"Hallo beste mensen,
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst XTC/GHB ervaren.
Wat over mijzelf: ik ben 21 jaar, weeg 87kg en ben 178cm lang. Ik leef relatief gezond. Ik sport regelmatig en m.u.v. feesten drink ik vrijwel alleen maar water, geen frisdrank of dergelijke. Dit is wellicht belangrijke informatie voor een vraag die later in mijn verhaal volgt (van mij aan jullie).
Ervaring XTC
Ik was rond 15:00 op het festival, direct met een watertje begonnen want het zonnetje scheen in volle glorie (+/- 25 graden). Het gezelschap die de spullen bij zich hadden kwamen wat later, zodoende had ik tijd om nog even wat te eten. Een uurtje verder was ik er wel klaar voor, ik was gelukkig met goed/verstandig gezelschap dus ik was niet echt gespannen of zenuwachtig (ik heb gelezen dat dergelijke gevoelens invloed kunnen hebben op de ervaring). Ik ben begonnen met 1/4 van 220mg. Ongeveer 75 minuten gewacht, tot dusver voelde ik nog geen veranderingen. Het was voor mij als 'first timer' natuurlijk ook lastig om in te schatten hoe een aangename xtc roes/trip aanvoelt. Zodoende nog eens 1/4 bijgenomen. Na weer ongeveer 60/70 minuten begon ik eerlijk gezengd toch wel een beetje ongeduldig te worden haha, de meer ervaren personen onder de groep gaven al aan het een tikkeltje raar te vinden dat ik er nog niks van voelde. Nog even gewacht, maar toen toch samen besloten nog eens 1/4 erbij te nemen.
Ongeveer een half uurtje later was het dan toch zo ver, ik merkte dat ik wat licht op de voeten stond en een stuk spraakzamer/socialer begon te worden. Ik ben niet zo'n uitbundige danser, dus op dat gebied was ik nog redelijk rustig. Ik vond het zowel verbazingwekkend als verrassend hoe helder ik/men bleef/blijft in vergelijking met bv. alcohol (de enige andere drug waar ik ervaring mee heb). Dit i.c.m. met het euforische gevoel was voor mij stukken positiever dan bv.. aangeschoten/zat zijn (om maar weer even de vergelijking met alcohol te maken).
Nou na een uurtje of 2 begon het euforische gevoel af te nemen, het lichte gevoel in de benen was er wel nog. Het festival duurde nog ongeveer 3 uurtjes, wederom in overleg met de rest het laatste kwartje bijgenomen. Dit keer was het euforische gevoel sneller terug dan bij de andere keren. Dit wist ik wel al, ik was op de hoogte van het stapeleffect. Het effect liep toevallig evenredig af met de eindtijd van het festival.
Het is lastig te omschrijven wat ik er precies van vond, het was zeker een positieve ervaring. Vooral ook omdat ik me na het hoogtepunt nog altijd prima/helder voelde.
Na het festival
Het plan was nog te afteren bij iemand anders thuis. Het was super benauwd dus in heb het eerste 1,5 uur van de nacht (ongeveer 2,5 uur na de 'uitwerking' van de 1e pil) even wat rust gepakt, ik was ook redelijk hard aan het zweten. Dit zal vast door de combinatie hitte + xtc veroorzaakt zijn. Na een tijdje was ik toch wel geprikkeld om het nogmaals te proberen, hier komt het stuk van mijn ervaring waar ik zelf vraagtekens bij heb.
Zoals eerder genoemd duurde het op het festival tamelijk lang voordat ik er iets van merkte, zodoende ben ik bij de 2e keer begonnen met 1/2 van 220mg. Wederom na ongeveer anderhalf uur minimaal verschil vergeleken met de 'uitwerkingsfase' van de 1e keer. Met 'uitwerkfase' bedoel ik dat ik me nuchter voelde, maar wel nog het lichte gevoel in m'n benen had. Ik twijfelde om nog meer bij te nemen aangezien ik al boven de richtlijn van 1-1,5 mg/kg zat. Ik voelde me prima dus toch 1/2 bijgenomen. In de tussentijd heb ik de tijden genoteerd zodat ik zeker wist dat ik niet te snel zou bijnemen, ik ken mezelf; ik kan best ongeduldig zijn. Weer netjes een tijdje gewacht, ik voelde het euforische gevoel weer toenemen. Dit keer wel in vlagen, dus het ene moment was het net alsof ik 'nuchter' was en het andere moment was het weer genieten. Nou fast forward een uur en het was naar mijn gevoel weer uitgewerkt. Met uitgewerkt bedoel ik niet dat ik denk dat de xtc niet meer actief is in het lichaam, maar wel dat ik me weer 'nuchter' voel.
** Mijn vraag aan jullie:
Ik vraag me dus af hoe het kan dat ik als beginner 'zo veel' nodig had om er wat van te voelen? En waarom het hoogtepunt, in vergelijking met andere mensen, best snel weg was. De pillen waren getest op 220mg, ik zou dus in theorie ~ 440mg totaal hebben gehad in een tijdsbestek van ~ 12 uur. Omdat ik dus in theorie al over het limiet zat heb ik besloten niets meer bij te pakken. De afterparty was echter nog in volle gang en ik kon totaal niet slapen.
Ervaring 1x GHB
Ik zat daar dus redelijk passief, zodoende bood iemand me GHB aan. Ik aarzelde, mede omdat een bekende van mij eens gedrogeerd is met GHB tijdens het uitgaan. Gelukkig hadden wij dit tijdig door en hebben we diegene veilig naar huis kunnen brengen. Best eng, want wij zaten als groep 'gewoon' aan het bier. Dit is natuurlijk extra gevaarlijk i.c.m. GHB. Na een halfuur was diegene gelukkig weer 'de oude'.
Anyway, onder het motto eens en nooit meer toch maar geprobeerd. Maar daar ging ik toch wel een stuk harder op dan de xtc van de uren daarvoor, naar mijn gevoel heeft t zelfs de effecten van die 2e pil (die ik dus bijna niet meer voelde) versterkt. Ik was lekker aan het dansen toen het hoogtepunt van de GHB insloeg, ik moest gelijk even gaan zitten want m'n benen voelde erg slap aan. Na een paar minuutjes ging het wel weer, en ging ik verder met dansen. De GHB trip was eens stuk intenser van de xtc trip, maar ook een stuk vager.
Omdat het toch best fijn was heb ik ongeveer 2 uurtjes later het nog eens geprobeerd. Ondanks dat ik op de hoogte was de 'het nooit meer bijnemen dan de helft van de 1e keer-regel', was de 2e dosering gelijk aan de 1e. Deze keuze, al dan wel of niet verstandig, is gemaakt omdat vooral bij de xtc het zo lang duurde voordat ik op een vergelijkbaar niveau met de rest zat.
Ervaring 2x GHB
De 2e keer sloeg zoals verwacht stukken harder in, sneller ook. De eerste 20 minuten waren nog te doen, maar op gegeven moment ging ik vanzelf zitten en viel ik 2x bijna in slaap. Het gezelschap heeft me wakker gehouden en ik had zelf ook opeens door dat ik wel moest zorgen dat ik wakker bleef. Ik was ondertussen ook al bijna 24 uur wakker, waarvan 10 uur niets gegeten te hebben (geen eetlust). Het euforische gevoel van de 2e trip was wederom chill, maar het controleverlies was toch wel eng. En ik kan me best inbeelden dat er veel mensen zijn die verslaafd raken aan GHB.
The day after + vandaag
Na de 2e GHB trip ben ik een paar uur TV gaan kijken en heb ik wat geprobeerd te eten. Rond het middaguur ben ik naar huis gegaan. Ik voelde me prima, wat ik overigens best raar vond. Ik kon zondag pas rond 21:00 echt slapen, tot vanmorgen 08:00 ongeveer. Eten was nog gisteren nog altijd geen success. Ik heb geen idee of dit bij iedereen gebeurt, ongeacht van de dosis. Ik heb een top avond/nacht/ochtend gehad, maar ik houd het denk ik wel bij deze ene keer.
Ik vind het niet kunnen slapen, eten en plassen toch wel grote nadelen. Dit zijn natuurlijk dingen die iedereen voor zichzelf moet op en afwegen. Ik weet namelijk van mezelf dat ik me best beroerd (slapjes, dizzy) kan gaan voelen als ik niet genoeg eet, en ik eet vrij frequent. Ik heb tussen zaterdagmiddag 15:00 en nu 2 boterhammen gegeten... Ik voel me tamelijk slapjes nu, ik weet niet of het de gevreesde 'dip' is, of simpelweg slaap en voedseltekort. Ik mag denk ik wel van geluk spreken dat ik tot dusver geen nare bijeffecten heb ervaren, ik hoorde namelijk naderhand pas dat je van xtc ook een soort kater (dip) kunt krijgen. Ook heb ik een klein brandplekje op mijn tong van de GHB, wellicht te weinig frisdrank erbij gemixt.
Conclusie
Over het algemeen was het een positieve/plezante ervaring. Beide middelen hebben duidelijk een ander effect, ik ging een stuk harder op de GHB dan op de XTC, toch denk ik zelf dat XTC geschikter is voor een festival/feest. Ik hoop dat jullie wat gehad hebben aan mijn verhaal, mochten er nog vragen/opmerkingen zijn dan stel ze gerust"