Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Spyro zei: Ik zeg ook niet dat coma hersendood is... Ben gewoon geïnteresseerd. Klik om te vergroten... coma en 'hersendood' zoals het bij orgaandonariw wordt gebruikt is hetzelfde. Er is sprake van hersendood als alle hersenen inclusief de hersenen zijn afgestorven. Dat is bij orgaandonatie niet het geval. Dan is er sprake van een infauste prognose en dan spreekt de dokter uit dat de patient niet meer kan herstellen. De patient moet dan een aantal testen ondergaan en als hij daar niet op reageert wordt hij doodverklaard. Niemand die werkelijk weet op dat moment wat de patiënt ervaart. vervolgens wordt hij zonder narcose gedurende een twee tot zes uur durende oparatie van zijn organen ontdaan. Om te zorgen dat hij stil blijft liggen wordt hij platgespoten met spierverslappers."
"ORGAANDONATIE, NA OVERLIJDEN, WAAR PRATEN WE OVER U doneert niet na uw overlijden maar doneert: Of na uw doodverklaring op basis van een doorlopen hersendoodprotocol (DBD) (wordt ook heart beating genoemd). Of na een hartstilstand van 5 minuten, (DCD). Meer dan 50% van de orgaandonaties geschiedt door deze donoren (wordt ook non heart beating genoemd). 1. Het hersendoodprotocol is een document dat is vastgelegd in de Wet op Orgaandonatie. Dit moet worden doorlopen om u dood te mogen verklaren (maar daarmee overlijdt u niet). Vanaf dat moment bent u een stoffelijk overschot dat beademd wordt. Dit houdt in dat u leeft en met alle mogelijk middelen in leven wordt gehouden om uw organen in optimale conditie te krijgen/houden voor de transplantatie. Het overlijden vindt plaats tijdens of na afloop van de uitname operatie. De hersendood is gebaseerd op de gedachte dat iemand die niet meer zichtbaar (meetbaar) reageert ook werkelijk niets meer voelt of ervaart. ER BESTAAT GEEN BEWIJS DAT DIT OOK ECHT ZO IS. We lopen even door het Nederlandse hersendoodprotocol. Iemand die wordt getest mag niet onderkoeld zijn dat kan de uitslag onbetrouwbaar maken. Toch staat in het protocol dat iemand al mag worden getest zodra de lichaamstemperatuur boven de 32 °C is. Dat is vreemd want iemand die een lichaamstemperatuur heeft die lager is dan 35 °C is onderkoeld. De WHO definieert zelfs dat van onderkoeling sprake is als de lichaamstemperatuur onder de 36 °C is gezakt. Er zijn meer landen waar al vanaf 32 °C mag worden getest, maar in de Staat New York mag pas worden begonnen als de patiënt een lichaamstemperatuur heeft van minimaal 36 °C. Onderkoelde mensen reageren steeds trager en uiteindelijk kunnen ze schijndood raken. In de richtlijn voor lijkschouw wordt er gewaarschuwd tegen het vaststellen van de dood bij onderkoelde mensen. Orgaandonoren zijn veelal mensen die een ernstig ongeval hebben gehad, gereanimeerd zijn en bij binnenkomst in het ziekenhuis om die reden worden gekoeld. De patiënt wordt onderworpen aan een EEG meting. Helaas is het zo dat een EEG slechts tot 10% van de hersenschors kan meten, Een vlak EEG wil dus niet zeggen dat er geen hersenactiviteit meer is. Dit EEG is niet meer verplicht in Nederland, als vervanger moet dan de bloeddoorstroming worden gemeten, maar die meet nog minder, die meet helemaal geen hersenactiviteit. De meting van de doorbloeding meet geen verschil tussen geen doorbloeding of minimale doorbloeding. Als die test negatief is kan het zijn dat de hersenen in een zogenaamde winterslaap staan (Ischemic Penumbra). Vervolgens wordt u ook onderworpen aan een apneutest. Dan wordt de beademing tot 10 minuten stilgezet om te bezien of u nog zelf gaat ademhalen. Er wordt extra zuurstof toegevoegd waardoor er volgens de opstellers dan geen extra schade ontstaat. Veel artsen wijzen erop dat er geen afvoer van giftige stoffen plaatsvindt waardoor hoge druk in de hersenen ontstaan waardoor juist wel hersenschade ontstaat of aanwezige schade verergerd wordt. Daarnaast bestaat er een risico dat u door die apneutest een klaplong krijgt of kan er hartritmestoornis optreden. Desgewenst mag de test vaker worden uitgevoerd. Ook hier kan het wegvallen van de ademhaling worden veroorzaakt door de onderkoeling. Indien de patiënt het onderzoek zonder ZICHTBARE reacties doorloopt mag hij dood worden verklaard. 2. De hartstilstand of circulatiestilstand wordt vastgesteld volgens protocol. De bloedcirculatie moet vijf minuten stil hebben gestaan, dan wordt u doodverklaard. Dit wordt bij voorkeur gedaan door een ter zake kundige (mag een niet ter zake kundig dit dan ook doen?) De circulatie wordt bij binnenkomst in de OK binnen luttele minuten weer hersteld. De bloedstroom naar de hersenen wordt afgeklemd om te zorgen dat daar geen zuurstofrijk bloed komt. De gevolgen zijn desastreus als dit niet 100% goed plaatsvindt. Weet ook dat u geen garantie heeft op een volledige narcose tijdens de 3 tot 6 uur durende uitname operatie. Wist u trouwens dat 85% van de mensen met ernstig hersenletsel weer bij bewustzijn kan komen en dat 65% kan herstellen? Dat betreft mensen die door artsen waren opgegeven. Het hersendoodprotocol deugt niet en de uitslag geeft ook geen garantie dat uw hersenletsel onherstelbaar was. Sommige mensen konden op het nippertje (sommigen lagen al op de operatietafel) een levensteken afgeven. Wilt u meer weten over orgaandonatie? Lees dan mijn zwartboek www.orgaandonatiedewaarheid.nl"