"Sjakka zei:
De kern van jouw reactie raakt precies aan een vraag die ik in een ander topic centraal heb gesteld:
Waarom ervaren we iets, en niet niets?
Klik om te vergroten...
Dank! Er zat namelijk aardig wat energie en aandacht in die post.
Sjakka zei:
Het fascinerende is dat deze vraag nog nooit écht beantwoord is — simpelweg omdat het niet kán. Niet filosofisch, niet neurologisch, niet spiritueel, niet religieus, niet fenomenologisch, niet natuurkundig, niet computationeel, niet linguïstisch, en zelfs niet wetenschappelijk.
Geen enkele denkrichting heeft ooit sluitend kunnen verklaren waarom er ervaring ís, en niet gewoon... niets.
Alles lijkt eromheen te cirkelen — elke theorie, elk model, elke overtuiging. En misschien is dat precies waarom deze vraag zó fundamenteel is. Omdat ze alleen van binnenuit gesteld kan worden: vanuit de ervaring zelf.
Klik om te vergroten...
Die ervaring heb ik ook, elke keer als je een definitie opzoekt dan lees je in het beste geval een eerlijk antwoord dat men het gewoon niet weet. Zoals dat elke hypothese hiervan niet toetsbaar is en dus niet falsifieerbaar, en dat het daarmee dus automatisch buiten de klassieke wetenschappelijke methode valt.
Eens werd aan mij gevraagd wat bewustzijn was, en ik weet nog dat ik toen eruit flapte:
"Dat is vrij simpel, als twee objecten interactie hebben" 😁
Pas later besefte ik me dat ik daarmee ongemerkt een kip-ei dilemma had gemaakt: maak ik bewustzijn tot een voorwaarde voor interactie, of is die interactie de bron van bewustzijn? In beide gevallen schuif je het probleem alleen maar op, en misschien is dat ook wel de essentie van dit mysterie, dat elke vorm van uitleg tegelijk een verplaatsing van het probleem is?
Sjakka zei:
En wat we ook denken, meten of modelleren: dat mysterie blijft ongrijpbaar. Misschien is dát juist de kern van bewustzijn — niet iets dat verklaard moet worden, maar iets dat álles mogelijk maakt.
Klik om te vergroten...
Precies! Daar raak je volgens mij de kern van 'Cogito ergo sum', het besef dat we denken en bewust zijn, terwijl de werkelijkheid zelf ons altijd deels ontglipt. We kunnen de werkelijkheid wel meten en modelleren, maar nooit volledig bevatten. Misschien is bewustzijn dan ook niet iets dat verklaard moet worden, maar juist het vertrekpunt van waaruit elke verklaring mogelijk wordt?
Daarmee zijn we volgens mij terug bij mijn eerdere gedachte, dat ik heb geaccepteerd dat er fundamentele observaties zijn die wellicht nooit deterministisch te verklaren zijn, en dat ik daar vrede mee heb. Want in die acceptatie krijg ik de ruimte om te erkennen dat bewustzijn mogelijk nooit een sluitende definitie krijgt, maar in essentie wel de basis kan vormen waarop ik verder kan bouwen, onderzoeken en ervaren.
En in die essentie, omdat het niet te bewijzen valt, vervaagt voor mij dan ook het belang van de vraag of er een vrije wil is. Want als het niet bewezen of gefalsifieerd kan worden, dan is de ervaring van vrije wil functioneel gelijk aan elke mogelijke werkelijkheid."
In: Do we choose our thoughts?
1-1-2024