Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Orange bud is een veelgeziene soort in Rotterdam... Maar geloof me, de naam en de wiet die je in de shop koopt heeft vrijwel nooit enige relevantie. Een wietje met veel bruine/oranje stampers noemen ze orangebud, een wit wietje krijg de stempel White widow en elke wiet die naar kattenpis ruikt gaat de Amnesia super silver lemon chocolope haze bak in. Klik om te vergroten... Is dat terecht? Zit er in de topjes die naar kattenpis ruiken (Amnesia, Super Silva) ook meer THC, zoals de coffeeshop wel beweert?"
"Mijn inziens is het wel een goed onderzoek, in ieder geval een lange duur (30 of 40 jaar) en een groot aantal deelnemers. De vragen die gandwarf777 bij het onderzoek stelt zijn volkomen terecht. Ik kan deze details ook niet op internet vinden. IQ zegt niet alles, ook niet wat betreft hersenschade. Misschien veroorzaakt wiet geen schade aan iemands intelligentie (IQ en EQ), maar verandert het wel iemands gemoedstoestand op de lange termijn (bijv. depressief). Dat is veel erger. Daar zegt dit onderzoek niks over. Wat ik vooral apart vind is hoe dit onderzoek in de media verschijnt. Veel nieuwssite's en zelfs het ANP nemen dit in een simpel nieuwsbericht over: "Cannabisgebruik zorgt voor daling IQ" of "Blowen maakt op de lange termijn dommer". Deze uitspraken kloppen, maar zijn alleen van toepassing wanneer een persoon met een onvolwassen brein cannabis gebruikt. Dit onderzoek toont, mijn inziens, wederom aan dat cannabis geen hersenschade (qua IQ) veroorzaakt. Als ik een krant had gehad, hopelijk zal de High Life het ook zo brengen, was mijn kop: Wederom bewijs; wiet maakt niet dommer bij verantwoordelijk gebruik. Nog een loze, off topic opmerking: De effecten van alcohol op een onvolgroeid brein zijn vele mate destructiever dan die van THC! Helaas moet ik zeggen dat ik meer gezopen heb, dan geblowd tijdens mijn jeugd."
"Hier een mooie colum van dhr. Marcel Hulspas http://wetenschap.dejaap.nl/column/blow ... ia-dommer/ . Deze staat op de website www.wetenschap.dejaap.nl. Blowen maakt dommer. Het was gisteren all over the place. In alle kranten, op radio en tv, op alle nieuwssites. Alle lijsttrekkers werd om een reactie gevraagd. Niemand kon er onderuit: blowen maakt dommer. Waar komt het in het kort op neer: Nieuw-Zeelandse onderzoekers beschikken over de IQ-scores van zo’n duizend mannen, van kind tot volwassene, en selecteerden daaruit de hardcore blowers (mannen die al blowden voor hun achttiende, en blowden tot vlak voor de laatste IQ-test, speciaal voor dit onderzoek uitgevoerd). Resultaat: die hard core blowers scoorden gemiddeld acht IQ-punten lager. Dat is significant. Dat was het wereldnieuws. Maar die daling is niet verwonderlijk. Die groep blowers was op het moment van de laatste test voor een niet onbelangrijk deel geheel of gedeeltelijk stoned. De onderzoekers geven ook de cijfers voor de groep die bijna net zo lang had geblowd, maar vrij kort voor het onderzoek (tot een paar weken) gestopt waren. Die groep was jarenlang stoned geweest, maar had zeker geen spoortje cannabis meer in hun bloed. En daarbij vonden ze een daling met gemiddeld 2 IQ-punten. Dat is niks. Dat ligt in de ruis. Bij hen was dus géén (significante) daling van het IQ te vinden. De conclusies van de Nieuw-Zeelanders hadden dus moeten luiden: - blowen maakt suf, en dat merk je in de IQ-score. - Jááárenlang blowen heeft géén effect op het IQ. Een paar weken na het stoppen is er geen verschil meer met mensen die nooit hebben geblowd. Kijk, dat is goed nieuws. Blowen kan uiteraard kwaad, je kan er goed gek van worden, maar het IQ wordt er niet blijvend door aangetast. Maar dat zeiden die Nieuw-Zeelandse onderzoekers niet. Uiteraard niet. Daar waren ze niet voor betaald. Ze hadden geld gekregen voor onderzoek naar blowen, dat wil zeggen om aan te tonen dat blowen vreselijk slecht is. Dus schreven ze dat ook op. Ook al tonen hun cijfers het tegengestelde aan. Ik neem het die onderzoekers niet kwalijk. Ze moeten ook hun brood verdienen. En ze dachten waarschijnlijk: ach, een slordig onderzoekje in Nieuw-Zeeland, dat valt toch niet op. Daar komen we wel mee weg. Maar ze waren vergeten dat elk persbericht met ‘blowen’ in de kop, waar het ook vandaan komt, automatisch wereldnieuws is. Zoiets wordt overal op aarde driftig, blindelings, overgetikt. Ook in Nederland. AD: ‘Blowen maakt dommer’. De Volkskrant: ‘Paar keer per week een blowtje maakt jongeren later dommer.’ NRC: ‘Minder intelligent door jong te blowen’. Allemaal onzinbeweringen. Maar het klinkt zo lekker. Het is zo lekker om die kleinburgerlijke angsten weer eens te bespelen. Lezers, weest op uw hoede! Onze kinderen verkeren in groot gevaar! Die vreselijke drug! Dit keer tasten ze het heilige IQ aan! Straks moet uw blowende zoon nog naar de havo! Tot schande van het hele gezin! Blowen maakt niet dommer. De berichtgeving is van een stuitende domheid, en van een hemeltergende kleinzieligheid. Dat wilde ik even kwijt. Met dank aan Marcel Hulspas."
"Echter, ik geloof dus ook niet echt dat blowen iets met je IQ doet. Zelfs niet wanneer het daadwerkelijk actief is in je hersenen/bloed. Klik om te vergroten... Ik ga niet zo ver. Naar mijn mening doet blowen zeker wel iets met je hersenen in de vorm van intelligentie, zeker wanneer je hier ook geheugen onder verstaat. Ik denk echter, zoals de meeste onderzoeken ook aantonen, dat deze verschijnselen verdwijnen wanneer men stopt met blowen. Ik geloof wel dat mijn IQ score lager uitvalt wanneer ik geblowd heb, dan wanneer ik nuchter ben. Maar ik heb wel altijd veel geblowd tijdens het studeren. Heel veel zal het ook weer niet schelen, maar wel wat."