"Goed initiatief om op zoek te gaan naar een mogelijke uitweg!
Wat helpt is om te bedenken dat je met wilskracht niet veel bereikt. De gedachte 'ik mag geen sos meer gebruiken' of 'ik kan het beter maar niet meer doen' heeft weinig effect, en al helemaal niet op de lange termijn. Je denkt op zo'n moment dan namelijk indirect weer aan sos en alle leuke (maar tijdelijke) pleziertjes rondom het grote snuif avontuur. Als je nu van plan bent om de rest van je leven clean te zijn, worstel je waarschijnlijk elke dag met de gedachte: "Owja, vandaag moet ik weer clean zijn. Ik mag geen coke gebruiken. Ik kan beter maar rustig aan doen en afleiding zoeken." Maar ondertussen ben je dus constant bezig met het probleem: de sos zelf.
Hoe meer je je concentreert op de redenen waarom je niet zou moeten snuiven, des te ellendiger je je zult voelen tijdens de perioden waarin je niet snuift; en des te dommer je je zult voelen wanneer je het wel doet (schuldgevoel). Je richt al je inspanningen op het probleem zelf. Kortom, je denkt er voortdurend aan. En helaas, je bent dan misschien je hele leven lang clean, maar de gedachte aan coke zit wel je hele leven in je hoofd. Ik vraag mezelf af of je je niet beter meteen kapot kunt snuiven?
Simpel voorbeeld: Je mag nu NIET aan een paarse broek denken. Waar denk je aan?
Je kunt je beter concentreren op de redenen waarom je besluit of hebt besloten om NIET meer te snuiven. Dit kan bijvoorbeeld zijn:
- Ik blijf nu fris en helder
- Ik hou veel meer geld over
- Mijn geestelijke gezondheid gaat niet achteruit, sterker nog, ik ga me veel beter voelen!
- Lichamelijk ben ik op en top fit
- Ik wil en kan een goede conditie opbouwen
- Ik kan gewoon normaal doen bij mijn ouders, vrienden, familie, buren, de kassajuf zonder paranoia te zijn
- Enzovoorts
Misschien klinkt dit allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Maar niets is minder waar. Het is heel simpel:
De gedachte dat het moeilijk is om met coke te stoppen, is bullshit, een fabeltje. Juist dÃe gedachte maakt het inderdaad moeilijk! Het is voor iedereen persoonlijk, maar ik durf te wedden dat het niet-gebruiken van sos je 1000x meer voordelen oplevert dan nadelen. Ik denk zelfs dat je geen nadelen zult ondervinden als je het niet (meer) gebruikt...
De volgende keer als je aan sos denkt, of wanneer die zogenaamde verleiding er is, denk dan eens het volgende: "Yes! Hier is het weer! SOS! Die troep zit weer in m'n gedachten! Maar ga ik er aan toegeven? Ga ik het nu gebruiken? TUURLIJK NIET! Haha! Wat moet ik met die ellendige bende? Waarom ga ik nu niet iets ondernemen wat veel leuker is?!"
in plaats van: "Shit, nu word ik weer in verleiding gebracht. Moet ik nu weer? Zie je nou wel, ik denk er steeds aan. Het lukt me niet, ik geef me er gewoon maar aan over en dan komt het ooit vast nog wel eens goed. Vandaag mag het gewoon nog, misschien volgende week ook nog, maar daarna niet meer."
Die laatste gedachte is dus fout. Het klink wederom maf, maar omarm de gedachte dat je weer aan sos denkt. En pak meteen jouw lijstje erbij met voordelen waarom je er vanaf blijft. Gun jezelf de ruimte om in verleiding te komen om te gaan gebruiken, want hier ontkom je niet aan. Overal waar je kijkt komt het namelijk terug, op straat, in de huiskamer van je vriend, in die brute gangsterfilms, in je favoriete muziek, enzovoort. Je kunt er niet voor wegrennen, je kunt juist denken: "YES! Daar is het weer! En die t*ringzooi gaat mij niet meer pakken. Wat moet ik met die troep in m'n hoofd? Ik kan net zo goed een paar druppels rattengif in m'n neus spuiten, als ik dan toch iets in m'n neus wil hebben. Waarom zou ik mezelf een uurtje 'plezier' gunnen, terwijl ik er daarna minstens 48 uur ellende van heb?!"
De groeten van een ervaren ex-gebruiker, die er nu alleen nog maar hard om kan lachen.
p.s. Hardlopen en conditietrainig werken ook goed, maar doe het niet omdat je denkt dat je daardoor niet meer aan sos denkt, doe het voor de kick. Eerst kan het misschien niet leuk zijn, omdat je er geen zin in hebt. Maar wanneer je jezelf die schop onder je reet hebt gegeven en het gewoon doet, geeft dat een ultieme kick. Zeker wanneer je merkt dat je steeds meer conditie opbouwt."