"Mindless zei:
Dit klinkt toch wel als klassiek stevig 'bad' gaan. Je hebt een nare gedachte/naar gevoel, schrikt daarvan, schiet in fight/flight modus, er komen meer nare gedachten/gevoelens waar je vervolgens op gefixeerd raakt (je gaat erin mee), die fixatie en de weerstand/angst ontregelt je ademhaling wat je vervolgens nog angstiger maakt en de paniek is compleet. De cirkel is rond en nu zit je in een patroon van zichzelf in stand houdende paniek.
Klik om te vergroten...
Dat is precies wat ik voelde inderdaad. Een paniekaanval maar x 100, waarin ik ging spirallen en het een cirkel werd.
Mindless zei:
Maar er in mee gaan is niet hetzelfde als acceptatie. Er in meegaan is eigenlijk zeggen tegen je negatieve gedachten: ik geloof je en ik luister naar wat je nog meer te zeggen hebt. Acceptatie daarentegen is iets heel anders. Acceptatie is alles toelaten in jou(w bewustzijn). Dit is vergelijkbaar met naar de lucht kijken en alle wolken voorbij zien drijven. In acceptatie is er een erkenning dat de wolken er zijn, maar er wordt geen waardeoordeel aan gegeven. Ze mogen allemaal voorbij komen in jouw lucht. Echter, in meegaan in de gedachte/het gevoel geef je een negatief waardeoordeel aan een specifieke wolk, waardoor die wolk dat terug zal bevestigen aan jou door in jouw beleving als nog negatiever ervaren te worden. Je kunt letterlijk in de vorm van de wolk je geprojecteerde angst terugzien.
Klik om te vergroten...
Ik snap wel wat je zegt, maar hoe accepteer je zonder erin mee te gaan? Oprechte vraag... Ik ben inderdaad gaan 'wachten' met het idee van, nu voel ik me eenmaal zo en me er proberen tegen te verzetten is geen optie. (Dit ging ik pas doen toen het slecht ging)
Maar de reden dat ik het zo opvatte is omdat er gezegd werd dat ik me tegen de trip heb verzet en de volgende keer gewoon maar moet loslaten (alsof dat al zo makkelijk is) terwijl ik me pas ging verzetten toen ik bad ging, daarvoor niet. Als ik me pas ging verzetten nadat ik zulke nare gevoelens en gedachten kreeg....dan is het verzetten niet de oorzaak van de bad trip, lijkt me? Correct me if I'm wrong! Ik ging best lekker en opeens sloeg het om, en na die peak begon ik met verzetten omdat ik geen andere optie zag. En ik zie het niet als kritiek op mij! Het is fijn om er op een andere manier naar te kijken, ik begrijp je uitleg heel goed en je metafoor met wolken ook. Ik vraag me af wat ik had moeten doen om het te accepteren zonder erin mee te gaan. Ik heb bijv met andere psychedelics zoals 2CB ook momenten gehad dat ik bad ging, maar hierbij kon ik het makkelijk accepteren en sturen. Daarbij voelde het als een soort bushalte waar ik langskwam, en dan gewoon weer door ging. Sommige bushaltes waren wat leuker om langs te komen dan andere, maar was verder niet erg. Wat betreft het accepteren zonder erin mee te gaan, heb jij dat jezelf aan kunnen leren na jouw bad trip?
Mindless zei:
Afgaande op je verhaal heb ik hetzelfde ervaren op ALD-52 + wiet. Inclusief het realistische gevoel van mijn keel dichtgeknepen krijgen en bezeten te zijn. Een gevoel dat toch het beste omschreven kan worden als 'demonisch'. Dit was zo realistisch dat ik maandenlang overtuigd was dat er zoiets is als écht bezeten zijn. Dat er echt autonome entiteiten zijn die jou tegen je wil in min of meer de hel in trekken. Na een lange tijd van reflectie en meditatie ben ik van dat geloof afgekomen. Kijk, wij mensen hebben een onderbewuste. Wat dat betekent, is dat er dingen in jou zijn die je niet ziet. Dingen die je niet ziet houden zich schuil in de schaduw/duisternis. Normaal blijven die dingen daar ook zitten. We hebben een onderbewuste, zodat we dingen die we niet willen voelen niet hoeven te voelen. Maar dat betekent niet dat ze weg zijn. Ze blijven daar zitten "wachten" tot de omstandigheden juist zijn voor ze om aan de oppervlakte te komen. Dit kan bijvoorbeeld een gebeurtenis zijn die een relatie heeft met iets in je onderbewuste. Maar ook het gebruiken van met name psychedelica en wiet kunnen de aanleiding zijn, omdat deze middelen de deur naar je onderbewuste meer openzetten. Ook kun je bewust de omstandigheden creëren om je onderbewuste naar boven te laten komen, dit noemen we meditatie.
Klik om te vergroten...
Ik dacht op dat moment ook ECHT oprecht dat ik bezeten kon zijn, terwijl ik hier nooit echt in geloofd heb per se. Voelde inderdaad alsof iets of iemand me probeerde mee te trekken. Ik snap nu ook echt dat er mensen zijn die erin geloven dat bezeten zijn echt kan. Ik weet zelf wel beter, maar kan hetgeen wat ik voelde echt niet anders beschrijven dan dat. Wel heel naar voor je dat je dit ook gevoeld heb, want dit wens ik niemand toe... En tegelijkertijd wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben dus dit stelt me wel gerust Er zou van alles in mijn onderbewustzijn kunnen zitten wat naar boven gekomen kon zijn toen. Wist jij bij jou wel wat de aanleiding was (wat de gebeurtenis was) wat naar boven kwam uit je onderbewuste, of was het ook alleen een gevoel?
Door deze ervaring durf ik eigenlijk geen LSD te gebruiken (nog nooit gedaan, ik was al hesitant maar nu nog meer)
Mindless zei:
Ik raad je aan om zo nu en dan te gaan zitten en simpelweg te gaan letten op je ademhaling. Precies zoals hierboven beschreven met de wolken. Je wilt de ademhaling niet controleren, maar slechts observeren. Bewustzijn van de ademhaling is je veiligheidszone. Dat is de basis waarin acceptatie kan plaatsvinden. Het is ook het beste redmiddel om uit een paniekaanval te komen. Met de inademing ververs/vernieuw je je bewustzijn, met de uitademing laat je het oude los. Dit zorgt er ook voor dat je je ademhaling programmeert om beter te verlopen op de momenten dat je je er niet zo bewust van bent.
Sorry voor de lange post, maar het leek me belangrijk om dit in detail uit te schrijven. Hopelijk heb je er wat aan en wees gerust: er is niets om bang voor te zijn. Het probleem is angst voor angst. Angst hoeft niet gevreesd te worden, maar het moet wel geaccepteerd worden. En uiteraard moet je nu geen wiet of psychedelische middelen gaan gebruiken de eerstkomende tijd.
Klik om te vergroten...
Angst heeft altijd een grote rol gespeeld in mijn leven en komt nog steeds vaak terug in mijn dagelijks leven (gelukkig wel minder). Zou dus heel goed een link kunnen zijn. Ik heb vaker paniekaanvallen gehad waarbij mijn ademhaling verstoord werd, dus makes sense wat je zegt. Maar dat was natuurlijk niet op dit level. Thanks voor je advies, ik ga proberen om ademhalingsoefeningen een onderdeel van mijn routine te maken.
Ik waardeer je lange post heel erg! Thnx voor het advies en dat je de tijd hebt genomen om het uitgebreid uit te typen. Heb hier echt heel erg veel aan. Dit is ook wat ik hoopte dat ik eruit zou halen door het te posten op een forum. Al het begrip, nieuwe inzichten en herkenning helpen me het beter te begrijpen en te accepteren."
In: Spacecake (hasj) bad trip
1-1-2024