Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Als je bedoeld verslaafd aan het leven, ja dan is het een verslaving. Net als alle andere producten die stimulerend werken zoals koffie of Red bull, allerlei zoetstoffen etc. Ik ben 46 jaar en kom er op late leeftijd achter dat ik voor ADHD ben gediagnosticeerd. Eerst is dat een grote teleurstelling , maar later als je de puzzel van je leven begint te snappen ben je blij dat je snapt waarom sommige dingen in je leven anders zijn gelopen dan bij de meeste mensen zullen we maar zeggen. Je kunt in ieder geval gewoon volwassen worden en zoals bij mij blijkt ook gewoon je HBO halen. Maar wat een drama dat je in je leven enorm je best doet om iets in je op te nemen en dat het vaak niet lukt zoals anderen dat wel kunnen. Je bent namelijk niet dom. alleen lijkt het of je het juiste laatje niet kan openen om daar de informatie uit te halen waarvan je wel weet dat het ergens in die grijze massa moet zitten. Als je er groot mee wordt ga je op een bepaald moment je handicap accepteren en leer je er wel mee leven. Je weet dat je op dat gebied gewoon slecht scoort. Met een hele hoop kunst en vliegwerk en super fanatiek je best doen en je concentreren ten koste van alles lukken dingen dan toch. Maar wat een energie kost dat zeg. En dat laatste is mij op latere leeftijd toch gaan opbreken. Ik dacht dat het lag aan het ouder worden, nu weet ik inmiddels beter en kan gelukkig weer normaal functioneren. Na wat onderzoek via artsen, internet, rondvragen kom ik erachter dat het probleem bij mij vooral zit in een tekort aan dopamine. Hoeveel dat tekort is dat eigenlijk op een normale wijze door het lichaam moet worden aangevuld is dan nog onduidelijk. Met die wetenschap ben ik gaan testen op mijzelf samen met een psychiater wat het effect van Methylfenidaat heeft op dit tekort. Ik heb daarvoor Retalin en Concerta gebruikt, Medikinet was niet meer nodig omdat ik met de opgedane kennis wist dat het geen meerwaarde zou hebben. Ik ben begonnen met Retalin 5 mg. Wow dat was een verschil zeg, ik had scherper beeld, hoorde beter en voelde mij lekker. Die dosering heb ik uitgebouwd tot 2 a 3 maal 10 mg. Dat is de hoeveelheid die ik nu gebruik. ik gebruik het niet altijd, want het is een aanvulling op het tekort aan dopamine. Je moet dus niet zomaar wat nemen. Ik heb ook wel eens 20mg en 30mg gebruikt in mijn testfase, maar dat leverde alleen hoofdpijn op en een wat drogere mond. Ik hoor nu allerlei verhalen over allerlei bijwerkingen, maar ik moet zeggen dat het vooral die symptomen waren die ik had voor het gebruik van Retalin in dit geval. Ik zit weer fris achter het stuur, ik woon vergaderingen bij waarin ik normaal mee kan doen. Voor mij is het leven opnieuw begonnen. Ik denk wel dat het heel erg persoonsgbonden is hoeveel je nodig hebt voor het functioneren als een normaal mens. Je komt er niet mee weg door zomaar wat te slikken. Je moet je bewust zijn van je moed en gevoel. Die vul je vervolgens aan tot het gewenste niveau. Wellicht zijn er dagen misschien wel weken waarin je helemaal niets hoeft te gebruiken. Je slikt ten slotte ook geen medicijnen uit gewoonte, maar omdat ze je moeten helpen te functioneren als een normaal mens. Ik baal er wel van dat het wordt gezien als een verslaving. Ik denk dat het meer de verslaving is van gebruikers aan het leven als een normaal mens. ik denk als je er niet bewust mee omgaat dat je inderdaad te maken krijgt met allerlei bijwerkingen. Ik had gewild dat ik het vroeger al had kunnen gebruiken. ik heb zo mijn best gedaan op school, maar sommige dingen lukte gewoonweg niet. Dan gaat het voornamelijk om het opslaan van data in hersenen. Iets wat heel moeilijk te onthouden is voor mij is als er geen logica achter zit. De logica zorgt er namelijk voor dat het wel opgeslagen kan worden. Voorbeeldje is het gebruik van een ei, ij of y. Die klinken precies hetzelfde en je zal dus moeten onthouden wanneer je wat gebruikt. Dat leren om dat soort informatie op te slaan in de hersenen gaat makkelijker met Retalin. Het is ook zinvol om je te verdiepen in hoeveel stof er vrijkomt in de tijd weggezet per medicijn. Want dan zie je misschien waarom het ene medicijn beter voor je werkt dan de ander. Bijv. bij het gebruik van Concerta kwam er in totaal 54mg vrij waarbij op bepaalde momenten voor mij de waardes gewoon te hoog waren. Dat is niet nodig, want dan krijg je inderdaad een soort overdoses met alle gevolgen van dien . Ik ben in ieder geval enorm geholpen en ik zie het als een verslaving aan koffie. Ik kan best even zonder, maar met een bakje koffie s' ochtends gaat het net even lekkerder. Denk dat de meeste niet gebruikers dat gevoel wel herkennen. Groeten Robert (ps als iemand meer wil weten over hoe je er bewust mee om kan gaan, gewoon vragen"
"En dan nog eens wat. Want ik zie hier allerlei mensen negatief reageren over het gebruik. Ik zeg alles wat je teveel gebruikt werkt negatief. Dat is met elke stoornis het geval dus ook met ADD of ADHD. Als je beseft dat het een medisch handicap is dan lijkt het mij logisch dat je daar wat mee doet. Ik bedoel een brildrager is ook verslaafd aan zijn bril. Zonder is het leven een stuk minder. Of wat te denken over het slikken van paracetamol of ibuprofen, en dat is gewoon vrij te kopen! Of gebruiken al die mensen die hier zo negatief zijn over Methylfenidaat geen medicijnen? Dat is ook een vorm van verslaving. Teveel is nooit goed en je moet er dus ook bewust mee omgaan. Dat is ook de reden dat het gebruik bij kinderen lastig is. Die zijn minder bewust van stemmingen etc. Dan geven we ze vaak een te grote en te lange dosis met alle gevolgen van dien."