Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Coca wel of niet kunnen kweken in het laag gelegen Nederland Ja, tuurlijk is het mogenlijk om de Erythroxylum Coca te kweken in Nederland. Vanuit stekken of vanuit zaad. Het is niet makkelijk maar wel mogelijk. Zaden die vers van de plant afkomen zijn goed bruikbaar. Als je de bes waar het zaadje in zit verwijderd. Goed schoon maakt onder warm water. dan kan je deze op +/- 1 cm diepte in grond met een maximale EC van 1.2 mS stoppen. Houd de temperatuur op +/- 26 grade celcius en de grond vochtig met een plantenspuit. Het beste is om de zaden onder te brengen in een zogenaamde Propegator. Wanneer de zaden uitkomen zal je zien dat ze de kapsel (de huid van het zaadje) meeomhoog nemen. Dit uitkomen kan al binnen een paar dagen gebeuren, maar kan ook makkelijk 2 maanden op zich laten wachten. De kans dat het zaadje uitkomt neemt wel drastisch af naarmate de tijd vordert. De vrucht waar het zaadje in zit is erg gevoelig voor schimmels en deze schimmel kilt ook het zaadje. Alhoewel bij de vorming van wortels schimmels heel belangrijk zijn, zijn ze niet van belang bij het ontkiemen van het zaadje. De Cocaplant heeft het eerste jaar een hele lage worteldruk. Dit houd in dat de bladeren een veel groter vermogen hebben water te verdampen dan dat de wortels het vermogen hebben dit water + de voeding in de plant te transporteren. Tot die tijd zal je er voor moeten zorgen dat er een evenwicht is tussen de verdamping van de bladeren en de opname van de wortels. Dit houd in. Matig licht (max. 1 TL lamp 33 Watt op 30 cm) (hoge luchtvochtigheid +70%), geen ventilatie, een lage EC (minder dan 0.7mS) en een stabiele pH van 6. Naarmate de plant groeit, kan je deze verpotten van een 7x7x7 potje naar een 1 liter een 5 liter een 10 liter en een 30 liter pot. Houd er rekening mee dat de Cocaplant diep wortelt, dus graag een hoge pot heeft ipv. een breede pot. Als de plant meerdere internots heeft, top hem dan, anders wordt je plantje nooit een volle plant. Na 1 jaar kan je voor het eerst blad plukken. Wil je zaden kweken dan blijf van het blad af. Blad plukken zal de plant stimuleren om nieuwe bladeren aan te maken. Succes.."