"Hallo,
Moet ik me zorgen maken... ?
'k Word volgende maand 50, ben vader van twee kinderen 16 en 14, jongen, meisje, ben gescheiden, leef met een andere vrouw en heb co-ouderschap wat de kinderen betreft. Werk parttime voor een groot voedingsbedrijf.
Op mijn 14de begon ik met jointjes te roken, aanvangkelijk enkel in 't weekend samen met 'slechte vrienden' weet je wel, maar tegen mijn 17de (had toen een brommer om mee naar Roosendaal te rijden) rookte ik al snel alle dagen. Rond mijn 19de nog even coke gedaan, maar dat liep al snel uit de hand, op gegeven moment, was toen een jaar of 21, had ik op vijf dagen tijd zes gram opgesnoven, in mijn eentje. Sindsdien wijselijk van dat spul afgebleven, das niets voor mij, kan dat niet in de hand houden.
Speed is ook de revue gepasseerd maar al snel als "te smerig voor je neus" afgedaan.
Heroïne heb ik ook gedaan, zowel smack (basen) en één keer zuiver (nu ja, zuiver, als je iets kocht was het volgens de dealer altijd 'uitzonderlijk zuiver'...) geshot, het mooiste wat ik ooit in mijn leven heb meegemaakt met drugs. Prachtig gewoon, magnifiek, maar terwijl de hero door mijn hersens joeg, besefte ik dat dit té mooi is, mocht ik dit regelmatig gebruiken het gewone leven nooit meer de moeite zou zijn. Enfin, ook afgekeurt dus.
Alcohol, nooit veel affectie mee gehad, 'k word heel snel ziek bij overmatig gebruik.
Al die tijd bleven de jointjes wel vast deel uitmaken van mijn leven, dagelijks hasj gerookt, gele libanon, zwarte afghaan, marokaanse'stierekloten', rode libanon, zelfs de legendarische belgische grijze en de echte hasjolie waarvan je ging trippen nog over de longen gehad.
Toen ik een jaar of dertig was, overgeschakelt op wiet. Rook dus alle dagen, echter nooit voor ik werken ga, na 't werk verplicht 'k me om te wachten met roken tot ik thuis ben. Yep, tot voor een jaar of twee rolde ik eerst een flinke toeter in mijn wagen om vervolgens heel relax naar huis te kunnen tuffen.
Als ik niet moet werken, rook ik mijn eerste jointje dikwijls 's morgens, nog in bed, in het beste geval pas na het ontbijt, rook 10 Ã 15 joints per dag. Das iets van een grammetje per dag.
Heb wel eens paar stoppogingen gedaan, maar langer dan drie weken (op vakantie met de kinderen dan nog...) hebben die nooit standgehouden.
Ik ervaar het als, 'kleur brengen in je leven'. Als ik niet gerookt heb, lijkt alles zwart-wit, leefbaar ja, maar zonder meer. Rook ik een jointje, hup, en alles wordt plotsklaps full color.
Als ik niet gerookt heb, ben ik vrij zenuwachtig, ook heel extravert met mensen, altijd snel snel, gestrest, gejaagd zelfs, 'k rook een jointje, hup, alles relax.
Door die jointjes vermoed ik al veel kansen te hebben laten liggen in mijn leventje. Alles wordt relax, rustig aan maar, het brandt niet, je bent veel gelatener in alles. Dingen uitstellen doe je makkelijker volgens mij.Niettegenstaand ik het niet zo slecht heb gedaan op de sociale ladder, heb een aantal eigendommen kunnen vergaren waarbij een villaatje met 'n leuke tuin en 'n zwembad. Maar ergens denk 'k toch dat het meer had kunnen zijn. 'k Had waarschijnlijk al veel vroeger gescheiden zijn geweest. Mijn ex rookte niet, mijn huidig vrouwke wel maar bij lange niet zo veel als ik.
Kan er iemand me vertellen of dit nu goed of slecht is, moet ik stoppen met die jointjes? Zelf zie ik niet goed in waarom, maar ongetwijfeld heeft het jaren en jaren roken mijn karakter en gedachtengang zodanig aangetast en vervormd dat mijn beeld wel behoorlijk vertekend zal zijn om nog een juiste, eerlijke kijk op de zaak te hebben."