijn leven beïnvloedt. Soms meer, soms minder. Maar het is er, ergens, altijd, bij mijn weten altijd geweest. Deels nature (zit in de genen), deels nurture. Working on it! Goed dat jij al zo ver bent hiermee zeg!

Ik ben stiekem ook wel ENORM benieuwd naar je 960ug LSD-trip. In hemelsnaam, hoe ís zoiets? Wat gebeurt er? Is er überhaupt ook maar een fractie hiervan in enige vorm van taal te vatten? Hoe lang duurt het? Hoe overleef je het, hoe kom je eruit? En wat haal je eruit? Ik zou het never-nooit durven! Het lef dat je hiervoor moet hebben. De verhalen over ervaringen van mensen met dit soort insane doseringen psychedelica fascineren mij tot in het oneindige (no pun intended ^^), en dan heb ik het volle besef dat die verhalen misschien 0.00001 procent inkijk geven in hoe het écht is om zo diep te zijn gegaan, om zo ver te zijn geweest.

Ik hoop dat je ons misschien toch nog iets meer kunt vertellen over jouw eigen ervaring op zo’n hoge dosis LSD een mogelijk oneindig bewustzijn (ik sluit die optie ook verre van uit) - en vooral ook hoe je dit een plekje hebt hebben geven. Het lijkt me namelijk nogal wat. Jouw psychologische weerbaarheid klinkt bewonderingswaardig.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Ja, deze materie fascineert mij dus ook eindeloos.

Je ouders zeiden dit waarschijnlijk om van de vraag af te zijn, maar wat als ze gelijk hebben. Het is maar mijn overtuiging (wel na tientallen jaren hierover nadenken), maar ik denk dat ze gelijk hebben. En ik denk dat het de geest (het verstand, het denken) is dat geen genoegen kan nemen met zo'n antwoord. Het is te simpel, terwijl het verstand niet simpel is. Het verstand wil alles kunnen verklaren. Maar dit soort existentiële vraagstukken, ik denk dat die veel fundamenteler en tegelijkertijd simpeler zijn.

De horror daarvan komt (IMO) door 1 misvatting:

Dat eeuwigheid oneindige tijd zou zijn.

Eeuwigheid is niet oneindige tijd. Eeuwigheid is géén tijd.

Wederom:

Het verstand kan dit niet begrijpen. Het verstand = tijd. Het verstand kan alleen maar in tijd denken.

Wij zijn hier, nu. Zonder begin en zonder eind: tijdloos. Niet gevangen ín bewustzijn, want alles dat in bewustzijn verschijnt is tijdelijk en zie jij komen en gaan, want jij bent dat bewustzijn zelf.


Een verstandelijk antwoord is onbereikbaar, omdat dit een existentiële kwestie betreft: een kwestie die voorafgaat aan het verstand.

Maar een ander "antwoord" is mogelijk en ook nu al: weten dat wat jij bent éérder is dan het verstand, éérder zelfs dan de wereld. Alles dat verschijnt, inclusief je lichaam, is secundair aan dat wat je bent.


Zeker. Maar zoals gezegd is een verstandelijk antwoord onbereikbaar en zou dat daarnaast ook altijd onvervullend zijn. Het echte "antwoord" is bewust zijn van dat mysterieuze bewustzijn dat je bent. Het is een totaal ander "antwoord" dan een conceptueel verstandelijk antwoord, maar eerder een intense openheid. Een niet vastzetten van wat het is, waardoor het levend blijft. Bewustwording van je eigen ondoorgrondelijkheid. Het is niet eng, als je weet dat eeuwigheid niets met tijd van doen heeft. Tijd maakt het angstaanjagend, want dan kan de geest losgaan met scenario's voor de toekomst bedenken. Geef je de geest (het verstand) geen tijd, dan valt het stil en "zie" je dat wat "achter" de geest zit.
Klik om te vergroten...

Olaaa, ook deze reactie (ja jongens, ik spam mijn eigen topic, quoten is een takkewerk op mijn telefoon, en niemand kan me bannen, MUAHA). 😈 Zoveel stukken om weer eeuwig lang over door te kunnen mijmeren.

Ik wil overal tegelijk op reageren, maar ik heb niks te zeggen, je hebt alles al gezegd.

“Eeuwigheid is niet oneindige tijd. Eeuwigheid is géén tijd.

Wederom:

Het verstand kan dit niet begrijpen. Het verstand = tijd. Het verstand kan alleen maar in tijd denken.

Wij zijn hier, nu. Zonder begin en zonder eind: tijdloos. Niet gevangen ín bewustzijn, want alles dat in bewustzijn verschijnt is tijdelijk en zie jij komen en gaan, want jij bent dat bewustzijn zelf.

Een verstandelijk antwoord is onbereikbaar, omdat dit een existentiële kwestie betreft: een kwestie die voorafgaat aan het verstand.”


Bro. Ik ben het lang niet altijd met je eens, en niet zelden zijn de invalshoeken die je hebt te ‘wazig’ en ongefundeerd voor mij, maar dit klinkt zo duidelijk en logisch.

Ook credits voor jullie weer hierop volgende reacties @Snuifcabine en @Mindless! ✨ :blackheart: ✨ Wat heerlijk om jullie hersenspinsels te lezen.

(Ben kraaknuchter en de verleiding was groot om simpele no-brainer-filmpjes te gaan scrollen op YouTube, maar dit was veel leuker.) 😊
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Roze Olifant zei:
Ik weet nog altijd niet of dit nu een onschuldige maar weirde vorm van dissociatie/derealisatie is/was, of juist precies het tegenovergestelde van dat: juist per ongeluk een paar seconden EXTREEM BEWUST in het NU, misschien zelfs té, waardoor op dat specifieke moment wel even HEEL alien, bevreemdend, groots en mind-boggling werd.
Klik om te vergroten...
Dit doet mij heel erg denken aan met name meerdere momenten tijdens trips waarin ik dus ook even extreem bewust van het nu was. Het ging dan zoiets:

Alsof er normaal een soort waas over alles zit, maar dat deze er ineens compleet werd afgetrokken. Die waas was (en vaak: is) mijn eigen neiging om in plaats van de realiteit (de wereld, of accurater gezegd: dat wat ik voor me zie) te interpreteren middels verleden en toekomst (tijd dus).

Dat werd er dus af gestript als het ware, mij achterlatend met alleen maar dit intens levende hier en nu "moment".

Het was denk ik het contrast tussen het normale denken (in tijd) en dat pure beleven van het hier en nu dat het voor mij ook zo schokkend maakte. Ik heb letterlijk door de kamer lopen roepen: "no way, no fucking way!" Niet omdat er iets nieuws ofzo gezien werd, maar omdat ik me realiseerde dat de werkelijkheid al de hele tijd aanwezig is als dit intens levende hier en nu. En dat ik het alleen zelf steeds weer (schijnbaar) verhul met mijn verzinsels over verleden en (mogelijke) toekomst.

Opvallend was/is ook het inzien dat hoe dat hier en nu wordt ervaren, direct invloed heeft op de ervaring van het "volgende moment", terwijl tegelijk gezien wordt: er is maar 1 moment. M.a.w.: zie je het wonder van dit bestaan in, dan zal het volgende moment (de volgende vorm die het hier en nu aanneemt) ook weer een wonder zijn. Een oneindig van vorm veranderend, variërend, levend wonder.

Soms heb ik het nuchter ook, resulterend in weer die diepe verwondering. Het is ook altijd weer een soort shock: na een (soms lange) tijd weer in fantasie (tijd) te hebben doorgebracht, ineens weer inzien: nee, dat zijn mijn eigen verzinsels, wat echt is, is alleen hier en nu en kan niet in een naam of vorm gevat worden. Het brengt me soms tot tranen, van geluk maar ook van het lachen om mijn eigen onzinnigheid: hoe makkelijk ik de overduidelijk aanwezige realiteit recht voor mijn neus opgeef voor 1 van mijn eigen verzinsels.

Roze Olifant zei:
‘Sehnsucht’, een parel van een Duits woord, het woord is bijna te VOELEN door ernaar te kijken of het uit te spreken, zo herkenbaar.

Sehnsucht (German pronunciation: [ˈzeːnˌzʊxt] ⓘ) is a German noun translated as "longing", "desire", "yearning", or "craving".[1] Some psychologists use the word to represent thoughts and feelings about all facets of life that are unfinished or imperfect, paired with a yearning for ideal alternative experiences.[2]

Ik las ook ergens kort de beschrijving: ‘alsof je voortdurend heen en weer golft en je nooit ergens thuis voelt.’ JA!
Klik om te vergroten...
Mooi woord ja! (En imo zijn er daar niet zo heel veel van in het Duits :tongueclosed: )

Imo komt de sehnsucht, omdat thuis uitwaarts gezocht wordt, terwijl thuis inwaarts is.

Je "moet" stoppen, om te zien en vooral voélen: "ik bén al thuis".

"Moet" tussen haakjes, want we hebben de volledige vrije wil om zélf te beslissen wanneer we als de verloren zoon/dochter terugkeren naar de Vader/Moeder, die met oneindig geduld in onvoorwaardelijke liefde op ons ligt te wachten. Het wordt niet voor ons beslist, die keuze is de onze, om weer thuis te komen. Tot die tijd zal er altijd een mate van sehnsucht zijn: die 'pull' terug naar thuis, waar we eigenlijk al zijn, maar wat niet altijd gerealiseerd wordt.
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
M.b.t. de angsten die je omschrijft; angst is voor mij niet echt weg te denken uit mijn leven, ik weet niet beter of er is angst. Het fluctueert weliswaar in welke mate dit mijn leven beïnvloedt. Soms meer, soms minder. Maar het is er, ergens, altijd, bij mijn weten altijd geweest. Deels nature (zit in de genen), deels nurture. Working on it! Goed dat jij al zo ver bent hiermee zeg!
Klik om te vergroten...
Ik heb eigenlijk nog iedere dag zo'n moment dat ik er over nadenk hoe gek het is dat we bewust zijn en bestaan. Maar angst is nergens voor nodig, want je kan er toch niks aan doen?
Roze Olifant zei:
Ik ben stiekem ook wel ENORM benieuwd naar je 960ug LSD-trip. In hemelsnaam, hoe ís zoiets? Wat gebeurt er? Is er überhaupt ook maar een fractie hiervan in enige vorm van taal te vatten? Hoe lang duurt het? Hoe overleef je het, hoe kom je eruit? En wat haal je eruit? Ik zou het never-nooit durven! Het lef dat je hiervoor moet hebben. De verhalen over ervaringen van mensen met dit soort insane doseringen psychedelica fascineren mij tot in het oneindige (no pun intended ^^), en dan heb ik het volle besef dat die verhalen misschien 0.00001 procent inkijk geven in hoe het écht is om zo diep te zijn gegaan, om zo ver te zijn geweest.

Ik hoop dat je ons misschien toch nog iets meer kunt vertellen over jouw eigen ervaring op zo’n hoge dosis LSD een mogelijk oneindig bewustzijn (ik sluit die optie ook verre van uit) - en vooral ook hoe je dit een plekje hebt hebben geven. Het lijkt me namelijk nogal wat. Jouw psychologische weerbaarheid klinkt bewonderingswaardig.
Klik om te vergroten...
https://drugsforum.nl/threads/report-4-zegels-lsd-de-voortdenderende-trein-der-bewustzijn.75425/
Alstublieft :grin:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Snuifcabine zei:
Ik heb eigenlijk nog iedere dag zo'n moment dat ik er over nadenk hoe gek het is dat we bewust zijn en bestaan.
Klik om te vergroten...
Ik ambieer daarnaar. Soms gebeurt het niet door de mallemolen van het dagelijkse leven, maar ik probeer er wel zoveel mogelijk bij stil te staan dat: ja, het is gek, onwaarschijnlijk en ook zo wonderlijk dat we überhaupt bewustzijn hebben/bestaan! Waar komt dit vandaan!? Er is geen begin aan te ontdekken, dus kan er ook geen einde aan zijn. Het is voor mij het meest fascinerende "fenomeen" dat er bestaat. Het grootste mysterie.

Snuifcabine zei:
Maar angst is nergens voor nodig, want je kan er toch niks aan doen?
Klik om te vergroten...
Klopt maar zo rationeel is het denk ik ook niet. De angst kan er mogelijk in schieten omdat de schok zo groot is.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dit soort gevoelens ervaar ik persoonlijk het sterkte tijdens psychedelische flashbacks, maar verder niet vaak. Hebben andere dit ook?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Plex zei:
Dit soort gevoelens ervaar ik persoonlijk het sterkte tijdens psychedelische flashbacks, maar verder niet vaak. Hebben andere dit ook?
Klik om te vergroten...
Bedoel je met psychedelische flashbacks gewoon herinneringen aan eerdere trips, of meer dan dat?

Voor mij kunnen ze elk moment komen, maar meestal wanneer ik alleen ben en even niet na hoef te denken over allerlei dingen. In de praktijk komt dat er op neer dat het vaak gebeurt wanneer ik alleen in mijn auto rij. De ervaringen zijn louter positief: diepe intense vreugde en verwondering, vaak ook het uitbarsten in lachen over het feit dat het zo obvious is, maar ik het toch steeds weer over het hoofd heb gezien (soms voor lange tijd).
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Bedoel je met psychedelische flashbacks gewoon herinneringen aan eerdere trips, of meer dan dat?

Voor mij kunnen ze elk moment komen, maar meestal wanneer ik alleen ben en even niet na hoef te denken over allerlei dingen. In de praktijk komt dat er op neer dat het vaak gebeurt wanneer ik alleen in mijn auto rij. De ervaringen zijn louter positief: diepe intense vreugde en verwondering, vaak ook het uitbarsten in lachen over het feit dat het zo obvious is, maar ik het toch steeds weer over het hoofd heb gezien (soms voor lange tijd).
Klik om te vergroten...
Ik heb het dan over HPPD (Hallucinogenic Presisting Perception Disorder). Dus het herbeleven van visuele distorties. Vooral het vibrator zijn van kleuren is nog iets dat ik constant heb. Zeker niet negatief dus, alles ziet er gewoon constant mooi uit. Dit kan maximaal aanhouden voor 1 jaar maar meestal maar een paar dagen. Ik heb het meestal een aantal maanden na gebruik. Oja, het opeens smelten van muren is wel een favoriet, dat alles opeens golft en zwaait. Meestal is dit een beetje een mix van MET en LSD. Hoe ervaar jij dit? Of bedoelde je war anders met "herbeleven"?
S
SnuifcabineLid
01-01-2024, 00:00
#20
Plex zei:
Ik heb het dan over HPPD (Hallucinogenic Presisting Perception Disorder). Dus het herbeleven van visuele distorties. Vooral het vibrator zijn van kleuren is nog iets dat ik constant heb. Zeker niet negatief dus, alles ziet er gewoon constant mooi uit. Dit kan maximaal aanhouden voor 1 jaar maar meestal maar een paar dagen. Ik heb het meestal een aantal maanden na gebruik. Oja, het opeens smelten van muren is wel een favoriet, dat alles opeens golft en zwaait. Meestal is dit een beetje een mix van MET en LSD. Hoe ervaar jij dit? Of bedoelde je war anders met "herbeleven"?
Klik om te vergroten...
Ik had het al voordat ik uberhaupt ooit drugs had genomen, dus het staat hier los van. Het is wel zo dat psychedelica (LSD,2C-B,DMT,truffels) mij meer stof tot nadenken heeft gegeven omtrent deze vraagstukken.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."