Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Ik wou zeggen hardcore.. maar volgens mij is dat niet echt de smaak hier"
"Hallo iedereen, Ik heb zelf ADD en merk zelf ook heel erg dat ik verslaving gevoelig ben. Het maakt ook niet echt uit met wat.. tabak,drugs,gokken.. ik vind het allemaal geweldig. En vroeg mijzelf nu af zijn hier meer mensen die dat hebben en ben je er vanaf gekomen en op welke manier? Want ik wil graag stoppen maar trap er elke keer weer in. In de kroeg sta ik gezellig een biertje te doen met me maten en toch maar weer wat geld in de gokkast toch maar weer een envelopje halen. Ik ben er meer dan klaar mee en hoor graag oplossingen Mvg iemand die er goed klaar mee is"
"Mindless zei: Heb hier (verslaving in het algemeen) wel vaker mijn mening over gegeven, maar aangezien er weer volop verslavingstopics opduiken de laatste tijd: Naar mijn mening is verslaving een zeer diepliggend menselijk probleem waarbij reguliere manieren om het aan te pakken maar deels helpen doordat dit enkel de oppervlakte symptomen aanpakt. Mensen houden het op pure wilskracht vol om jaren niet te gebruiken, maar nemen vervolgens eens 1 glaasje, 1 hijsje, 1 snuifje en ze zijn weer terug bij af. Kortom: pure wilskracht is geen (echte) oplossing. Op die manier blijf je verslaafd, ook al neem je helemaal niets. Het probleem met wilskracht: Vandaag heb je er veel van en denk je "Ik ga nooit meer drinken!" en morgen is het weg en denk je "Ach, ik kan er wel eentje nemen" Er wordt niet gezien dat dit hetzelfde verstand is die beide zegt. Terwijl uit dit simpele voorbeeld blijkt dat je je eigen verstand niet kunt vertrouwen. Wilskracht op zichzelf is geen verkeerd iets, maar als het gebaseerd is op een gedachte kom je nooit ergens. Om rigoureus met verslaving af te rekenen zul je de diepte in moeten. Niet meer direct doen wat je verstand zegt, want het belazerd je op een dag, gegarandeerd. In mijn ogen is het cruciaal om het verstand (je gedachten dus) te onderzoeken, door het te observeren. Hoe meer jij je (verslavende)gedachte ziet, hoe meer je ziet dat de gedachte niet jouw wil is, maar dat het je in verslaving houdt door het te laten lijken dat het jou is. Die ruimte creëren is absoluut noodzakelijk. Dat is het punt waar verslaving stopt. Je wilt meester worden van je gedachten, in plaats van slaaf. Een slaaf zal stoppen met drank/drugs wanneer het verstand dat zegt, maar een slaaf zal ook beginnen weer te drinken/drugs gebruiken wanneer het verstand dat zegt. Een meester echter doorziet deze fratsen van het verstand en heeft een stabiliteit die ontbreekt in het domweg volgen van gedachten. De verslaving is in de eerste plaats altijd aan je gedachten en daarna pas aan een substantie of activiteit. Maar dit vereist discipline, doorzettingsvermogen én bewustheid. Dik de moeite waard wat mij betreft, want je komt nooit van de tendens naar verslaving af met symptoombestrijding alleen. Dat laat je altijd vatbaar voor nieuwe verslavingen. Wat wil je, aan blijven sukkelen de rest van je leven, of de meester worden van je gedachten? Voor de duidelijkheid: ik ben zo vaak teruggevallen in verslavingsgedrag, maar dat is mijn gebrek aan discipline en vooral: bewustzijn op zo'n moment. Luiheid waar je later altijd de prijs voor betaald. Klik om te vergroten... Precies. De wilskracht is er wel.. maar de gedachtens nemen op dat moment zo over dat ik toch maar een snuifje neem of toch maar weer wat centen in die kast gooi. Ik ben ervan bewust dat het een probleem is en zeg elke keer tegen mezelf nu ga ik veranderen dit weekend hou ik het alleen bij alcohol en toch lukt het elke keer niet. Ik denk dat discipline het gene is wat ik dan mis. Ik ga volgend weekend proberen die knop om te draaien en er echt vanaf te blijven. Bedankt voor je reactie Ik ga er wat meedoen."