"omfg zei:
Besten,
Vanwege een periode in burnout, depressie en kampend met een angststoornis (welke door medicijnen zeer goed onder controle is) en daarbij nog een alcohol- en nicotine verslaving, overweeg ik Ayahuasca.
Ik heb verschillende documantaires gezien waarbij vrijwel iedereen als "REBORN" eruit komt. Ik zit op dit punt in mijn leven vast. Ik weet niet wat ik wil, qua werk en m'n verdere leven. Pas geleden zijn er ook vrij zware dingen gebeurd in mijn prive leven alsmede op het werk een gigantische werkdrug waardoor ik in een burn-out terecht gekomen ben. Ik wil een nieuwe start maken, en na intensief googlen en lezen (op bluelight en hier), lijkt ayahuasca mij een goede stap om te gaan proberen.
De doelstellingen:
Ik wil van mijn angststoornis af (of iig dat het minder wordt, veel minder) en daarbij geen medicatie meer nodig heb.
Ik wil af van mijn alcohol verslaving.
Ik wil af van mijn nicotine verslaving.
Ik wil weer motivatie krijgen voor dingen.
Kortom; ik wil mijn leven op de rit krijgen, en het aangewezen middel ervoor, lijkt ayahuasca.
Ik hoop hier mensen te vinden die ervaring hebben ermee, en zo ja, wat zijn goede ceremonies om naartoe te gaan? Google geeft wisselvallige resultaten waarbij er gezegd wordt dat de ene "retraite" de andere niet is. Dat sommigen maar geldklopperij zijn en je amper steun bieden, waar de anderen je optimaal ondersteunen in je zware tijd onder dit medicijn.
Ik hoor graag verhalen van mensen, en tips over welke websites ik kan vertrouwen op basis van ervaring van jullie. Verder heb ik graag jullie mening hierover. Het lijkt me dat ik dit met mijn arts moet gaan bespreken aangezien ik clonazepam en effexor neem. (Clonazepam op eigen recept). Ik begreep dat er een 3 dagen periode van vasten en mediteren aan vast zit. Wat houdt dit precies in? Helemaal geen med's, geen eten en geen drinken?
Ik moet een baanbrekende "change" in mijn leven gaan bewerkstelligen, anders gaat het down hill. En ik hoop dat ayahuasca mij daarbij kan helpen.
Alle tips, informatie en ervaringen van anderen zijn zeer welkom.
Bedankt.
-OMFG
Klik om te vergroten...
Het is misschien een late reactie. Tegelijkertijd weet ik dat het leven een constant proces is, met ups en downs. Ook zijn er meerdere die met dezelfde soort vragen rondlopen. Daarom wil ik toch reageren.
Als eerste een waarschuwing. De meeste medicijnen gaan niet goed samen met Ayahuasca. Specifieker, niet goed samen met de Mao remmer aanwezig is in de Ayahuasca. Medicijnen die echt niet samen met ayahuasca gebruikt kunnen worden zijn antidepressiva (Serotonineheropnameremmers - SSRI's) . Deze mogen zelfs in de maand vooraf aan een Ayahuasca ceremonie NIET gebruikt worden.
Benzodiazepinen en MAO remmers. Dit zijn kalmerende medicijnen, ook wel tranquillizers genoemd.
Ze verminderen angst en onrust en in sommige gevallen ook lichamelijke klachten die het gevolg zijn van angst. Ook deze mogen in de maand voor de ceremonie niet gebruikt worden!
Wil je hier specifieker informatie over hebben kijk dan op: http://www.ayahuascacentrum.nl/medicijnen-drugs--contra-indicaties.html
Daarnaast heb je de geestelijke contradictie die kalmerende medicijnen hebben ten opzichte van Ayahuasca.
Ayahuasca wil 'trauma's', diepe pijnlijke ervaringen, helen. Als het ware naar boven, aan de oppervlakte krijgen. Ze maakt je daar bewust van. Laat je zien wat de grondslag is van jou pijnlijke ervaring. Laat je deze vaak 'herbeleven' ten einde deze te kunnen helen. Daarna volgt vaak inzichten en voel je letterlijk verlichting.
Nou, als je dus antidepressiva of andere kalmerende medicijnen gebruikt, kan de Ayahuasca simpelweg niet zijn werk doen. Wordt deze onderdrukt.
Je vraagt over wel of geen eten? Ik denk dat je wilt weten of je aan een bepaald dieet moet houden?
Ja. Om hier even wat dieper op in te gaan eerst het volgende. Ayahausca is vooral voor ons een heler, een plant dokter. Die zowel het lichamelijke, geestelijke als ook spirituele heling geeft. Ze geeft inzicht waar op een van deze drie aspecten er blokkades zitten en waar die vandaan komen. Ze dringt door tot de kern van jou problemen en laat zien wat jij hier aan kan doen. Omdat deze drie aspecten met elkaar verbonden zijn, moet je lijf schoon zijn van zwaar eten.
Daarnaast zijn er ook voedingsstoffen die niet goed samen gaan met de Mao remmer. Vanuit de traditie waar ik veel heb geleerd over Ayahuasca, is een schoon (energetisch) lichaam, belangrijk om een zuivere relatie aan te gaan met de plant dokter. Klinkt zweverig, maar is het zeker niet. Wil je meer weten over een strikt dieet, kijk dan eens op: http://www.ayahuascacentrum.nl/voorbereiding-en-dieet.html
Goede plekken om een ceremonie te doen? Gelukkig zijn er al heel veel plekken en integere mensen die ceremonies geven. Van één op één, tot zeer grote groepen. Traditionele ceremonies en meer westers georiënteerde ceremonies.
Goede plekken zijn naast ons Centrum, Proceswerk, De innerlijke-reis, Om-mij, De gewijde Reis en De Zilverboom. Bij allemaal is er goede nazorg, mocht dat nodig zijn.
Wat mag zo iets kosten? Naar mijn mening tussen de € 125,- tot € 150,- voor een groepsceremonie met overnachting en eten na de ceremonie. Daarna goede nazorg.
Waarom dit bedrag? Er zitten namelijk veel meer kosten aan dan alleen maar de ceremonie zelf. Lijkt me vrij logisch.
Een goede site met veel info over Ayahuasca is hier te vinden.
Ik hoop dat deze info een beetje heeft geholpen.
Harte groet,
Robin"