Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hallo allemaal, wilde mijn verhaal na het lezen van verschillende posts ook wel eens kwijt. Om te beginnen ... ik *gebruik* niet (kan niet tegen de zoete weeÃge lucht) Heb als achtergrond 12 diploma's behaald o.a. tuinbouwschool (t/m middelbaar), diverse vakopleidingen tuinbouw, bloemsierkunst, kamerplanten, groente en boomkweek. Ben inmiddels de *middelbare leeftijd* al gepasseerd en al ruim 20 jaar NIET meer werkzaam in enig bedrijf wat met *natuur* te maken heeft. Ben wel altijd als hobby zelf o.a. speciale (minder voorkomende uitheemse) huiskamer,- en tuinplanten/struiken aan het kweken geweest. Nu zag ik vandaag de uitzending van Rondom 10 waardoor ik gegoogled heb en hier terecht gekomen ben. Vorig jaar in de Lente zag ik in de *composthoop* van een *jonge* overbuurman 2 kleine weed plantjes omhoog komen, ik had wel eens gehoord dat gedoogd werd tot 5 plantjes per huishouden/volwassene, dus ik dacht, pak 2 grote rode aardewerke potten van 42 cm doorsnee, meng wat van die *composthoop* (ca. 30%) met ca. 50% zandgrond + ca. 20% turfmolm en zette daar de 2 plantjes in. Toen na een dag of 5 bleek dat de plantjes goed aangeslagen waren heb ik er van de *boerenbond* droge mest afkomstig van rundafval bijgegooit om te bemesten. De potten gewoon buiten in de Tuin gezet, wel enigzins beschut tegen direkte regenval maar in de hoeken van de tuin (tuin op het zuiden). Toen de plantjes al snel ca. 25 cm hoog waren ben ik begonnen met *toppen*, daar ben ik mee doorgegaan totdat elk plantje ca. 60 toppen hadden, nogmaals .. gewoon als hobby om te zien wat tot de mogelijkheden behoorde, ik had nog nooit eerder weed gekweekt. Toen in begin augustus een kennis op bezoek kwam en deze planten zag die inmiddels al een doorsnee hadden van ca. 160 cm elk en ca. 140 cm hoog ... was die gelijk *verliefd* en totaal zoals hij dat zij *overdondert* hoe ik dat voor elkaar gekregen had. Hij bood mij gelijk €150 voor beide planten aan. Nu heb ik totaal geen kennis wat weed nu waard is maar ik schrok toch wel van zijn aanbod. 2 weken later heeft mijn kennis de eerste *oogst* gehad (en mij de oren van de kop gevraagt wat ik allemaal gedaan had de planten zo groot in goede conditie te krijgen ^^gg^^) Wat mij nu verbaasd is het volgende: Er word *gedoogd* 5 planten per huishouden/volwassene. Nu ik Rondom 10 gevolgt heb en mede wat gegoogled heb voordat ik hier kwam ben ik toch verbaast over het gedogen van 5 planten. Op de wijze hoe ik deze 2 planten opgekweekt had zouden 5 planten al snel overeenkomen met een *halve zolder*. Is dit nu *buitensporig* wat ik meegemaakt heb? Heb ik *geluk* (en door kennis van planten kweken misschien) gehad dat de weed planten zo enorm groot geworden waren? Ik weet geenzins welk soort weed planten ik gehad heb, heb de planten vanaf het begin vrij vochtig gehouden en op een plaats gezet waar niets en niemand er tegenaan/langs kon lopen. Tuin zoals ik vermeld had vol op het zuiden gericht ... in het zuid-oosten van het land. Heb geen behoefte *echt* te gaan kweken, maar als hobby *jeuken* mijn vingers wel om nogmaals te experimenteren met een paar weed planten in de Tuin. MvG, ProbeKloot (J) p.s. de overbuurman waar de plantjes uit zijn composthoop kwamen was inmiddels eind mei 2008 *gepakt*, kreeg een Proces Verbaal (geen idee hoe dat verlopen is), kreeg een *naheffing* van de elektrischiteitsmaatschappij + boete van €15.000 voor het illegaal *aftappen* van openbare electra (regionale krant), en hij is eind juni 2008 uit het huis gezet (ging bij hem om een zolderruimte van ca. 20 m² - doorloophoogte 150 cm/220 cm. Uit het geruchtencircuit vernomen dat hij *verraden* is door zijn eigen ex en al ruim 2 jaar kweekte. In 2008 zijn er 5 adressen *geruimd* in onze wijk !!!!"
"Mike64 zei: Waarschijnlijk woon je in een hele vruchtbare wijk! Hoe dan ook, klinkt goed allemaal. Ik top mijn plantjes nooit. Kan jij uitleggen wat je precies gedaan hebt, op zo'n manier dat een leek (ik dus) het ook begrijpt? Ik heb nu 4 plantjes in mijn achtertuin staan en dat doe ik eigenlijk al jaren. Het brengt me genoeg op om het hele jaar van te roken (1 jointje per dag) en om mijn zoon en vrienden te voorzien van zo nu en dan een beetje wiet. Maar de laatste tijd lees ik vaak over het toppen van de plantjes, dus vandaar mijn vraag. Klik om te vergroten... Jawel Mike, het *toppen* is een fenomeen wat al eeuwen geleden bekend was. *toppen* is het (voorzichtig) wegknippen van de topjes van planten, meestal (in de normale kwekerijen van planten) laat men vanuit de *stam* van de plant de eerste keer 3 *bladparen* zitten en de rest knipt men weg om ervoor te zorgen dat de onderste 2 á 3 bladparen (net erboven) weer gaan *uitlopen* waardoor er 2 ä 3 x zoveel topjes ontstaan. Vanaf de tweede maal *toppen* 2 *bladparen* laten zitten. Dit kan natuurlijk niet oneindig gedaan worden, dan zou de hoofdstam van een plant de hoeveelheid vocht niet meer in de bovenste topjes kunnen krijgen en sterft pardoes een deel of zelfs de hele plant af. Hangt van de soort plant af en is een deel ervaring. Bij bijvoorbeeld chrysanten word doorgaans 1 x getopt (grootbloemige ca. 12-15 cm) en daarintegen als deze planten in het najaar (o.a. door minder daglicht) bloemknoppen gaat vormen *breekt* men de *diefjes* (bij *toppen* de *uitlopers*) weg om te zorgen dat het meeste voedsel door de hoofdstam naar de bloem gaat ... dus het tegenovergestelde om aan een *eindprodukt* te komen. Of dat ook opgaat bij weed kunnen ervaren *tuinkwekers* beter vertellen. Voor mij was het ook maar één keer uitproberen doordat de mogelijkheid zich voordeed door het *kweek-afval* van de overbuurman. Waarschijnlijk woon je in een hele vruchtbare wijk! Klik om te vergroten... Ook gelijk een antwoord op de reactie van *Mayan* ......... De wijk/buurt waar ik woon is een aantal jaren geleden gesloopt en herbouwd met nieuwbouw. De grond is dus zeer kalkrijk o.a. door het achtergebleven sloopafval (denk aan cement, pleisterwerk etc.) ..., vandaar ging mijn voorkeur uit naar het toevoegen van ca. 20% turfmolm, mede omdat turfmolm de goede eigenschap heeft veel vocht langer vast te houden en door die verhouding de grond wat losser te houden zodat wortelvorming makkelijker zou worden. Ik heb dus dat toegepast wat in de kamerplantencultuur ook toegepast word ..., weer dat stukje automatisme en ervaring. Wat mij ervan weerhoud *Mayan* om het dit jaar nog eens *dunnetjes* over te doen. Ik had al geschreven dat ik de weeige/zoete lucht niet kan verdragen. Heel wat jaartjes geleden ben ik gelegerd geweest (toen nog verplichte militaire dienst ^^gg^^) in het toenmalige *moderne* *Bungalowpark* te Garderen. Kort gezegt, eigen douches ... slaapkamer delen met max. 4 personen en boven meestal een eigen *Bar*. Daar heb ik al meegemaakt dat een paar vrienden van maten van mij weed gerookt hadden op onze gedeelde slaap,- leefkamer en ik ontzettend ziek geweest ben van die lucht. Ik heb dus nog nooit een koffieshop van binnen gezien, zou dus ook niet weten hoe, wat, waar en aan welke soort weedplantjes moet komen. Heb nog genoeg om handen met *stekken* van o.a. Forsytsia's, Citroengeraniums, Hortensia's etc. voor vrienden, familie en bekenden. Denk ook dat de bemesting een grote rol heeft gespeelt, dit gedroogde *dierafval* wat in 12,5 Kg zakken te koop is bij o.a. de van oudsher *Boerenbond* gebruik ik bij vrijwel alle kweek van stekken etc. Ter indicatie: De zelf gekweekte aardbeien in grote potten beginnen al te kleuren terwijl voor deze soort aardbei eigenlijk eind juni pas het produkt *rijp* hoort te zijn. Ik *trek* met deze *mest* ook altijd de lidcactussen en Azalea's in de bloei wanneer ik dat wil. Verder ben ook ik *verslaafd* zoals jullie kunnen zien aan de tijd van posten hier, *verslaafd* aan de digitale snelweg ^^gg^^. Allen veel succes en veel plezier, Mvg ProbeKloot (J)"