Dus leek het me wel leuk om een topic met alleen maar reggaemuziek te maken voor al die stoners die hier wat komen chillen. In het 'wat luister je nu' raakt dat dan toch snel ondergesneeuwd door de andere muziek.
Zelf zal ik hier regelmatig (dagelijks?) vette reggae plaatsen, misschien met een verhaaltje er bij. Ook jullie bijdragen zullen gewaardeerd worden, maar let wel: reggae only! (ach, Ska en Rock Steady mogen natuurlijk ook!
Ik trap af met een relaxed live-filmpje van U-roy, een van de eerste toasters ooit. Toasting zou je de voorganger van hiphop/MC-ing kunnen beschouwen. Toen de reggae populair werd kwamen de sound systems opzetten, die op straat veelal dub versies (versions) van reggaenummers draaiden en dan was er altijd wel iemand die de mike oppakte en zijn eigen draai aan de muziek gaf, zo ook U-roy (hoewel hier met liv bandje):
#4
Easy Star All-Stars! Volledige albumcovers van Pink Floyd (Dub Side of the Moon, Dubber Side of the Moon), The Beatles (Lonely Hearts Dub Band), Michael Jackson (Thrillah) en Radiohead (Radiodread)!
#5
Kenmerkend voor reggae is dat er geen gedoe is met plagiaat of zo. Iedereen mag elkaars nummer doen, geen gezeik. Populaire nummers worden 'riddims' genoemd, van sommige liedjes heb je wel over de 300 uitvoeringen.