Ik zou er zeker 3 dagen voor tellen dat je als regelmatig blower niet moet autorijden ivm een controle met een speekseltest.
Ik heb een speekseltest gehad na 12 uur; positief. 2 jointjes gerookt avond ervoor.Maar hebben we het dan over aantoonbaarheid in speeksel?
Ik lees veel verschillende berichten. De ene site zegt 6 tot 8 uur. Een andere zegt 14 uur. Hier op het forum zegt men langer dan 14 uur. Sommige website hebben het over aantoonbaarheid van weken in urine. Maar het gaat mij puur om de speekseltest.
dus stel ik zou na het roken van een joint bijv 72 uur wachten met rijden. Dan zou de speekseltest dus (vermoedelijk) negatief zijn waardoor ik dan geen urine test zou hoeven doen als er geen indicaties zijn van drugs gebruik.
dus mijn vraag gaat puur over aantoonbaarheid bij frequent gebruik thc in speeksel.
Ik vind dit soort berichten altijd typisch. Het gaat om situaties waarin mensen de dag ervoor hebben geblowed. Niemand is de dag erna nog onder invloed, terwijl speekseltest positief kan zijn. Maar dat mensen ‘s avonds uit werk een biertje of een paar drinken is altijd dikke prima. Ze maken misbruik van de langdurige aantoonbaarheid van thc in het systeem, terwijl de consensus in de wetenschap duidelijk is: er is geen directe correlatie tussen een bepaald thc gehalte in het systeem en driving impairment.Je kunt best wel blowen, maar je kunt dan niet gaan autorijden.
Niet rijden als je ergens van onder invloed bent!
De ellende is niet te overzien als het fout gaat zoals iedereen weet.
Ik las net, dat ze alle coffeeshops in mijn stad (Barcelona) gaan sluiten. Stuk of 200. Één van de meest liberale steden van deze wereld en krijgen we dit ineens.. Ik begrijp dus ook niet helemaal waarom dit soort praktijken gebeuren.Uiteraard heb je gelijk, je moet niet blowen en binnen een paar uur erna gaan rijden ook al denk je dat je volledig nuchter bent. Maar laten we nou niet doen alsof mensen die na een dag hard werken, ‘s avonds een joint roken, de volgende dag verkeerd bezig zijn.
Nou nou nou..Als je op een zekere dag een paar bongpiipen gerookt hebt, dat was mijn favoriete wijze van blowen, dan ben je de dag erna zeer zeker nog merkbaar onder invloed.
Zo lang werkt dat goedje met de naam cannabis.
In wezen is het simpel.
Ga je over de grenswaarden heen, dan rijd je onder invloed.
Of dit nou merkbaar is, of niet.
Of we het daar nou mee eens zijn, of niet.
Ja, bij mij enige wat hielp om nog stoned te worden was een T-break eigenlijk (tolerance break). Even paar dagen geen thc nemen, dan kon ik weer een momentje knallen.Als je niets meer voelt van een bongpijp, dan wordt het tijd om eens over te gaan op een goed gebouwde zandpijp.
Dan tuimel je zo achterover in slaap.
Tering, wat waren dat nog eens ervaringen!
Op Pinkpop bijvoorbeeld..ik ging meteen out voor een paar uren!
Als jij met teveel alcohol wordt aangehouden dan ben je evengoed de klos, en aan de hand van het alcoholpromillage die bij je wordt waargenomen ga je wel/niet mee naar het politiebureau voor verdere tests.Maar dat mensen ‘s avonds uit werk een biertje of een paar drinken is altijd dikke prima.
Lees die science papers, en de vele links daarin, die ik eerder had gepost nog eens goed door: er zijn juist wel correlaties te vinden, zowel bij acuut gebruik, chronisch gebruik en ongeveer alles wat daar tussenin zit.terwijl de consensus in de wetenschap duidelijk is: er is geen directe correlatie tussen een bepaald thc gehalte in het systeem en driving impairment.
Als jij ‘s avonds een paar biertjes drinkt, ben je de volgende dag niet de sjaak. Als jij wat hijsjes neemt, goede kans van wel. Het is natuurlijk anders als je even wat grammen naar binnen rookt of eet. Of een liter whiskey drinkt. Maar ik heb het over normaal gebruik van een gemiddeld fulltime werkend persoon. Dus 1-2 jointjes of 1-2 biertjes.Als jij met teveel alcohol wordt aangehouden dan ben je evengoed de klos, en aan de hand van het alcoholpromillage die bij je wordt waargenomen ga je wel/niet mee naar het politiebureau voor verdere tests.
Bovendien zijn de boetes voor het rijden met teveel alcohol op niet mis.
Daarnaast kan je als werkgever aansprakelijk worden gesteld als er op jouw bedrijf wordt gezopen, de bezopen werknemer na afloop met de auto wegrijdt en vervolgens een ongeluk veroorzaakt.
Lees die science papers, en de vele links daarin, die ik eerder had gepost nog eens goed door: er zijn juist wel correlaties te vinden, zowel bij acuut gebruik, chronisch gebruik en ongeveer alles wat daar tussenin zit.
Dat komt omdat alcohol sneller door het lichaam wordt afgebroken, met een paar biertjes is het de volgende dag zo goed als verdwenen uit je lichaam en heeft het geen invloed meer. Wat is daar zo moeilijk aan?Als jij ‘s avonds een paar biertjes drinkt, ben je de volgende dag niet de sjaak.
Mooie fantasie, want je conclusie strookt niet met de wetenschappelijke bevindingen.Ik heb vrijwel alle wetenschappelijke studies gelezen wat betreft thc en de metabolieten.
Nogmaals, het roken van een jointje breekt minder snel af dan alcohol. Al breekt THC9 ook zeer rap af na de piek, residue blijft langer aanwezig dan met alcohol. Maar die residue van een paar microgram betekent helemaal niet dat je onder invloed bent. Doorgaans kun je na 8 uur echt wel weer rijden…. Maar niet volgens dit beleid!Dat komt omdat alcohol sneller door het lichaam wordt afgebroken, met een paar biertjes is het de volgende dag zo goed als verdwenen uit je lichaam en heeft het geen invloed meer. Wat is daar zo moeilijk aan?
En indien je dit al wist, waarom vergelijk je het dan met cannabis waarvan duidelijk is aangetoond dat deze stof plus de metabolieten veel langer in je lichaam blijft hangen, en daarbij ook veel langer een bijbehorende impairment blijven geven?
Mooie fantasie, want je conclusie strookt niet met de wetenschappelijke bevindingen.
Daarom ga ik er ook vanuit dat jij de duizenden papers hierover niet gelezen hebt.
Cherry picking of de complete data set?Ik ga ze vanavond er even voor je bij pakken en dan zal ik het een en ander citeren met betrekking tot driving impairment in verhouding tot bloedwaardes 😉
Lekkere stroman weer.Daarnaast betwijfel ik wel of je uberhaupt alles leest wat ik type. Maar goed, wettelijke moraalridders op het gebied van thc, je leert ermee leven. Maar goed, blijf jij lekker bij je punt dat je de dagen na het roken zogenaamd onder invloed rijd en dus strafbaar moet zijn.
Dat is dus niet wat ik zeg.Ik heb gisteren om 22:00 een joint gerookt, eerste van de week. Dus volgens jou ben ik nu onder invloed en moet ik niet gaan rijden? Ik nodig een ieder uit om dan rijvaardigheidsonderzoek bij me te verrichten 😄
Je hoeft maar te googlen op ‘correlation thc blood levels and driving impairment’ en je vind genoeg conclusies. Nu zeg ik niet dat er één wetenschap is, gelukkig maar, maar de studies die mijn beweringen ondersteunen bestaan wel degelijk.Cherry picking of de complete data set?
Lekkere stroman weer.
Dat is dus niet wat ik zeg.
Ik geef aan dat er wel degelijk een correlatie is tussen cannabis gebruik en rijvaardigheid.
Bij welke methodiek van meten van waarden in het bloed, en wat daarvan de gevonden gemiddelde invloeden zijn voor de rijvaardigheid staan dus in die science papers waarvan jij beweert dat je ze allemaal hebt gelezen.
Ga je over de grenswaarden heen, dan ben je juridisch strafbaar* (niet persé onder invloed 😉)Als je op een zekere dag een paar bongpiipen gerookt hebt, dat was mijn favoriete wijze van blowen, dan ben je de dag erna zeer zeker nog merkbaar onder invloed.
Zo lang werkt dat goedje met de naam cannabis.
In wezen is het simpel.
Ga je over de grenswaarden heen, dan rijd je onder invloed.
Of dit nou merkbaar is, of niet.
Of we het daar nou mee eens zijn, of niet.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."