"Hey allemaal!
Ik ben op mijn 18e gestart met ritalin wanneer er destijds ADHD bij mij was vastgesteld. De psychiater heeft mij destijds verteld dat ik hier vermoedelijk de rest van mijn leven aan zou zitten. Ook heb ik een redelijke fucked up jeugd achter de rug en is het op gebied van relaties helaas ook een aantal keer goed fout gelopen (telkens te goed van vertrouwen, en alleen maar het beste in misschien wel de meest slechte mensen willen zien. Enigzins naïef), waardoor ik ondertussen al enkele jaren aan verschillende antidepressiva gezeten heb. De afgelopen jaren heb ik eveneens verschillende pogingen gedaan deze antidepressiva af te bouwen, maar wilde hier telkens te snel in gaan waardoor dit er uiteindelijk toe leidde dat ik alleen maar op zwaardere dosissen gezet werd. Ook hier is al een aantal keer gezegd geweest dat ik rekening moest houden met een chronische inname hiervan.
Ik loop nu ondertussen zo'n 1,5 tot 2 jaar bij een therapeute. Therapeuten die ik in het verleden had waren te snel van het ja-knikken, en zagen mij als slachtoffer, spraken met mij mee. Als ik de ene week "links" zei, knikten zij grondig ja. Zei ik de andere week "nee, niet links, maar rechts", dan lulde die toch altijd wel met je mee. De therapeut waar ik momenteel bij loop zegt haar vizie op een klaar en duidelijke manier, wat soms best hard overkomt, maar waarvan ik merk dat dit wel de manier is die het beste bij mij binnenkomt. Wanneer het moeilijk werd heb ik mij al een paar keer bedacht om hier gewoon mee te stoppen, maar op een of andere manier kan ik het bij haar wél doorzetten, omdat ik weet dat we telkens wel weer een klein stukje verder geraken. Zo ver dat ik momenteel zelfs gekozen heb om bepaalde zaken in mijn leven drastisch om te gooien.
1 van die dingen is het afbouwen, en uiteindelijk stoppen van bepaalde medicatie. Met de dagelijkse wiet en sigaretten is dit het afgelopen half jaar al gelukt. Ik vape nu enkel nog, en ben hierbij ook van 20mg naar 5mg gegaan. Binnenkort dus de stap om deze naar 0mg over te zetten zodat ik er zonder problemen mee kan stoppen. Nu ben ik de afgelopen maanden onder begeleiding van de huisarts gestopt met mijn antidepressivum (Wellbutrin 300), dit heeft bij het volledig stoppen voor burnout-achtige klachten gezorgd waardoor ik 3-4 weken thuis heb gezeten en eigenlijk alleen maar heb geslapen en genetflixt. Huisarts stelde voor deze klachten op te vangen met sipralexa (escitalopram), hier heb ik vriendelijk voor bedankt. Ik heb deze in het verleden moeten nemen, en vond dit middeltje maar niks. Libido word 0,0 en mijn emoties worden volledig afgekapt. Gezien ik er nog 3 weken verlof aansluitend op had staan, heb ik dit gewoon zonder meds uitgezongen. De volgende stap is als ik merk dat het een tijdje stabiel gaat om de ritalin af te bouwen. Ook heb ik diazepam op voorschrift vanwege een whiplash waar ik nog geregeld nek- en spierpijn van ondervind. Ik merkte dat ik dit vrij gemakkelijk pakte, dus ook hier heb ik de rem een beetje op gegooid.
Nu las ik vanalles over het vervangen van medicatie door natuurlijke producten/voedingssuplementen. Ik ben hier altijd wat sceptisch over geweest, maar wilde me er nu toch eens voor open stellen. Na lang verschillende posts, reddits, podcasts en artikels gelezen te hebben ben ik begonnen met het volgende:
's ochtends:
- 5-HTP (150mg)
- Green Tea extract
- Maca extract
- Passiflora extract
- Omega-3
- MultiVit&Min
's middags:
- 5-HTP (150mg)
- Magnesium
- Passiflora extract
's avonds:
- 5-HTP (150mg)
- GABA plus melatonine
- Magnesium nacht
Waar mogelijk probeer ik dan nog doorheen de dag verse thee te drinken, gemaakt van kamille en sint-janskruid, gezoet met agavesiroop. De voedingssupplementen die ik bestel zijn niet van de drogist om de hoek, maar van een merk (enkel online te bestellen bij verschillende webshops) waarvan ik veel positieve ervaringen heb gelezen. Ik merk nu ook dat ik bij gebruik van stims, ik achteraf een minder zware kater heb dan voorheen. Al bij al alleen maar positieve uitwerkingen op het moment.
Zijn er hier dat de link van bovenstaande supplementen en de positieve effecten op het gebruik kunnen verklaren, of dat hier zelf ook positieve ervaringen mee hebben? Ben benieuwd"
In: Medicatie afgebouwd, voedingssuplementen opgestart
1-1-2024