Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik ben laatste deze lijst (bijlage) tegengekomen op een survival forum, waar ook gevraagd werd voor rookbare wilde planten (http://forum.bushcraftnederland.nl/inde ... pic=6306.0). Met een basis kennis van planten zijn een aantal soorten goed te herkennen en zelf te plukken, maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet. Rook zelf tegenwoordig met een mengsel van watermunt, duizendblad en rode klaver. Merkte wel dat rode klaver opzichzelf nogal snel brand en ik gebruik de kruiden juist zodat je joint niet in drie hijsen op is. De mensen die kamille roken, roken jullie alleen de bloemen of ook de bladeren? De bloemen zijn juist voor thee heerlijk en hoop eigenlijk dat de bladeren goed te roken zijn."
"Het heeft voornamelijk te maken met giftigheid denk ik, maar helemaal zeker weet ik dat niet. Veel van deze kruiden zijn ook bekend als eetbaar of te gebruiken als kruidenthee. Daaraan is ook al af te leiden dat deze planten niet giftig zijn. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle kruiden die je kunt eten of waar je thee van kunt zetten dan ook weer automatisch kunt roken. Ik wil nog wel een kanttekening bij het blad van de gewone vlier (Sambucus nigra) zetten. Deze plant maakt namelijk cyaanverbindingen aan in het blad om vraat te voorkomen van dieren (alleen edelherten kunnen dit verwerken voor zover ik weet) en ook zijn de bessen licht giftig en wordt aangeraden deze te koken om het gif er uit te krijgen. Ik persoonlijk ga er dus maar niet aan beginnen om de bladeren te roken. Verder over het lijstje is het misschien ook handig om te melden dat je op deze manier ook kunt wisselen tussen de kruiden(mengsels) die je rookt. Op deze manier zouden eventuele giftige stoffen zich niet kunnen ophopen in het lichaam en er een periode is waarin ze zich uit je lichaam kunnen verdwijnen. Zelf met thee van veel kruiden wordt aangeraden om het niet constant te blijven drinken, maar alleen in gevallen dat je de werkzame stoffen nodig hebt. Wat betreft het drogen van de kruiden leg ik ze zelf altijd in een donkere ruimte en het liefst met wat ventilatie om schimmelvorming te voorkomen. Zorg ook dat je eventuele rotte of apart uitziende delen verwijderd voor je ze droogt. En let op waar je kruiden plukt. Ga ze niet naast een autoweg plukken of in velden waarvan de kans groot is dat ze pesticide gebruiken (bijv. parken). Ga liever naar natuurgebieden of groei de kruiden in het voorjaar en de zomer zelf, dan weet je altijd wat je in huis hebt. Zorg er voor dat je de planten goed kunt herkennen en gebruik je gezond verstand. Denk liever twee keer na en doe wat research naar een soort voor je hem rookt. zelf rook ik deze kruiden nu al een tijdje en het bevalt me goed. Ook merk ik dat ik een stuk minder blow en minder drang heb om te gaan roken. Natuurlijk is dit voor iedereen anders. Veel rookplezier"