Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Een zware paddotrip kan een psychose induceren bij mensen met een makkelijk te verstoren dopaminehuishouding. Dopamine is een neurotransmitter, een overdrachtstof in je hersenen. Een van de werkzame stoffen in paddo's is psilocybine. Hierdoor wordt de aanmaak van dopamine gestimuleerd (even kort door de bocht). Een te hoog dopamineniveau kan waanideeën, paranoia, maar ook mooie hallucinaties veroorzaken. Bij mensen met een psychose is eveneens een verhoogd dopamineniveau waargenomen, waardoor het idee bestaat dat een paddotrip overeenkomsten heeft met een psychose. Als het dopamineniveau niet meer stabiliseert na de paddotrip, bijvoorbeeld doordat je te weinig (mentale) rust neemt of bijvoorbeeld veel gaat blowen in de periode na de trip, dan kun je alsnog weer psychotisch worden. Daarbij speelt stress een rol, evenals fysieke aanleg. De meeste mensen kunnen eindeloos experimenteren met tripmiddelen zonder ooit psychotisch te worden, dus wees niet te bevreesd als je denkt redelijk stabiel in je schoenen te staan. Feitelijk bestaat er qua angstbeleving niet zoveel verschil tussen een slechte paddotrip en een psychose, hoewel er ook wel degelijk grote verschillen zijn, zowel qua uitwerking als qua chemie in de hersenen. Zelf heb ik beide meegemaakt. Eerst een forse paddotrippsychose/bad trip; vervolgens na drie maanden heel veel blowen een psychose met onder meer dezelfde wanen als in de paddotrip. Je neemt, kortom, een risico als je aanleg hebt om psychotisch te worden en je gaat trippen. Het kan zo anderhalf jaar tot drie jaar duren voordat je van een zware psychose bent hersteld. Als je al herstelt en niet na verloop van tijd een volgende psychose krijgt. Ken jezelf en daarmee je beperkingen, is het enige wat ik kan zeggen."
"Even los van het trippen. Wie doet wel eens een klein beetje paddo's (klein stukje/stronkje), gewoon voor het stoney effect? Als variatie op jointje?"
"Aanleg voor psychose is eigenlijk pas echt aan te tonen als iemand een psychose heeft gehad (duh). De dingen die jij beschrijft zijn heel normaal. Sowieso geldt dat de overgrote meerderheid van de mensen wel eens psychotisch denkt, al dan niet 'ondersteund' door angsten en paniek. Dus vraag je niet te snel af of je aanleg hebt voor psychoses als je deze nog nooit hebt gehad. Wel een goeie indicator is of je snel achterdochtig wordt van gewone cannabis. Als je na het roken van een joint op termijn heel para en angstig wordt, kun je er van uit gaan dat je aanleg hebt om psychotisch te worden. Waarmee nog niet gezegd is dat je deze psychose ook ooit zult krijgen. Daarvoor is meer nodig dan alleen een bad trip."