"Ik snap de reacties van Muts best wel, ik snap alleen de heftigheid ervan niet.
Mijn lievelingsoom (we scheelden maar 20 jaar) is vorig jaar overleden aan de gevolgen van een alcoholverslaving. Als één drugs onderschat wordt is het alcohol wel met alle gevolgen en ellende vandien. En raar genoeg is alcohol voor iedereen boven de 16 overal vrij verkrijgbaar. Maar om nou iedereen in heftig emotionele toestand (want geloof me, het zien aftakelen van een alcoholverslaafde, zijn organen stuk voor stuk het zien begeven, waarbij zijn lever het niet meer hield en uiteindelijk zijn hart het begaf, zorgde (en nu nóg) voor heel heftige emoties bij mij) iedereen te waarschuwen voor deze zéér gevaarlijke drugs, gaat me 'n beetje te ver! Je zult mij dan ook niet horen beweren een ervaringsdeskundige te zijn, omdat ik toevallig van dichtbij een dierbaar persoon in mijn leven deze strijd heb moeten zien leveren.
Elke vorm van drugs is schadelijk voor het lichaam, of je het nu hebt over alcohol, tabak, cocaïne, GHB of medicijnen op recept of zelfs de paracetamol van de Kruidvat hebt. Ook verslavingen aan al deze genoemde middelen komen voor. De één heftiger dan de ander maar stuk voor stuk schadelijk. Het verschil is dat alle bovengenoemde middelen, behálve GHB, lichaamsvreemde stoffen zijn waarbij het lichaam erg veel moeite moet doen de producten af te breken.
GHB is een stof die van origine al in onze hersenen voorkomen (even als dopamine, serotonine, endorfine etc). De stof die je inneemt is officieel ook geen GHB maar wordt na inname door het lichaam omgezet in GHB. Ik zal zeker niet ontkennen dat het aantal GHB verslaafden toeneemt in de laatste jaren, maar om nu te beweren dat het de meest verslavende drug is gaat mij echt een brug te ver. Recreatief gebruik gaat in de meeste gevallen goed. Relatief gezien eist GHB ook minder verslaafden en fatale slachtoffers (gezien het aantal gebruikers) dan tabak, alcohol of cocaïne gebruik. Let op: Ik beweer niet dat het gebruik van GHB zonder gevaar is, ik geef hiermee alleen maar aan dat (ONDANKS de kans op verslaving en de hél van het afkicken, die bij elke drug aanwezig is) het één van de minst gevaarlijke drugs is die er momenteel verkrijgbaar zijn. Wanneer je op google zoekt (en hierbij alléén de wetenschappelijke feiten aanhoudt...) vind je allerlei studies en onderzoeken die dit bevestigen.
En nu on-toppic:
Ook een depressie heb ik van dichtbij meegemaakt met één van mijn familieleden. De HEL die zij dagelijks moeten doorstaan om überhaupt de dag door te komen, staat niet in verhouding met de mogelijke hel die men moet doorstaan bij een eventueel afkicken van een hulpmiddel. Mijn mening in deze is dan ook: Elke vorm van anti-depressiva geeft een hele lijst van bijwerkingen die men, naast de depressie ook nog moet dragen. Als er dan iemand baat heeft bij het gebruik van GHB (in de dosis en frequentie van de topic-poster), met een sterke reductie van het aantal bijwerkingen, sterker nog: de enige bijwerking die ik heb gelezen is een POSITIEVE bijwerking (namelijk: zich beter voelen tussen de innames in), kan ik alleen het gebruik ervan toejuichen!
Nee, de depressie wordt hiermee niet weggenomen (evenmin als met reguliere anti-depressiva), maar als iemand hiermee de dagen beter doorkomt, minder afgestompt is voor zijn/haar omgeving, weer meer plezier beleeft in het leven, en het leven weer meer als dragelijk ervaart, wie ben ik om dat dan te veroordelen? Feit is, er bestaan momenteel geen betere middelen...!
Ik wens deze meneer dan ook alle plezier en geluk in zijn leven toe (of dat nu bereikt wordt door het gebruik van GHB of andere anti-depressiva is dan om het even. Reguliere anti-depressiva zijn evengoed verslavend maar minder schadelijk voor het lichaam, mits goed gebruikt).
Al lijkt het me wel verstandig dat deze meneer inderdaad onder doktersbehandeling blijft en ook het gebruik van de GHB met zijn arts blijft bespreken en monitoren.
m.vr. Gr"