Laden...
Geregistreerd lid
Nog geen onderwerpen gestart.
"Hey forumgangers, Ik zal even (kort) samenvatten waarom ik dit bericht post en het geen waar ik nu tegenaan loop. Ik ben Eke, 21 jaar en vandaag sprak ik met een vriendin over het blowen. Ze vroeg mij "wanneer je hebt geblowd, ga je dan heel erg twijfelen, piekeren en vooral negatief nadenken?" Ik denk dat een grote groep nee zou antwoorden en zou zeggen dat ze genieten, helaas is dat voor mij precied andersom de afgelopen jaren. Sinds mijn 13e ben ik af en toe een blowtje gaan roken. Dit werd snel tussen en na school. Vanaf mijn 15e/16e ben ik elke dag gaan blowen en op enkele dagen/soms weken na blow ik nu dus 5/6 jaar elke dag. Doordeweeks elke avond 1 tot 2 en in het weekend ongeveer 3 per dag. Op mijn 17e ben ik een tijd op eigen kracht naar Brijder gegaan en daar heb ik 5 maanden met een psycholoog gepraat. Het praten ging goed, over me gevoel praten kan ik goed, liegen helaas te goed. Niet gestopt en nu weer 3 jaar verder. Er is af en toe een periode geweest dat ik me realiseerde dat het niet zo goed ging maar ik heb zo'n drang naar dat 1e blowtje op de avond dat ik er alles omheen bouw en me zo isoleer dat alles me gestolen kan worden zolang ik dan maar dat blowtje kan roken en lekker stoned op de gitaar kan pingelen (lekkerste wat er maar is). De negatieve kanten komen nu alleen te veel naar voren, veel depressief, angstig, twijfelachtig, leef in een waas en sociaal ben ik er en stuk op achteruitgegaan.. het lijkt net alsof ik een rol speel. Ook vaak alssof mensen me constant aan het beoordelen zijn en hun mening al voor me klaar hebben liggen wanneer ik langsloop. Ik ben dus niet verslaafd aan 6 gr wiet per dag maar het zit vooral in me hoofd en dat beïnvloed wel heel erg mijn leven. Ik gebruik te laatste 3 maanden ongeveer om de week harddrugs. Besef me ook goed dat dit alles niet zal helpen en wil daar ook meer controle over hebben. Nu wil ik er echt mee stoppen maar ik weet gewoon niet hoe. Heb het gevoel dat ik alles verlies als ik er aan begin. Weet beter maar het houdt me toch tegen. Hebben jullie misschien tips voor me, ook voor de momenten dat ik denk dat iedereen op me let en ik me heeel erg onzeker begin te voelen? In juli word ik getest op ADD/ADHD, door het piekeren, twijfelen, emotionele wisselingen op een dag etc. Ik vraag me af of dit niet gewoon door het blowen komt. Ik wil stoppen maar hoe Thanks"
"Hey! Ik sluit me helemaal aan bij SmartieandMe. Je moet het als kans zien en als je achter de hulp staat en je er voor inzet gaat dat helemaal goed komen. Twee jaar terug ben ik begonnen aan een afkicktraject van Brijder (na 3 jaar elke dag 1-2 blowtjes) maar stond daar ook niet helemaal achter. Begon het ook met het idee dat het een straf was en daardoor nam het een negatieve wending en heeft het me alles behalve geholpen. Juist omdat ik wel wilde stoppen maar de hulp niet serieus nam en daarbuiten de hulp ook niet professioneel was raakte ik al weer snel in een dip en ben eigenlijk nooit gestopt met het blowen. Over een maand ga ik naar PsQ en heb nu zelfs zin in de hulp die ik ga krijgen omdat ik weet dat het zo veel positiefs gaat brengen wanneer ik dit doorzet. Ze zeggen dat je maar een aantal keer in je leven op een punt komt dat je kan stoppen. Zo'n punt zul je vast al is hebben ervaren. Het belangrijkste is dat je dat punt nu herkent en dit ook echt ziet als iets positiefs. Noem alle negatieve punten van de verslaving maar is op, deze kunt je nu aanpakken en de hulp die je daarbij kan krijgen is alleen maar meegenomen en zal je ook zeker helpen . Heel veel succes!"
"@ Pandan Hey Pandan, Ten eerste heel erg bedankt voor je reactie. Het voelt al goed wanneer iemand je verhaal heeft gelezen en het ook begrijpt. Wat vervelend dat je ADD hebt. Hoelang heb jij dat al en kan jij er nu mee omgaan? Dat jij wiet gebruikt en daardoor deze effecten krijgt hoeft niet te zeggen dat het door je wietgebruik komt. Klik om te vergroten... Eigenlijk weet ik ook dat het niet zo zit. Probeer constant de verbintenis te zien tussen mijn doen en mijn emoties. Vaak kom ik niet verder dan een beetje zweverig voor me uit staren en alle negatieve gedachtes voeden waardoor ik uiteindelijk een ***dag heb gehad. Dit lijkt zich constant te herhalen. Het blowen zal dit wellicht versterken op bepaalde momenten maar het is inderdaad niet de oorzaak. Over een maand zal ik dus naar PsQ gaan om me daar te laten testen op ADD/ADHD. Nu had ik mijzelf voorgenomen niets over het drugsgebruik te vertellen omdat ik geen zin heb in een traject van maanden waarbij ik onder de loop wordt genomen en wordt verteld hoe slecht het wel niet is en dat ik het niet moet doen (zo ging het serieus bij Brijder). Ik wil het zelf doen alleen denk ik er nu toch aan om maar gewoon open kaart te spelen. Zoals jij zegt Pandan, de leugens moeten afgelopen zijn en ik zal dit juist moeten zien als kan. Naast het blowen gebruik ik de laatste maanden gemiddeld elke week XTC/cocaine/speed of wat dan ook, om maar plezier te hebben die ik in mijn normale dagen niet heb, hier wil ik ook meteen meer controle in krijgen. Ik denk dat dit dus komt door het blowgedrag, minder genieten van de kleine dingen. Soms zie ik mensen gelukkig zijn met iets kleins en dan denk ik bij mezelf "het zou mij zooo ongelofelijk gelukkig maken wanneer ik dat ook kan!" dat is dus ook mijn doel, gelukkiger worden met de kleine dingen in mijn leven. Vandaag wordt de eerste dag zonder weed. Tot nu toe geen moeite, ik blow dan ook nooit voor werk of tijdens werk dus het zal vanavond moeilijker worden. Morgen is mijn zusje jarig dus heb ik besloten om bij mijn ouders te slapen zodat we gezelig met ze alle kunnen ontbijten. Zo kom ik dan ook goed de eerste dag door omdat ik weet dat er daar geen verleidingen zijn (alhoewel het buurmeisje daar regelmatig een blowtje rookt op het balkon en mij dan ook een berichtje stuurt wanneer ze weet dat ik bij mijn ouders ben). Dat wordt dus meteen de eerste test en heb er gewoon zin in om morgen te kunnen zeggen dat ik een dag niet heb geblowt. Morgen zal ik na een dag werken heel me kamer gaan opruimen en alles wat me aan deze verslaving doet denken weggooien, wel zonden (ligt nog 4 gr.) maar het werkt niet om te stoppen wanneer dat "1e zakje" op is. Dan is het al weer snel donderdag avond, dan begint mijn weekend. Ik wil wel dingen blijven doen, afspreken met vrienden maar het liefst niet met de vrienden waarbij ik in verleiding kom. De komende dagen zal ik dus even een goede planning moeten maken voor het weekend. Hoe hebben jullie dit gedaan? Op wat voor manier vonden jullie je afleiding? Ik wens je in ieder geval heel veel succes en wil je op je hart drukken dat je dit kan, het is menigeen gelukt, waarom zou jij niet sterk genoeg zijn? Klik om te vergroten... Nogmaals bedankt voor de postitieve reactie want inderdaad, meerdere mensen kunnen dit en ik moet dit als een uitdaging zien. Het zal altijd wel een uitdaging blijven om er van af te blijven maar ik moet het blijven zien als iets positiefs en ik denk dat dit forum mij heel erg zal helpen op momenten dat het even tegen zit."
"Hey SmartieAndMe, Fijn om te horen dat het stoppen een positief effect heeft gehad! Zeker een bericht waar ik veel aan heb. De tips om wat meer te ondernemen, bijvoorbeeld iets leuks bouwen spreekt me wel heel erg aan. Een nieuw doel hebben is denk ik ook belangrijk om de gaten te vullen. Zo had ik me ingeschreven voor een thuiscursus boekhouden met het idee om afleiding te zoeken. Dit lukte al meteen niet omdat ik er nog niet echt klaar voor was. Maar toch blij dat ik het heb gedaan want dat kan ik nu juist heel goed gebruiken. Net even mijn ex (nu een hele goede vriendin) gesproken en alles uitgelegd. Gevraagd of ze me kan steunen en eens in de zoveel tijd kan vragen hoe het met mij en het blowen gaat. Zodat ik er vaker aan herinnerd wordt. Collega op werk wat een goede vriendin is geworden zal dit ook doen waardoor ik hoop ik mijn omgeving ook weet waar ik mee bezig ben. Verwacht dat zodra je stopt, je (als het tegen zit) een week niet (goed) zult slapen. Daarna wordt het gegarandeerd beter. Die eerste week doorkomen is dus het allerbelangrijkste. Ga ook zeker niet afbouwen naar alleen in het weekend, dan wordt het stoppen alleen maar moeilijker en langer. Klik om te vergroten... Van het in slaap vallen had ik de vorige stoppogingen niet zo veel last, vooral de dromen waren heel heftig en realistisch maar dat vind ik juist heerlijk. Vaak ook de fout gemaakt om af te bouwen naar het weekend, nog nooit een week volgehouden en eindigde met 3 x zo veel gebruik. Maar een goed advies van je om heel het ritme om te gooien en juist andere dingen te gaan doen die me er niet constant aan herinneren. Zie alleen zo op tegen dat momente dat ik ineens alles vergeten ben waarom ik dit doe en dat ik er mee bezig mee bezig ben om te stoppen waardoor voordat ik het weet weer met een blow in me handen zit. Ik hoop dat ik dit nu is voor kan zijn en mezelf er aan kan blijven herinneren, ook in moeilijke periodes. Denk dat het forum me veel gaat helpen en dat misschien moet ik dit zien als redding op zo'n moment. Alles lezen wat ik tot nu toe heb gepost en er mee bezig blijven. Iedere avond een post met hoe het gaat en een soort dagboek bijhouden is ook zeker iets wat me zal helpen. Thanks voor de hulp!"
"Gister was een lekker dagje. Rond 5e was ik klaar met werken. Me dag had ik meteen zo vol gepland dat ik geen tijd had om er maar een moment aan te denken. Meteen door naar de fitness om daar even lekker te ontspannen en zag me broer weer is en heb het er ook meteen over gehad. Hij wist al van het blowen alleen dat ik er de laatste tijd weer een beetje te ver in op ging was hem niet opgevallen. Meteen alles uitgelegd en hij vond het erg knap dat ik er zelf mee kwam en er ook echt voor wilde gaan. Onderweg naar mijn ouders dacht ik er even kort aan maar al snel de gedachte opzij geschoven en lekker gaan eten en gepraat met me ouders. Omdat ik nog aan de cursus wilde werken had ik besloten om toch wat eerder naar huis te gaan.. en toen betrapte ik mijzelf er op dat ik dit misschien als reden had om snel naar huis te gaan en daar en lekker blowtje te roken. Meteen kwam alles weer naar boven en voelde ik het al gewoon gebeuren. Onderweg naar huis reed ik langs 4 coffeeshops maar elke keer weggekeken. Eenmaal thuis aangekomen pakte ik mijn spullen om aan de cursus te beginnen, helaas stond naast mij nog een asbak met daarin een halve blow. Heel slecht maar door dat ik na begon te denken over wat dat ene heisje nou voor verschil zou brengen als ik toch zou stoppen. Te simpel en te slap om zo na te denken en na twee heisjes werd ik gewoon misselijk, puur omdat ik (of mijn verslaving) mezelf weer zo ver heb gekregen om er toch weer mee in aanraking te komen. Dus conclusie na één dag, het wordt een stuk moeilijker dan ik had verwacht. Ik moet alles opgeruimd en weggegooid hebben om te kunnnen stoppen, hier heb ik vanavond de tijd voor en kan niet wachten alles de prullebak in te gooien. Ondanks dat het me niet gelukt is de eerste dag helemaal niet te blowen moet ik het me denk ik niet te zwaar rekenen. Ben goed op weg, er contstant mee bezig en van 1-2 blowtjes naar 2 heisjes is al een verschil. Het neemt helaas niet weg dat stoppen betekent dat ik er echt vanaf nu af moet blijven. Ook die 2 heisjes voelde aan alsof ik een hele blow heb gerookt, niet kwa gevoel maar gewoon de handeling en het verlangen er naar. Stoppen is stoppen en ik moet er nu echt voor gaan want ik weet dat als die 2 heisjes nog een aantal keren gebeuren ik terug bij af ben. And that's not gonna happen! Hoooow wat wil ik dit graag en damn wat is dit moeilijk. @ SmartiesandMe, Precies lekkere afleiding is het en iets om me goed op te consentreren. Het enige waarmee ik nog erg zit is dat ik zo graag andere vrienden wil. Het klinkt misschien slecht maar ik kan in deze vriendenkring niet van drugs afblijven. Kan zwakte zijn maar geeft denk ik het zelfde effect dat als je iemand die op dieet is naast een lekkere chocoladetaart zet. Door het vele blowen ben ik alleen sociaal echt heel erg achteruit gegaan. Merk dat ik echt moeite heb om iemand te vertrouwen en een plek in mijn leven te geven. Wat zou ik kunnen doen?, want ik wil echt heel graag mensen om me heen die hun leven niet om de drugs heen bouwen. Antwoord is natuurlijk, nieuwe vrienden maken.. but how? @ Pandan Nice dat je er ook mee aan de slag bent gegaan! Ik hoorde van mijn huisarts dat hulp voor ADD/ADHD mensen vaak zo erg helpt dat het lijkt alsof ze eindelijk verder kunnen met hun leven. Ik zal zeker de harddrugs laten liggen en vandaag wordt dan echt de eerste dag dat ik het ritme doorbreek."
"Hey PaulXTC, Ik herken je gevoel echt heel erg en echt heel gaaf dat je dit tot nu toe bereikt hebt. Misschien zul je nog is een terugval hebben maar ik hoop dat een vriend/vriendin of dit forum je dan kan helpen om weer de draad op te pakken en niet te vergeten waarom je dit ben gaan doen. Hierover heb ik eigenlijk een paar vragen aan iedereen die hier nu ervaring mee heeft. Gister heb ik besloten om er nu echt is een punt achter te zetten. Vandaag wordt mijn 1e dag zonder weed en ik voel me nu al zenuwachtig worden voor vanavond. - Ik heb sterk het gevoel dat ik alle vrienndschappen die ik heb de rug toe moet keren om te stoppen (al mijn vrienden blowen). Dit brengt alleen zo'n eenzaam gevoel met mij mee dat ik niet weet waar ik moet beginnen en ik ook echt niet weet hoe ik mijn vrienden dit kan vertellen want dit zijn mijn enige vrienden. Het gevoel alsof ik in een diep zwart gat val. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? - Elke keer wanneer ik blow begin ik te twijfelen over alles waarmee ik bezig ben (zin van het leven, gevoel van geluk waaraan ik ga twijfelen, het geeft een gevoel van eenzaamheid en ik merk dat ik sociaal een zomvie ben geworden en mijn dagen als een waas voorbij gaan. Veranderen deze gevoelens snel? - Mjn hobbie is muziek maken maar is altijd in combinatie met blowen gegaan. Eigenlijk alle dingen waarvan ik geniet gaan de laatste tijd in combinatie met blowen. De laatste week ben ik twee keer naar de sportschool gegaan om mijn normale patroon te doorbreken. Deze week ben ik niet meteen gestopt, ik wil meer dingen waarmee ik mijn dagen kan vullen waardoor ik meer afleiding heb etc.. Hebben jullie tips voor afleiding. Alleen thuis zijn is voor mij de issue dus het liefst zoveel mogelijk buiten huis en met mensen die niet blowen. Ondertussen blow ik 5 jaar ongeveer elke dag en ik merk aan alles dat nu het punt is om te stoppen. Alleen het begin,"de eerste maand" moet ik denk ik mijn leven zo omgooien dat de kans op terugvallen zo klein mogelijk is. Jij/jullie zijn goed opweg, erg veel respect voor! Wat zijn jullie tips voor mij? Gr, Eke"
"Ja juist, kan me in beide reacties vinden. Het is denk ik dan ook een combinatie van. Eerst een weekje of twee zonder en dan heb ik me zelf bewezen dat ik het kan. Gister belde namelijk een vriend, "kom ff een biertje en een blowtje doen dan?". Ik had ja gezegd en mezelf voorgenomen om gewoon niet te blowen maar achteraf toch afgezegd omdat ik al voelde dat het nu niet de dag is om naast iemand te zitten die een blowtje rookt. En zeker een goed idee om het er even met die vrienden over te hebben. Veel zullen er wel begrip voor hebben en zo niet dan is dat aan hun maar dat moet niet mijn doel in de weg staan. Echt heel relaxt om er zo over te kunnen praten. Het motiveert me echt heel erg en goede tips allemaal! Thanks a lot"